Gå til innhold

Noen prøver å hacke meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så uvanlig med slik, selv har jeg 30 linjer i loggen fra sshd, datert i dag.

Det er igrunn ikke spesielt farlig ettersom det bare er random attempts på kontoer som i de fleste fall ikke finnes, eneste root som eksisterer på alle systemer, og det er rimelig lett å sette opp sshd til ikke å tillate root logins.

Husker også når jeg satte opp mailserver, så fikk jeg ikke satt opp slik at eposter til andre kontoer ikke skulle slippes inn i køen, det resulterte i at køen fylte opp harddisken på serveren flere ganger.

Tror jeg fant ut at det kom inn en ny melding hvert 4'e sekund ca.

Lenke til kommentar

Det er vel stort sett normalt at det er endel som prøver seg på enhver maskin som er koblet på nett. Etter at jeg skrudde på Passthrough (relativt.net) på NGT routern min, har firewallens logger blitt betydelig større. Mesteparten av traffikken ser ut som om det bare er sweeps eller ormer som ser etter spesifikke svakheter i systemet - port 6112 (isc.sans.org) et vanlig mål.

Lenke til kommentar
Husker også når jeg satte opp mailserver, så fikk jeg ikke satt opp slik at eposter til andre kontoer ikke skulle slippes inn i køen, det resulterte i at køen fylte opp harddisken på serveren flere ganger.

Tror jeg fant ut at det kom inn en ny melding hvert 4'e sekund ca.

Satte du opp mailserveren som et åpent relay? Stakkars deg mann... :(

Lenke til kommentar

Jeg tror det er open relay... det legger seg helvetes mange mails i queue'n fra folk som skal spamme med reklame osv. Du bør ikke ha det. Det kan til slutt resultere i at du blir blacklista. Hardisken kan også bli full veit jeg :p

Endret av ProXymus
Lenke til kommentar
Jeg tror det er open relay... det legger seg helvetes mange mails i queue'n fra folk som skal spamme med reklame osv. Du bør ikke ha det. Det kan til slutt resultere i at du blir blacklista. Hardisken kan også bli full veit jeg :p

Jeg vet da det, og problemet er uansett fikset for leeenge siden, det var bare mens jeg drev å prøvde å få den igang jeg hadde problemet.

Og som sagt, nå slipper den ikke inn noe i køen som ikke er til en lokal mailbox, kunne ha åpna relay for lan da, men det har jeg ikke giddet.

Drev på litt med å få spamassassin og clamav til å funke også, noe som ikke gikk så bra på en såpass treig boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...