Xell Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 I dag har netverket slått seg riktig vrang. Jeg har 2 maskiner (kaller dem fra nå av A og B) som begge er koblet til en router for å dele en ADSL linje. De siste ukene har maskin B konstant mappet 2 drev fra maskin A. Dette har gått uten problemer og jeg har bootet manger. Men når jeg rebootet maskinen i dag fikk jeg beskjed om at den ikke kunne finne path'en. Nå får jeg ikke mappet de 2 drevene fra maskin A til maskin B. Jeg får heller ikke mapet et drev fra maskin B til maskin A. Dette til tross for at jeg får pingen maskin B fra maskin A men ikke motsatt. Hvis noen har noe forslag til hvordan jeg kan angripe dette problemet hadde jeg virkelig satt pris på det. Lenke til kommentar
Legoraider Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Tenk hardt på hva du installerte før du la deg.. elelrs så kan du finne en fil som heter lmhost og slette den der skapes en ny. Ellers vet jeg ikke hvilket operativ du kjører med dette må navnes om noen skal kunne hjelpe deg med første svar. det også kan gjøre er og kjøre inn ipx/spx lokalt og kjøre tcp/ip ut på nettet. da blir det ikke påvirket av skifte i ip adressen noe som jeg føler har skjedd men som jeg ikke skjønner hvorfor jeg føler har skjedd . jeg husker ikke etter navnet på dem lmhosts filen men det finner du sikkert ut av. Ellers avinnstaller det du innstalerte du. Løkke te Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 installerte tv-kort før jeg rebootet (var derfor jeg rebootet, så det er ikke aktuelt å avinstallere... da er jeg jo like langt. Begge maskinene har samme ip som før reboot. Det har jeg sjekket med ipconfig. begge maskinen kan pinge router og maskin A kan pinge maskin B men ikke motsatt. Jeg Har forsøkt å fjerne de mappede drevene og mappe dem på nytt, men det nyttet ikke. kjører forøvrig win2000 på begge maskiner. skal prøve å slette denne filen og se om de hjelper. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 på begge maskiner var det bare en sample fil av lmhosts. Då da er det jo lite nytte i å slette den. Noen andre forslag?? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 Ett skritt nærmere. Nå får jeg mappa hvis jeg bruker ip adressen (xxx.xxx.xxx.xxxsharenavn) men ikke med maskinnavn (maskinAsharenavn). Og dette gikke ikke tidligere så det er jo noe. Men det er jo mye enklere å bruke maskinnavnet, så hvordan får jeg fixa det?? Lenke til kommentar
Red Dog Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Hva er IP Adressene? Er Arbeidgruppen den samme på beggem maskinene? Lenke til kommentar
Legoraider Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 hmmm ip/til navn navn til/ip. er ikke det noe dns greier, et kan ha skjedd noe med protocollen din du kan jo fjerne den og legge den til igjen. eller eventuelt sette den andre maskinen som sekundær gateway. du kan også prøve og sette påen dns server for eksempel nextgentel sin eller telenor sin. du kan også legge til nwlink på begge maskinene, hmm men ejg er ikke sikekr på det går igjennom routeren. ellers så kan du skrive ip adressen og navnet i lmhosts filen :smile: dette er ikke helt min sterke side la oss håpe noen andre kommer og gir et fullverdig svar. du kan jo også søke på microsoft sin knowledge base påp windows 2000 map network router loose drive osv. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: Red Dog skrev (2002-05-01 20:17):Hva er IP Adressene? Er Arbeidgruppen den samme på beggem maskinene? ja, samme arbeidsgruppe. Jeg har ikke endret noe og det har funket før. maskin A : ip:192.168.123.167 navn:manticore maskin B : ip:192.168.123.173 navn:tvbox Begge maskinene kan nå mappe drev på cen andre maskina hvis jeg bruker ip, men ikke hvis jeg bruker maskinnavn. med andre ord; det funker hvis jeg velger "map network drive" og skriver 192.168.123.167lager1 men ikke hvis jeg skriver manticorelager1 å klikke seg inn på "my network places" i explorer har aldri virket. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: Legoraider skrev (2002-05-01 20:23):hmmm ip/til navn navn til/ip.er ikke det noe dns greier, et kan ha skjedd noe med protocollen din du kan jo fjerne den og legge den til igjen.eller eventuelt sette den andre maskinen som sekundær gateway.du kan også prøve og sette påen dns server for eksempel nextgentel sin eller telenor sin.du kan også legge til nwlink på begge maskinene, hmm men ejg er ikke sikekr på det går igjennom routeren.ellers så kan du skrive ip adressen og navnet i lmhosts filen :smile: dette er ikke helt min sterke side la oss håpe noen andre kommer og gir et fullverdig svar.du kan jo også søke på microsoft sin knowledge base påp windows 2000 map network router loose drive osv. Takk for mange gode forsalg. Det enkleste er vel å lage en slik lmhosts fil med info i. Eneste problemet der er at jeg kjører automatisk ip tildeling fra dhcp server så hvis en av maskinene er slått av eller koblet fra netverket lenge vil den vel få ny ip. Lenke til kommentar
Red Dog Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Jeg ser at du bruker (tre stykk) foran navnet, men det skal bare være to... prøv det.... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: Red Dog skrev (2002-05-01 20:41):Jeg ser at du bruker (tre stykk) foran navnet, men det skal bare være to... prøv det.... heh.. du har blingsa :wink: det er bare 2 både på ip og på navn alternativet Lenke til kommentar
Red Dog Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Merkelig.. hvis jeg ber om å bruke din som sitat vises det to, men når jeg ser den på skjermen min er det fire! Og jeg IKKE drukket.. enda.... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: Red Dog skrev (2002-05-01 20:45):Merkelig.. hvis jeg ber om å bruke din som sitat vises det to, men når jeg ser den på skjermen min er det fire! Og jeg IKKE drukket.. enda.... LOL måtte gå i ikke-frames forumet for å sjekke. JEg ser at ".." i topic vises som ".." i frames versjonen. så det kommer nok av noe "spesialtegn" greier. det har også blitt to etter maskinnavnet. Men uansett var det jo likt på ip og navn. Kom akkurat til å tenke på at dette kommer til å bli bare tull siden jeg har brukt for å forklare LOL Lenke til kommentar
Red Dog Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Hehe.. sorry for at jeg ikke kunne hjelpe deg så mye... Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Høres ut som et netbios problem på den maskinen du ikke kan få tak i. Sjekk at netbios over tcp/ip er enable'a under advaced settings i settings for local area connection. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå