Gå til innhold

VPN server problem!

Anbefalte innlegg

Jeg har 192.168.1.x på det nettverket VPN serveren står i. Så vil jeg nå den serveren fra et annen maskin et annet sted. Den maskina sitter også i et 192.168.1.x nettverk. Jeg får altså koblet meg til VPN serveren, men kan ikke nå noe på den fordi det er jo like adresser i begge nettverk, da blir jo det bare surr. Men da lurer på hva en må gjøre for å få til dette. Jeg har hørt at en må legge til en IP range på NIC'et til serveren som har en annen subnetmask for å få det til, men det lyktesk jeg ikke med. Jeg fikk til å legge til en range til på nettverkskortet(10.10.0.1, 255.255.0.0), men klarte ikke å nå det fra en annen maskin i samme nettverk. Den maskinen hadde forøvrig 192.168.1.35 til ip.

Er litt desperat..kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke nå 10.10.0.1/24 ifra en maskin som har 192.168.1.35 som IP. De er jo på 2 forskjellige nett.

Hvis du legger til 10.10.0.1 på en maskin så må du jo legge til en tilsvarende adresse (f.eks. 10.10.0.2) på maskinen du prøver å nå 10.10.0.1 ifra!

Lenke til kommentar
Du kan ikke nå 10.10.0.1/24 ifra en maskin som har 192.168.1.35 som IP. De er jo på 2 forskjellige nett.

Hvis du legger til 10.10.0.1 på en maskin så må du jo legge til en tilsvarende adresse (f.eks. 10.10.0.2) på maskinen du prøver å nå 10.10.0.1 ifra!

ok, men da blir det jo samme som og ikke legge til noen 10.10.0.1 ip, men bruke 192.168.1.x. Problemet er at når jeg sitter på et 192.168.1.x nettverk og skal koble meg til en VPN server som også sitter i et 192.168.1.x nettverk da vet jo maskinen ikke at den skal nå ip'en på server nettverket og ikke på det lokale nettverket....hvordan gjør man det? Det er det ingen sopm kunne svart meg på!! Det er jo slik VPN server skal fungere, men det står ingen plass om den problematikken der... Help anyone!!!!

Lenke til kommentar

Hvis du skal koble deg fra et internt nett til et annet, må du ha den utvendige ip-addressen til det nettet du skal koble deg til.

Du må så forwarde pakker som kommer til routeren i det nettverket der serveren står, til serveren, så når du kobler til den eksterne ip-addressen, kommer du til serveren.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem her på jobb, dumme meg hadde standardisert litt for mye på interne IP-ranger hos oss og hos kunder... Brukte 10.0.0.0/24 begge steder, og da ble det krøll når man skulle fjerndrifte kunders nettverk *host*

Endret vår interne range til 10.0.1.0/24 så var problemet løst.

Hva man ikke tenker over :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...