Gå til innhold

Ny laptop til skolebruk


Anbefalte innlegg

Begynner på vgs i morgen og i den forbindelse skal jeg med tid og stunde skaffe meg en laptop hovedsaklig til skolearbeid. Jeg trenger ikke noen spesielt kraftig maskin da den ikke skal brukes til stort annet enn skolearbeid, irc/msn, film og et og annet gammelt spill.

Vil det kun være centrino som gjelder hvis man vil ha litt levetid på batteriet, eller vil en celeron-m, xp-m e.l. klare å holde seg nesten like lenge.

 

Det viktigste for meg blir:

-Så lang batteritid som mulig

-En harddisk på minst 40gb

-Integrert nettverkskort

-Lyd/tv ut

-Minimum 256mb ram

-Dvd-spiller

-Integrert wlan

-Utgang for ekstern skjerm/mus/tastatur

-Ikke for høy vekt

-Pris

Endret av Evil_Hail
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte meg nettopp Elitegroup G556E. Begynte på NTNU på mandagen, fant fort ut at det kan være greit med en laptop. Tror den kommer til å dekke mine behover i en god stund fremover. Hørte på wh1tes råd og kjøpte en med eget skjermkort og ikke integrert. Var lenge inne på tanken ved å kjøpe Elkjøpmaskina som barbara "anbefalte".

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så har jeg egentlig ikke noe stort behov for 512mb ram enda. Er dette lett å sette inn senere? Hva skal jeg med et ikke-integrert skjermkort? Skal ikke spille noe annet enn snes-roms og filmer uansett. Det viktigste er god batteritid, vekt, støynivå og pris. Hvor mye koster evn. et nytt batteri? Det hadde vært fint hvis jeg fikk kjøpt maskina uten OS. Det er bare fordyrene.

Lenke til kommentar

Skjermkort: Integrerte skjermkort er et fryktet fenomen som er altfor vanlig i billige bærbare. Jeg ser for meg at mange kjøper maskiner med overkill-prosessorer (som jeg nevnte tidligere) og forventer å få et rått skjermkort på kjøpet. Sannheten er at de gode skjermkortene er en litt mer sjelden vare. Radeon 9600 er et veldig bra skjermkort, men per i dag er Radeon 9700 Pro Turbo 256 MB det kraftigste. Skillet mellom stasjonær og bærbar minskes. Radeon 9000 begynner å bli en gammel sliter, men duger fortsatt til det meste. Man bør styre unna integrert grafikkløsning når man skal kjøpe bærbar. Et skikkelig skjermkort forlenger maskinens levetid meget. Verdien faller heller ikke så drastisk om man tenker på salg.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg noe slikt:

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=107543&urlAction=details

 

Skjermkortet blir litt overkill og harddiskkapisitet og ram er ikke helt på topp.

 

http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=106...Action=details#

 

Litt liten oppløsning på skjerm, men det burde gå greit.

 

Evn. noe slikt:

 

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/ba...=nodhsinspn&co=

 

Veldig mye fordyrende software jeg egentlig ikke trenger... Hvordan er batteritiden på denne? Og er det 256mb med ram eller 512 som følger med her? Ikke lett å forstå grunnet tilbudet.

Endret av Evil_Hail
Lenke til kommentar

Merkelig, den funker her.

 

Slenger ut speccsa uansett:

 

 

Inspiron 510M Basic (N0803)

10 428 kr

Standard komponenter: Intel® Centrino™ Mobile Technology

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 855GME brikkesett

1MB on-die L2 cache

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

I/O: Parallel, Seriel, VGA, S-video out, IrDA 1.1, Audio out (jack), ekstern mikrofon, 2x USB 2.0, RJ-11, RJ-45, IEEE 1394 (Firewire)

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium-ion batteri 32WHr (4 celler) med ExpressCharge™ teknologi

 

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

 

Online spesialtilbud: Jeg kjøper nå og sparer 372,-

 

Service & Complete Care: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 3 708 kr)

 

Prosessor: Intel® Pentium® M processor 705 (1.50 GHz, 1 MB L2 Cache, 400 MHz)

 

Skjerm: 14.1" TFT XGA (1024x768)

 

Minne: Spesialtilbud: 256Mb 333MHz DDR RAM (1X256)

 

Harddisk: 40GB IDE (5.400 RPM) (+ NOK 620 kr)

 

Grafikkort: Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt)

 

Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decoder-programvara - Anbefalt av Dell (+ NOK 756 kr)

 

Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 network

 

Trådløst nettverk: Intel® ProWireless 2200 802.11b/g mini-PCI trådløst LAN (+ NOK 508 kr)

 

Programvare: Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem og programvare: Norsk

Lenke til kommentar

Hva med ultraportabel? Sjekk prisen på den barbara anbefaler uten OS. Dersom det kun er skolemaskin, er ultraportabel kjekt skulle jeg tro, og denne er ikke så fryktelig dyr heller, pluss for ekstra batteri.

 

Hvis du synes skjermen er liten, så må du huske at arbeidsflaten blir akkurat den samme som på de aller fleste større bærbare uten dedikert skjermkort (dvs. XGA). Ting ser kanskje litt mindre ut, men bedre i mine øyne :p

 

Anken er kanskje filmtitting, men har du laptopen på fanget for ego-titting er jo dette like greit.

Lenke til kommentar

Ang. Inspiron 510M Basic

1) Det er ikke Dothan, noe jeg ser på som et minus

2) Integrert skjermkort

3) Dårlig oppløsning på skjermen, bare 1024*768

4) Lite RAM

 

Dersom du SKAL ha denne maskina, anbefaler jeg deg å oppgradere prosessoren til en Dothan, sette inn mer minne og kjøpe den beste skjermen.

Lenke til kommentar
http://www.quad.no/shop/htmlDetaljer/SS5626N-BP.asp

 

Denne så jo bortimot perfekt ut! Litt høy pris og litt tregt wlan, men to gode batterier, mye kraft og en veldig liten maskin så supert ut! Gjelder "studentrabatt" for vgs elever også?

Studentrabatten gjelder for studeneter. (altså VGS elever også)

 

De maskinene er oppgradert til 11G nettverk, se det ankepunktet er borte.

 

Dersom du bruker linux eller har Win lisens kan man også trekke fra denne (800)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...