Gå til innhold

Når er tiden inne for å kjøpe 939 system?

gamer73

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som et svar på spørsmålet ditt simen:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=281069&hl=

Oj, du har jo Radeon 9800pro fra før! Dette duger jo bra og er ingen vits å oppgradere ennå.

Det virker fra beskrivelsen din av ytelsen på ditt å kompisen din sitt system at det er hovedkort + ram + CPU som er flaskehalsene her. (For dere andre, det er snakk om følgende HW: Pentium4 2,4GHz 400FSB, PC133 SDram.)

Jeg vil anbefale å beholde skjermkortet men oppgradere hovedkort, ram, og CPU. Alt det andre som DVD-rom, harddisk, kabinett, PSU etc fungerer sikkert helt greit. I det nye oppsettet vil jeg anbefale å kjøpe en Athlon64 3200+ eller 3400+ (Socket 754), et passende hovedkort og 1GB bra PC3200 DDRram. (Se en av de øverste trådene som ligger i kateogorien "hovedkort CPU og ram" for valg av hovedkort og ram) Totalt sett kan dette bli så billig som rundt 5-6.000kr. Resten av pengene bruker du på en oppgradering 3-6 mnd etter kompisen din oppgraderer neste gang. Da utkonkurrerer du han på PC igjen :p

Lenke til kommentar

Ja..jeg har tenkt på det med en AMD 64 socket 754, men jeg lurte liksom på om jeg skulle vente noen mnd...se om 939 cpu blir billigere osv...939 er jo et bedre gamer-system sånn jevnt over. Men det må på en måte ned i samme pris som 754 er nå

Lenke til kommentar
Dagens Socket 939 hovedkort er langt mindre fremtidsrettet enn mange ønsker å tro. Det er faktisk ikke noen store praktiske forskjeller på Socket754 og 939 per i dag unntatt prisen. Jeg ser ingen grunn til å sløse bort et par tusenlapper ekstra, få lavere ytelse og tro at man får mer "oppgraderbarhet" for pengene enn om man heller sparte de til man faktisk skal oppgradere.

Athlon64 3500+ yter forresten nesten identisk med 3200+ så jeg ser ingen grunn til å gå for den dyrere 3500+. Sats heller på 3400+, den er raskere enn både 3200+ og 3500+, og prisen begynner å bli grei også.

Har du lest denne?

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...lon64-3800.html

Skal vi tro AMD sine uttalelser er det absolutt grunn til å tro at 939 er mer fremtidrettet. Skjønner ikke helt hvor du får at 939 er treigere enn 754 fra, kanskje du forveksler med 940 som trenger registrert minne? Forskjellen teknisk mellom 754 og 939 er såvidt jeg har forstått at 939 har doble minne kanaler (og en annen sokkel).

AMD har selv uttalt at de planlagte dual core prosessorene skal kunne gå rett ned i standard 939 HK, så hvis vi stoler på dem er det vel litt mer fremtidsrettet?

Hastigheten på DDR2 er allerede omtrent på nivå med DDR, og AMD kan ikke sitte på gjerdet når den går forbi, før jul vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Dagens Socket 939 hovedkort er langt mindre fremtidsrettet enn mange ønsker å tro. Det er faktisk ikke noen store praktiske forskjeller på Socket754 og 939 per i dag unntatt prisen. Jeg ser ingen grunn til å sløse bort et par tusenlapper ekstra, få lavere ytelse og tro at man får mer "oppgraderbarhet" for pengene enn om man heller sparte de til man faktisk skal oppgradere.

Athlon64 3500+ yter forresten nesten identisk med 3200+ så jeg ser ingen grunn til å gå for den dyrere 3500+. Sats heller på 3400+, den er raskere enn både 3200+ og 3500+, og prisen begynner å bli grei også.

Har du lest denne?

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...lon64-3800.html

Skal vi tro AMD sine uttalelser er det absolutt grunn til å tro at 939 er mer fremtidrettet. Skjønner ikke helt hvor du får at 939 er treigere enn 754 fra, kanskje du forveksler med 940 som trenger registrert minne? Forskjellen teknisk mellom 754 og 939 er såvidt jeg har forstått at 939 har doble minne kanaler (og en annen sokkel).

AMD har selv uttalt at de planlagte dual core prosessorene skal kunne gå rett ned i standard 939 HK, så hvis vi stoler på dem er det vel litt mer fremtidsrettet?

Hastigheten på DDR2 er allerede omtrent på nivå med DDR, og AMD kan ikke sitte på gjerdet når den går forbi, før jul vil jeg tippe.

Joda, jeg har lest både den og en rekke andre.

Men jeg tror du gikk glipp av poenget i posten min: For samme pris så vil Socket 754 gi mer ytelse. Kort fortalt: 3400+(Newcastle-utgaven) (754) både yter bedre og er billigere enn 3500+ (939). Hvis dette ikke er din prisklasse så er valget gjort allerede: Alle billigere Athlon64'er er basert på Socket 754, og de dyrere er basert på Socket 939.

NB. Vær oppmerksom på at testen du linket har testet clawhammer-utgaven av 3400+, og denne er merkbart tregere enn newcastle-utgaven. Alle 3400+ som selges nå er newcastle så du må nok lete andre plasser etter en test om du vil ha en rettferdig sammenligning.

Oppgraderingsmessig så er det PCI-express som er flaskehalsen og ingen HK med noen av disse soklene tilbyr PCI-express ennå på grunn av manglende brikkesett. Når brikkesettene kommer så kommer PCI-express til begge soklene. Derfor er det ingen vie utenom å oppgradere hovedkort neste gang du vil oppgradere. Derfor er det heller ingen grunn til å velge sokkel ut fra hvilken prosessor du likevel ikke kommer til å sette i hovedkortet.

DDR2 er like raskt som DDR på intel's brikkesett ja, men det betyr ikke at det er det på AMD's CPU'er. Pentium4 gir ganske lang f* i om latencyen er lav, bare båndbredden er høy. Athlon64 er helt omvendt. Derfor vil den trege latencyen på DDR2 bare være en diger sinke for AMD's CPU'er. DDR vil nok holde koken lenge ennå så det er ikke noe å bekymre seg for ennå. Kanskje vi til og med får se offisiell støtte for DDR1-500 før DDR2 eller DDR3 tar over for AMD's del.

Lenke til kommentar
Men jeg tror du gikk glipp av poenget i posten min: For samme pris så vil Socket 754 gi mer ytelse. Kort fortalt: 3400+(Newcastle-utgaven) (754) både yter bedre og er billigere enn 3500+ (939). Hvis dette ikke er din prisklasse så er valget gjort allerede: Alle billigere Athlon64'er er basert på Socket 754, og de dyrere er basert på Socket 939.

NB. Vær oppmerksom på at testen du linket har testet clawhammer-utgaven av 3400+, og denne er merkbart tregere enn newcastle-utgaven. Alle 3400+ som selges nå er newcastle så du må nok lete andre plasser etter en test om du vil ha en rettferdig sammenligning.

Oppgraderingsmessig så er det PCI-express som er flaskehalsen og ingen HK med noen av disse soklene tilbyr PCI-express ennå på grunn av manglende brikkesett. Når brikkesettene kommer så kommer PCI-express til begge soklene. Derfor er det ingen vie utenom å oppgradere hovedkort neste gang du vil oppgradere. Derfor er det heller ingen grunn til å velge sokkel ut fra hvilken prosessor du likevel ikke kommer til å sette i hovedkortet.

DDR2 er like raskt som DDR på intel's brikkesett ja, men det betyr ikke at det er det på AMD's CPU'er. Pentium4 gir ganske lang f* i om latencyen er lav, bare båndbredden er høy. Athlon64 er helt omvendt. Derfor vil den trege latencyen på DDR2 bare være en diger sinke for AMD's CPU'er. DDR vil nok holde koken lenge ennå så det er ikke noe å bekymre seg for ennå. Kanskje vi til og med får se offisiell støtte for DDR1-500 før DDR2 eller DDR3 tar over for AMD's del.

Jeg har ennå ikke sett tester med 3400+ 512KB, hvis du har funnet noen som også har 3500+ med, så post gjerne link, hadde vært interessant å lese. Jeg fikk inntrykk av at du mente at 754 sokkelen var raskere, beklager det. Syntes forøvrig xbit artikkelen ga en fyldig og god beskrivelse av soklene.

Det er vel ingen som har påstått at 939 er et bedre kjøp pr. i dag, mener også jeg i et tidligere innlegg i denne tråden påpekte at 754 er mer for pengene, men det er ikke det tråden dreier seg om.

Ditt argument om PCI-express synes å indikere at det kan være fornuftig å vente litt, eller? Selv om jeg er litt tvilsom til om det er den største flaskehalsen, tror t.o.m. AGP vil overleve sokkel 754, kanskje tar jeg feil. Tror nok du kan plukke opp et kjempekjøp på et AGP kort også etter jul.

At Intel ikke drar nytte av korte tilgangstider til minnet er vel en overdrivelse, men poenget ditt står, det er ikke like gunstig med DDR2 for AMD, nå. Men jeg tippet før jul, det er en stund til. Selv har du indikert at 1. kvartal er riktig tidspunkt for å kjøpe 939, så vi er vel ikke så langt fra hverandre likevel.

Du argumenterer for at dagens 939 HK ikke er så veldig framtidsrettet, det er vanskelig å motsi deg på det, selv om jeg står på at de er mer framtidsrettet enn HK basert på 754. Mitt poeng var at sokkelen 939 er mye mer framtidsrettet enn 754, og at hovedkortene sannsynligvis også blir det om kort tid.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...