Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Min søster prøver å få Telenor ADSL til å funke på en hybel. Det funker ikke særli bra, så jeg lurer f.eks på hva IP-adressen til gateway'en er på en gjennomsnittlig Telenor-tilkobling. For NGT med Cisco-ruter (og muligens andre rutere) er det jo 10.0.0.1 - hva er det med Telenor?

Hvis noen har noen tips om gateway'en eller annet som har med dette å gjøre tar jeg gjerne imot det.

Hun har Win XP Pro SP2, btw. Eneste "konfigurasjon" hun har gjort er å sette innstillingene til TCP/IP til motta IP-adresse automatisk - noe mer som må gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min søster prøver å få Telenor ADSL til å funke på en hybel. Det funker ikke særli bra, så jeg lurer f.eks på hva IP-adressen til gateway'en er på en gjennomsnittlig Telenor-tilkobling. For NGT med Cisco-ruter (og muligens andre rutere) er det jo 10.0.0.1 - hva er det med Telenor?

Hvis noen har noen tips om gateway'en eller annet som har med dette å gjøre tar jeg gjerne imot det.

Hun har Win XP Pro SP2, btw. Eneste "konfigurasjon" hun har gjort er å sette innstillingene til TCP/IP til motta IP-adresse automatisk - noe mer som må gjøres?

Sjekket denne?

Lenke til kommentar
Tok såvidt en titt på den ja, men fikk ikke så fryktelig mye utav det.. Er Telenor Connection Centre noe man MÅ ha på hver PC?

Tror kanskje du må ha TCC, da det blant annet gir:

"Telenors unike Connection Centre er inkludert i abonnementet og gjør det enkelt for deg:

- Sjekker at du har riktig hardware på din maskin for å kunne installere ADSL bredbånd

- Sjekker at modemet er riktig tilkoblet

- Viser om du er tilkoblet Internett eller ikke

- Sjekker om du har e-post programvare (for eksempel Outlook) installert

- Ser om du har satt opp e-post kontoen din rett

- Gir deg enkel tilgang til innstillinger relatert til Online ADSL

I tillegg til status får du selvsagt også oppgitt løsningen på eventuelle problemer!"

Lenke til kommentar
Nei ikke på windows XP.

på nettverkstilkoblinger er det en wizard som hjelper deg gjennom det og konfigurerer selv.

Vi prøvde den en gang, men det funket ikke. Var veldig usikker på hvilke valg jeg skulle gjøre underveis så jeg prøvde med det jeg antok var mest sannsynlig.. Har du noen tips om hvordan jeg gå frem for å gjøre den riktig?

EDIT: Må man bruke brukernavn og passord for å få det til å funke? :hmm:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Tok såvidt en titt på den ja, men fikk ikke så fryktelig mye utav det.. Er Telenor Connection Centre noe man MÅ ha på hver PC?

Nei, men den setter opp modemet hvis du har standardmodemet til Online som router, du kan fint hive den ut igjen etter du har fått satt opp modemet.

Lenke til kommentar
Nei ikke på windows XP.

på nettverkstilkoblinger er det en wizard som hjelper deg gjennom det og konfigurerer selv.

DEt er kun hvis man har modemet som bridge, standard modemet til Online er en router og man skal velge en bb-tilkobling som alltid er på i XP.

Lenke til kommentar
telenor sug uansett. kaffør ska man kobbel opp??

de e nån rare folk

Trøndere vet du :no::tease:

Glemte å nevne at det er andre PCer i huset som har fungerende internett. Det er blitt strukket en kabel til en hub på hybelen og derfra til PCen.. Antar at modemet eller ruteren da er satt noenlunde riktig opp fra før av.. Er det da nødvendig med TCC? Eller holder det med den der wizard'en, og må man plotte inn brukernavn og passord noen steder?

Lenke til kommentar
Antar at modemet eller ruteren da er satt noenlunde riktig opp fra før av.. Er det da nødvendig med TCC? Eller holder det med den der wizard'en, og må man plotte inn brukernavn og passord noen steder?

Da holder det med og kjøre wizzard, eller rett og slett sette opp maskinen til og motta IP automatisk.

Lenke til kommentar
koble til internett - konfigurere manuelt - brb med passord & brukernavn - skriv telenor adsl - skriv brukernavn g passord og slå av brannmur :p

Sikker på dette? Han har connectioncenter-programvare noe som kom med de nye speedtouch-modemene med innnebyggd router.

Lenke til kommentar
koble til internett - konfigurere manuelt - brb med passord & brukernavn - skriv telenor adsl - skriv brukernavn g passord og slå av brannmur :p

Sikker på dette? Han har connectioncenter-programvare noe som kom med de nye speedtouch-modemene med innnebyggd router.

hvem vet..

har ikke fått modemet ennå.. :nei:

Lenke til kommentar

10.0.0.138

For de nye modemene til telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...