Gå til innhold

Hz problemer under spill


Dj Charlie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det slik ja, XP stiller automatisk ned refreshraten til 60 Hz i alle spill.

 

Last ned et program kalt Reforce(Gå nøye over instillingene når du konfigurer det programmet, jeg fikk et lite sjokk da min PC var satt til 240 Hz i 1280x960. Rett og slett; bare pass på at ingen oppløsninger har alt for høy verdi).

 

Det man også kan(Hvertfall med nVidias drivere) er å høyreklikke på desktop > Instillinger > Avansert > "Ditt skjermkort" > Overstyring av oppdateringsfrekvens. Der kan du velge antall Hz i bestemte oppløsninger.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik win-XP er da? Hvis man ikke har et refresh-force program, så stiller den den til 60hz i alle spill.

Nei, det der skjer ikke hos meg. Jeg kan ikke se noen fornuftige grunner til at man bør sette ned oppdateringsfrekvensen så snart man skal spille. Jeg er 99% sikker på at dette enten er en driverbug eller at noen innstillinger i driverene er klusset til av noen eller noe.

Lenke til kommentar
Rafael: Hva er Vsync ?

Det er en forkortelse for Vertical Sync, som jeg ikke er helt sikker på om jeg kan forklare. Det er egentlig litt åpenbart at det har noe med vertikal frekvens og synkronisering å gjøre. Synkronisering mellom skjermen og bildene som blir rendret av skjermkortet tror jeg, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Rafael: Hva er Vsync ?

Det er en forkortelse for Vertical Sync, som jeg ikke er helt sikker på om jeg kan forklare. Det er egentlig litt åpenbart at det har noe med vertikal frekvens og synkronisering å gjøre. Synkronisering mellom skjermen og bildene som blir rendret av skjermkortet tror jeg, men er ikke helt sikker.

Det stemmer! Skjermkortet rendrer bildene så fort som det klarer, og det betyr at det normalt varierer en del. Skjermen oppdaterer bildet nøyaktig 85 ganger per sekund (hvis det er 85Hz du har satt oppdateringen til). Hvis man skrur på Vsync, så venter skjermkortet med å sende ut et bilde helt til skjermen er ferdig med forrige bilde. Hvis Vsync er av kan skjermkortet plutselig finne ut at det har lyst å oppdatere litt raskere eller tregere enn skjermen. I praksis vil f.eks øverste halvdel av skjermen være et øyeblikksbilde, mens nederste halvdel er neste øyeblikk. En fiende som farer raskt over skjermen vil dermed kunne tegnes med føttene et lite øyeblikk (1/85 sekund) forskjøvet frem i forhold til overkrpppen. Denne usynkroniserte horisontale split'en trenger ikke være midt på skjermen. I praksis kommer spliten i forskjellige høyder på skjermen for hver gang.

 

Dersom Vsync er av så vil bildet se OK ut så lenge man selv og alt rundt står rimelig i ro, men med litt bevegelse i bildet så vil det oppleves som horisontale streker som "flimrer" på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...