a_m_e_s Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) #1: Har flere (4) pc'er i et hjemme-netteverk koblet gjennom en switch til routeren (Netopia 4542 fra NGT). Hvordan endrer jeg lokal-ip-adressene til maskinene fra feks 10.0.0.7 til 10.0.0.2? Har prøvd ipconfig/(release)(renew) og å skru av maskinene, restarte routeren, men adressene bytter ikke. Noen gode råd til meg som tydeligvis ikke har alt for stor peiling ? #2: Kjører XP på to maskiner hvor jeg er "administrator", og i tillegg er det et par andre brukere på begge maskiner. Når jeg prøver å koble til 'maskin2' fra 'maskin1' får jeg ikke tilgang til "Documents and settings\administrator" på 'maskin2'. Er det noe sted jeg kan åpne tilgangen til dette? #3: Når jeg prøver å koble til 'maskin1' fra 'maskin2' får jeg ikke tilgang i det hele tatt! Popper opp en rute hvor jeg må skrive inn passord, men brukernavn får jeg ikke endret på (har fått gjort det allikevel..) Først stod det: Brukernavn: "Dell8400\gjest" Prøvde med passord: "bare-enter" og "gjest" - virket ikke.. Så snuste jeg litt rundt inne i konto-oppsettet for "administrator". Der kunne jeg "administrere mine nettverkspassord". I 'serverfeltet' la jeg inn "Dell8400", i brukernavn-feltet: "Dell8400\administrator" og i passord: det passordet jeg bruker til å logge inn som administrator på Dell 8400 maskinen.. Problemet er altså at jeg ikke får koblet til 'maskin1' fra 'maskin2' Noen tips og triks? -Føler meg litt lost/noob Mvh a_m_e_s Endret 17. august 2004 av a_m_e_s Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 1#: Control Panel-> Network Connections -> "Hva enn linja di heter" Høyreklikk på den og Properties. Dobbeltklikk på TCP/IP og velg Use The Following IP-Address. Husk i notere deg DNS-ip'ne til ISP'n din for den skal du skrive nedenunder. Deretter det det bare å restarte routeren og surfe (håper jeg ) De 2 andre orker jeg ikke svare på Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) 1#. http://www.relativt.net/artikler/15.html Generelt IP-adresse: 10.0.0.x Nettverksmaske: 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.1 DNS servere: 217.13.4.24 og 217.13.7.140 Endret 17. august 2004 av taz Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Ok, takk for tips (har ikke fått prøvd det ennå da..) Men Thompzen (eller andre), noen tips om hvor jeg bør lese/søke for å finne svar på #2 og #3 da? Mvh a_m_e_s Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 2# Dette har du sikkert gjort, men du må være logget inn som admin for å gjøre dette tror jeg... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 #3: Du kan jo forsøke å bruke "Map Network drive" i My computer. Da har du mulighet for å velge brukernavn/passord. Lenke til kommentar
TST Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene våre angående dette. Det er rimelig vanskelig å lage et godt emnefelt når du skal stille tre ulike spørsmål i en og samme tråd. Derfor råder jeg deg til å ta dette opp i tre ulike tråder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg