Kristallo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Etter mye hodebry greide jeg å finne ut av det infrarøde signalet til ML-L3 og jeg holder nå på å lage en fjernutløser. Jeg tenker å legge inn så mange funksjoner som mulig så det hadde vært fint om dere kunne komme med noen ideer om hva som kunne være praktisk. F.eks. Konvertering fra andre typer fjernutløsere (ikke trådløse) Timelapse Programmerbar forsinkelse Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Fortell!! Hva gjør du? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Jeg programmerer en PIC til å sende samme kode som fjernkontrollen til D70. Det blir mye kapasitet ledig på chipen så jeg kan legge inn forskjellige funksjoner. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Spennende - spennende!! Vis oss noen bilder etterhvert da...... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Flott idé. Programmerbar forsinkelse er ikke så dumt - da er det bl.a. mulig å rekke å gjemme fjernkontrollen før bildet blir tatt. I øyeblikket har jeg ikke mange nye idéer for hvilke funksjoner fjernkontrollen kunne hatt, men så har jeg heller ikke oversikt over hvilke funksjoner ml-l3 har.. Hva med mulighet for å feste kontrollen på siden av kameraet (nærmest som et slags vertikalgrep)? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Etter bildene å dømme så har ML-L3 få funksjoner siden den bare har en knapp. Det vil ikke være noe problem å bygge fjernutløseren inn i et grep eller noe annet. Det er bare avhengig av at noen greier å utforme det. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Funksjoner jeg kunne tenke meg: Tidsintervall på avfyring (5 sek, 15 sek, 30 sek, 60 sek, 2 min, 5 min, 10 min, 30 min, 1 time, osv) (passer fint for fotografering av samme motiv over en lengre periode) (du vil muligens får problemer med lange tidsintervaller da kameraet skrur av ir øyet etter 15 minutter tror jeg) Lysfølsomhet (hurtig lysendring utløser)(for lyn, etc) Snorutløser (man kobler inn en spling med snor på, når snora trekker ut splinten utløses avtrekkeren)(fint for å ta bilder av fugler som setter seg på fuglebrett, osv) Lydfølsomhet (plutselige høye lyder utløser avtrekkeren)(hmm, tja,..,.,.)(Man kan klappe for å utløse avtrekkeren, hehehe) Tror det er mine ønsker for den ultimate fjernkontrollen. Kuul prosjekt du holder på med der. kanskje sette den i masseprod? hehe Endret 17. august 2004 av lobster Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (...)Tidsintervall på avfyring (5 sek, 15 sek, 30 sek, 60 sek, 2 min, 5 min, 10 min, 30 min, 1 time, osv) (passer fint for fotografering av samme motiv over en lengre periode) (du vil muligens får problemer med lange tidsintervaller da kameraet skrur av ir øyet etter 15 minutter tror jeg)(...) Tror ikke det er vanskelig å løse det problemet - bare la fjernkontrollen kommunisere unyttig hvert 10. minutt (fokusere litt eller noe sånt). Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Er det noen som har en fjernkontroll, har den noen andre funksjoner enn å trigge avtrekkeren? Hvor lang tid tar det før funksjonen slår seg av? Nullstiller den ventetida hvis man tar et bilde? Lenke til kommentar
lobster Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg har prøvd å få tak i fjernkontroll. De er klin umulig å få tak i om dagen... hehe.. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Success! Som man ser på det nederste bildet så begynte kameraet å ta bilder med en gang jeg snudde meg mot kretsen. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Får du krympet fjernkontrollen inn i en liten boks og samtidig pælma inn en haug med funksjoner kjøper jeg mer enn gjerne en av deg :) Lykke til videre med prosjektet Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hadde vært sinnsykt fett hvis du klarte å legge utløseren inn i et batterigrep! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Vil man få problemer med at fjernkontrollen ikke vil virke fra visse vinkler? (det er IR, ikke sant?) Isåfall vil det kanskje være vanskelig å legge det inn i et batterigrep (som jeg forøvrig ikke føler mye behov for med D70s batterikapasitet, men for de som tar mye stående portrettbilder er det nok nyttig). Lenke til kommentar
dottnett Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg lo godt for meg selv da jeg leste innleggene om å bygge inn fjernkontrollen i et batterigrep. Hva var vitsen med en fjernkontroll som skulle henge på kamera Ved nærmere ettertanke er nok håpet/tanken at dette skal løse det frustrerende? problemet med at det ikke finnes (og trolig heller ikke enkelt kan lages) batterigrep med knapp for å ta bilder. Am I right or am I wrong ? Så til ønsket (det kribler litt i en elektronikkingeniør når jeg leste dette innlegget ); Hva med to porter for ekstern tilkobling. En som krever at kretsen brytes for at det tas et bilde og en som tar bilde dersom kretsen lukkes. Dette hadde gitt nærmest uendelige muligheter for å lage fuglebrett-triggere, tyverialarm-fotoboks, svigermorskremmer osv osv... Det hadde trolig også vært mulig å lage en Forenklet versjon av denne saken, uten en masse ekstra muligheter, men der målet var å lage den så liten som mulig. Jeg såg for meg en nøkkelklippesak eller en liten mini-maglite... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Da jeg sa at det hadde vært kult på et batterigrep tekte jeg jo at fjernutløser lå inn batterigrepet selvfølgelig, men at du bare tar av batterigrepet når du skal bruke utløseren. Tungvindt hvis du ikke trenger batterigrep da. Så til ønsket (det kribler litt i en elektronikkingeniør når jeg leste dette innlegget ); Hva med to porter for ekstern tilkobling. En som krever at kretsen brytes for at det tas et bilde og en som tar bilde dersom kretsen lukkes. Dette hadde gitt nærmest uendelige muligheter for å lage fuglebrett-triggere, tyverialarm-fotoboks, svigermorskremmer osv osv... Høres veldig kult ut! Endret 18. august 2004 av Pallesen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Så til ønsket (det kribler litt i en elektronikkingeniør når jeg leste dette innlegget ); Hva med to porter for ekstern tilkobling. En som krever at kretsen brytes for at det tas et bilde og en som tar bilde dersom kretsen lukkes. Dette hadde gitt nærmest uendelige muligheter for å lage fuglebrett-triggere, tyverialarm-fotoboks, svigermorskremmer osv osv... Det hadde trolig også vært mulig å lage en Forenklet versjon av denne saken, uten en masse ekstra muligheter, men der målet var å lage den så liten som mulig. Jeg såg for meg en nøkkelklippesak eller en liten mini-maglite... For de enkle versjonene kunne jeg tenke meg noe slikt: Plastlåda OVO-3 Det vil ikke bli noe problem å få den til å passe i en slik. Den chipen jeg bruker har 12 ledige porter så det vil ikke være noe problem å legge til alle mulig funksjoner. Hadde vært sinnsykt fett hvis du klarte å legge utløseren inn i et batterigrep! Problemet her er å få tak i et batterigrep. De fleste har klare begrensninger på hvor mye de vil betale. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Hvis du faktisk hadde klart å mekke et batterigrep med fjernutløser tror jeg neppe det blir problem å få solgt det. Uendelige forum med D70 eiere som er sultne på batterigrep i hele verden....... Lenke til kommentar
isen Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Du kan jo kjøpe et slik . Jeg tipper at det er hult inni, så du kan prøve å åpne det på et eller annet vis og plassere "fjernstyreren" inni der. Bare et forslag. Kan jo bli utrolig kult. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Hmm. Da jeg så fjernutløseren de solgte på komplett.no Se her fikk jeg en liten tanke. Hvorfor ikke modde fjernkontrollen inn i et slikt grep, eller et grep du lager selv? Hadde garantert solgt!! Endret 19. august 2004 av Pallesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå