gamer73 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hei Folkens Etter at jeg fikk vite at jeg ikke kunne oppgradere mitt nåværende system har jeg tenk å kjøpe nytt. Da jeg fortsatt kan spille på pc'en min så trenger jeg ikke det nye systemet i morgen liksom. Men jeg kommer sikkert til å gå for et 939 socket AMD. 1. Når tror dere det er best å kjøpe dette? 2. Prisen på CPU (3500+) har gått fra 4500kr til 3200kr. Tror dere den kommer til å synke ytterligere innen jul? 3. Dette med pci express betyr vel ikke så mye da dette gjelder HK og skjermkort og ikke cpu. Og siden jeg ikke har tenkt å bytte mitt AGP skjermkort før om sikkert 1-1.5 år så går jeg for et AGP HK også. Når jeg kjøper nytt skjermkort, kjøper jeg nytt HK...og CPU kan jeg beholde uansett ikke sant? 4. Hørte noen som nevnte at det var best å vente 3/4 år med å kjøpe nytt system liksom. Hva skjer om 3/4 år da? Noe spes? eller bare det at cpu er billigere? Vet dere sikkert er lei av å mase om socket 939, men hvis noen gidder så kom med tanker, tips osv.... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) 1. Når tror dere det er best å kjøpe dette? når prisen passer lommeboken din. 2. Prisen på CPU (3500+) har gått fra 4500kr til 3200kr. Tror dere den kommer til å synke ytterligere innen jul? 3500+ kommer garantert til å synke i pris før jul, er tross alt lenge til jul. 3. Dette med pci express betyr vel ikke så mye da dette gjelder HK og skjermkort og ikke cpu. Og siden jeg ikke har tenkt å bytte mitt AGP skjermkort før om sikkert 1-1.5 år så går jeg for et AGP HK også. Når jeg kjøper nytt skjermkort, kjøper jeg nytt HK...og CPU kan jeg beholde uansett ikke sant? En 939 CPU vil passe også i framtidige 939 hk ja...logisk nok. 4. Hørte noen som nevnte at det var best å vente 3/4 år med å kjøpe nytt system liksom. Hva skjer om 3/4 år da? Noe spes? eller bare det at cpu er billigere? Kommer nyere teknologi, komponenter blir billigere+++, allt blir bedre om 3/4 år. Men om 3/4 år så kan man jo også si at om 3/4 år kommer allt til å bli bedre igjenn. EDIT: Sorry at tonen min ble litt negativ, var i utgangspunktet ikke meningen... Endret 17. august 2004 av Civilix Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Tror ikke det skjer noe som er verdt å vente på om 3/4 år. Det kommer alltid noe nytt uansett. Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 man kan ikke tenke sånn innen pc, for da får man aldri kjøpt seg noe nytt. det kommer alltid noe nytt, og det går ikke ann å forutse når det kommer en stor endring. Jeg tipper det neste store er at de klarer å oppgradere buss-systemet ytterligere. jeg mener, cmon, 200MHz buss på en cpu (jeg gir blanke i om de kjører quadpiped eller dualpiped, det er fortsatt bare 200MHz) Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) I og med at du skal bruke det gamle AGP-skjermkortet ditt er det i og for seg liten grunn til å vente. Den viktigste grunnen til at jeg venter er at jeg vil ha støtte for PCI-e (samt SLI - altså støtte for to grafikkort som kjører sammen). At 939 ennå ikke støtter DDR2 er vel neppe en ulempe. Det eneste man kan spørre er hvorvidt du trenger 939 når du kan kjøpe 754. 3400+ (sokkel 754) er fortsatt raskere enn 3500 (sokkel 939) i de fleste sammenhenger. Jeg vet heller ikke hvordan oppgraderingsmulighetene på skjermkortfronten for AGP blir om et par år. Hvis du tenker på å kjøpe et hovedkort som kan oppgraderes mht. prosessor og skjermkort, bør du vurdere å vente til du kan kjøpe et 939 med støtte for PCI-e, så kan du få en slags bro som AGP-kortet kan kobles til PCI-e med. (Ble dette litt uklart, kanskje motsigelsefullt, så beklager jeg...) Endret 17. august 2004 av bureaucrator Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Det forslaget med å vente til det passer lommeboken var det beste hittil hehe..syntes jeg da. Men jeg tror jeg venter 1 mnd...så ser jeg hva prisen er da liksom. Jeg sparer ikke til noe som helst her i livet. Jeg kjøper det når jeg kan tenke:..ahh der fikk jeg det jævla billig! :!: :!: Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 "(jeg gir blanke i om de kjører quadpiped eller dualpiped, det er fortsatt bare 200MHz) " Vel... forskjellen i ytelse på 200mhz og fire signaler pr klokkepuls og 800 mhz med et signal pr klokkepuls er rimelig likt... AMD sine 64bit prosessorer har ikke noe frontsidebus... de har flyttet minnekontrolleren fra northbridgen til cpuen, dvs det samme som å kjøre fsb'n på lik hastighet som prosessoren. Dvs at en athlon64 på 2,4 ghz effektivt kjører en fsb på 2,4 ghz.... AMD kommer til å gå over til 90nm på prosessorer til bærbare og sikkert snart på stasjonære også. Det kan være verdt å vente på. "Krymping" skjer jo tross alt ikke hvert år. 130nm har jo vært brukt siden Intel kom med de første 2ghz P4 "northwood" prosessorene... Lenke til kommentar
Walter Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 1) Dersom du skal kjøpe en 939 CPU nå, og så skifte HK til samme CPU om ett til halvannet år så tror jeg faktisk at den gamle 3500+ prosessoren vil bli skiftet ut til fordel for en 7000+ elns. 2) Da jeg kjøpte ny PC i fjor høst snakket alle om at de ville vente på PCI express. Jeg har absolutt ikke angret på mitt kjøp. Poenget er: Kjøp PC når du trenger PC. Det kommer alltid noe nytt. Kjøp ikke det nyeste og dyreste. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 bør du vurdere å vente til du kan kjøpe et 939 med støtte for PCI-e, så kan du få en slags bro som AGP-kortet kan kobles til PCI-e med. Hmm der sier du noe...Tror du det blir laget en slik bro/omformer? en 3400+ koster nesten like mye som en 3500+ og da satser jeg heller på et litt mer fremtidrettet system (939)..jeg mener..forskjellen er noen hundrelapper i pris..samt at når det gjelder RAM så har jeg flere valgmuligheter når det gjelder 939 socket'en Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 1) Dersom du skal kjøpe en 939 CPU nå, og så skifte HK til samme CPU om ett til halvannet år så tror jeg faktisk at den gamle 3500+ prosessoren vil bli skiftet ut til fordel for en 7000+ elns. Tror du ikke du tar litt vel hardt i nå? Sjekk roadmap til AMD du. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Et annet poeng er at jeg kan kjøpe et socket 754 system 3000+ og spare 2000kr i forhold til billigste 939. Men siden jeg ikke akkurat trenger ny pc på dagen så er det kanskje lurt å vente på at 3500+ cpu går ned en tusenlapp. Tror neppe 3000+ kommer til å synke tusen kr. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 bør du vurdere å vente til du kan kjøpe et 939 med støtte for PCI-e, så kan du få en slags bro som AGP-kortet kan kobles til PCI-e med. Hmm der sier du noe...Tror du det blir laget en slik bro/omformer? en 3400+ koster nesten like mye som en 3500+ og da satser jeg heller på et litt mer fremtidrettet system (939)..jeg mener..forskjellen er noen hundrelapper i pris..samt at når det gjelder RAM så har jeg flere valgmuligheter når det gjelder 939 socket'en Det vil bli produsert slike broer, i det minste for Intel-systemer. Ville i grunn regne med at AMD-hovedkort får samme støtte, men jeg kan ikke si dette helt sikkert. Du måtte i såfall vente litt og se. Dette "hvorvidt du bør vente eller ikke vente"-greiene er litt vanskelig, særlig siden det vel kan sies å variere hvor relevant det er. Noen ganger er det mer rimelig enn andre ganger å si: vente litt... Grunnen til at du kanskje bør vente litt er nettopp det du selv sier med oppgraderingsmulighetene til 939-systemet. Hvis dette er viktig for deg, så er dette med AGP litt problematisk. Altså: hvis du legger vekt på oppgraderingsmuligheter, bør du vente litt og kjøpe 939 når det støttes PCI-e med muligheten for en slik bro. Hvis du ikke vil vente, vil jeg heller anbefale deg å kjøpe 754-system, spare mellomlegget som blir igjen siden du ikke kjøpte et dyrere 939-system, og oppgradere AGP-skjermkortet litt tidligere, kanskje om et år eller slikt. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 sjekk denne linken da: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=9400 Kanskje enda en grunn til å vente på at 939 cpu'ene vil komme som ny utgave..og kanskje også billigere.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Selvfølgelig blir PC'er bedre for hver dag, det betyr ikk at alle kjøpstidspunkt er like gunstige. AMD skummer 939 sokkelen for det den er verdt nå, alle vet at 754 sokkelen skal ut. Slik sett kan man si at 754 er dagens beste kjøp, spesielt hvis man ikke er spesielt interessert i å oppgradere med jevne mellomrom. Hvis du derimot vil ha muligheten til å oppgradere systemet ditt til neste år, men fortsatt synes 939 er for dyrt trenger du neppe vente så lenge som til jul. Jeg er overbevist om at vi står midt i en av PC historiens største overgangsperioder akkurat nå: 64bit, 90nano, PCI-exp.,DDR2,dual core, integrert minnekontroller for å nevne noe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg vil si at det er på tide å kjøpe Athlon64 (ikke nødvendigvis Socket 939) når Nforce4 er på plass med PCI-express, og CPU'ene med 90nm-steppingen blir billige nok. For min del vil det trolig si 1. kvartal neste år. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 En 3400+ koster nesten like mye som en 3500+ og da satser jeg heller på et litt mer fremtidrettet system (939)..jeg mener..forskjellen er noen hundrelapper i pris..samt at når det gjelder RAM så har jeg flere valgmuligheter når det gjelder 939 socket'en Dagens Socket 939 hovedkort er langt mindre fremtidsrettet enn mange ønsker å tro. Det er faktisk ikke noen store praktiske forskjeller på Socket754 og 939 per i dag unntatt prisen. Jeg ser ingen grunn til å sløse bort et par tusenlapper ekstra, få lavere ytelse og tro at man får mer "oppgraderbarhet" for pengene enn om man heller sparte de til man faktisk skal oppgradere. Athlon64 3500+ yter forresten nesten identisk med 3200+ så jeg ser ingen grunn til å gå for den dyrere 3500+. Sats heller på 3400+, den er raskere enn både 3200+ og 3500+, og prisen begynner å bli grei også. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Ja..hmm..mange gode råd her..men jeg blir bare mer og mer forvirret..men jeg venter noen mnd uansett og ser hvordan utviklingen arter seg...priser, pci, 90nano, DDR2 osv... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Ja..hmm..mange gode råd her..men jeg blir bare mer og mer forvirret..men jeg venter noen mnd uansett og ser hvordan utviklingen arter seg...priser, pci, 90nano, DDR2 osv... DDR2 er ikke noe å vente på ennå. Det gir ikke økt ytelse på Intel CPU'er en gang, og prognosen for AMD-CPU'er er dårligere. Det er ingen grunn til å vente på DDR2 før det faktisk kan gi oss mer ytelse og/eller lavere priser enn DDR. Noe som ikke ser ut til å skje med det første. DDR2 kan dermed bli svært lang venting..... om du skal ha AMD CPU. Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Syns det er idiotisk med argument som "det kommer alltid noke nytt, så det er ingen vits å vente". Viss man skal kjøpe nytt, og så koster det flesk fordi det er heilt fersk teknologi, så venter man om man er litt økonomisk lur. Vent alltid til den nye teknologien er litt eldre, det lønner seg. Statistisk sett er eg sikker på at man kan sette opp en matematisk formel som viser at pris/ytelse vil bli høgre om man venter litt når det nettopp er komt en ny generasjon. Og det om man rekner med konsumprisindeks og tid osv også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Gamer73: Jeg kom til å lure på hvilket system du har fra før siden du sier at det ikke kan oppgraderes? (Det står ingenting i profilen din heller) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå