sluffy Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg skal ha meg speilreflekskamera for første gang. Jeg har brukt pappa sitt en god stund, så jeg vet hvordan jeg skal ta bilder osv. Jeg har sett et Canon EOS650 og en del EOS300 til salgs, og jeg lurer på om det er valgfri autofokus på disse. Jeg liker egentlig best manuell fokus, men auto kan være greit en gang i blandt. Hva er forskjellen på disse kameraene? Pappa har et gammelt Canon-kamera, og han har en del linser og filter, vil disse passe på et nytt Canon-kamera? Det hadde egentlig vært fint, for da kan jeg utsette linsekjøp litt. Jeg har ikke tenkt å bruke noe serlig mer enn 3000. Noen som har forslag til andre kamera og som kan være gode? Mvh. Sigve Lenke til kommentar
Walter Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Autofokusen er valgfri og velges med en bryter på linsen. Linsene har en innebygget motor for autofokus. USM linsene har en svært stillegående motor. Linsene fra din far må være EF. Alle EF linser passer de nevnte kameraene pluss dagens EOS xxD kameraer EOS 30 er et langt bedre kamerahus med øyestyrt autofokus osv. Men det er litt lengre mellom dem. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Øyestyrt autofokus, hvordan funker det da? Lenke til kommentar
Walter Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Kameraet sender en IR stråle mot øyet ditt og registrerer øyets posisjon når du kikker inn i søkeren, og så fokuserer det på det fokuspunktet som ligger nærmest det du fokuserer på med øyet i søkeren. Dersom du får tak i et gammelt eos 3 eller eos 1 er disse selvfølgelig enda bedre kameraer. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Er de bedre jo lavere nummer de har eller? Lenke til kommentar
rokkitan Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 http://www.foto.no er en fin plass å stille spørsmål om filmspeilreflekser. Det er også et bruktforum hvor det er mange brukte Eos hus og objektiver til salgs. Angående nummer/typebetegnelse (gamle modeller først så de nyere): Eos 500(eldst)/500n/300/300v(nyest) er de vanlige små billige greie. Eos 50e/50/30/33 har flere finesser, er raskere, mer solid, men er større, tyngre og dyrere. Jeg har en Eos30 og syns det er et greit kompromiss. Eos5 var et halvprofft hus som etterhvert ble erstattet av den større og tyngre Eos3. Jeg har litt lyst på en Eos3, men syns den er for stor, tung og bråkete. Kunne tenkt meg en oppfølger til Eos5. Eos1/1n/1v er proffmodellene som er har enda flere finesser, er raskere, skikkelig solid og regntett, men er enda større, tyngre og dyrere. Mange av disse er pressebrukt. Noen av eldste modellene her har ikke støtte for e-ttl blitssystemet til Canon, men ellers så skal de fungere med alle EF objektiver. Vær også klar over at noen eldre uorginale objektiver (fra andre produsenter enn Canon) ikke fungerer på nyere hus. I tillegg finns det er del enda eldre hus enn jeg har ramset opp her. For en komplett oversikt se Canon sitt kameramuseum: http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html (trykk på EOS). Du kan jo også vurdere en digital speilrefleks. De gir umiddelbar tilbakemelding på hva du gjør, men koster en god del mer. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå