Gå til innhold

Nikon D70 fjernutløser prototype

Anbefalte innlegg

Etter mye hodebry greide jeg å finne ut av det infrarøde signalet til ML-L3 og jeg holder nå på å lage en fjernutløser.

Jeg tenker å legge inn så mange funksjoner som mulig så det hadde vært fint om dere kunne komme med noen ideer om hva som kunne være praktisk.

F.eks.

Konvertering fra andre typer fjernutløsere (ikke trådløse)

Timelapse

Programmerbar forsinkelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott idé.

Programmerbar forsinkelse er ikke så dumt - da er det bl.a. mulig å rekke å gjemme fjernkontrollen før bildet blir tatt.

I øyeblikket har jeg ikke mange nye idéer for hvilke funksjoner fjernkontrollen kunne hatt, men så har jeg heller ikke oversikt over hvilke funksjoner ml-l3 har..

Hva med mulighet for å feste kontrollen på siden av kameraet (nærmest som et slags vertikalgrep)?

Lenke til kommentar

Funksjoner jeg kunne tenke meg:

Tidsintervall på avfyring (5 sek, 15 sek, 30 sek, 60 sek, 2 min, 5 min, 10 min, 30 min, 1 time, osv) (passer fint for fotografering av samme motiv over en lengre periode) (du vil muligens får problemer med lange tidsintervaller da kameraet skrur av ir øyet etter 15 minutter tror jeg)

Lysfølsomhet (hurtig lysendring utløser)(for lyn, etc)

Snorutløser (man kobler inn en spling med snor på, når snora trekker ut splinten utløses avtrekkeren)(fint for å ta bilder av fugler som setter seg på fuglebrett, osv)

Lydfølsomhet (plutselige høye lyder utløser avtrekkeren)(hmm, tja,..,.,.)(Man kan klappe for å utløse avtrekkeren, hehehe)

Tror det er mine ønsker for den ultimate fjernkontrollen.

Kuul prosjekt du holder på med der. kanskje sette den i masseprod? hehe

Endret av lobster
Lenke til kommentar
(...)Tidsintervall på avfyring (5 sek, 15 sek, 30 sek, 60 sek, 2 min, 5 min, 10 min, 30 min, 1 time, osv) (passer fint for fotografering av samme motiv over en lengre periode) (du vil muligens får problemer med lange tidsintervaller da kameraet skrur av ir øyet etter 15 minutter tror jeg)

(...)

Tror ikke det er vanskelig å løse det problemet - bare la fjernkontrollen kommunisere unyttig hvert 10. minutt (fokusere litt eller noe sånt).

Lenke til kommentar

Vil man få problemer med at fjernkontrollen ikke vil virke fra visse vinkler? (det er IR, ikke sant?)

Isåfall vil det kanskje være vanskelig å legge det inn i et batterigrep (som jeg forøvrig ikke føler mye behov for med D70s batterikapasitet, men for de som tar mye stående portrettbilder er det nok nyttig).

Lenke til kommentar

Jeg lo godt for meg selv da jeg leste innleggene om å bygge inn fjernkontrollen i et batterigrep. Hva var vitsen med en fjernkontroll som skulle henge på kamera :hmm:

Ved nærmere ettertanke er nok håpet/tanken at dette skal løse det frustrerende? problemet med at det ikke finnes (og trolig heller ikke enkelt kan lages) batterigrep med knapp for å ta bilder. Am I right or am I wrong ?

Så til ønsket (det kribler litt i en elektronikkingeniør når jeg leste dette innlegget :D); Hva med to porter for ekstern tilkobling. En som krever at kretsen brytes for at det tas et bilde og en som tar bilde dersom kretsen lukkes. Dette hadde gitt nærmest uendelige muligheter for å lage fuglebrett-triggere, tyverialarm-fotoboks, svigermorskremmer osv osv...

Det hadde trolig også vært mulig å lage en Forenklet versjon av denne saken, uten en masse ekstra muligheter, men der målet var å lage den så liten som mulig. Jeg såg for meg en nøkkelklippesak eller en liten mini-maglite...

Lenke til kommentar

Da jeg sa at det hadde vært kult på et batterigrep tekte jeg jo at fjernutløser lå inn batterigrepet selvfølgelig, men at du bare tar av batterigrepet når du skal bruke utløseren. Tungvindt hvis du ikke trenger batterigrep da.

Så til ønsket (det kribler litt i en elektronikkingeniør når jeg leste dette innlegget ); Hva med to porter for ekstern tilkobling. En som krever at kretsen brytes for at det tas et bilde og en som tar bilde dersom kretsen lukkes. Dette hadde gitt nærmest uendelige muligheter for å lage fuglebrett-triggere, tyverialarm-fotoboks, svigermorskremmer osv osv...

Høres veldig kult ut!

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Så til ønsket (det kribler litt i en elektronikkingeniør når jeg leste dette innlegget ); Hva med to porter for ekstern tilkobling. En som krever at kretsen brytes for at det tas et bilde og en som tar bilde dersom kretsen lukkes. Dette hadde gitt nærmest uendelige muligheter for å lage fuglebrett-triggere, tyverialarm-fotoboks, svigermorskremmer osv osv...

Det hadde trolig også vært mulig å lage en Forenklet versjon av denne saken, uten en masse ekstra muligheter, men der målet var å lage den så liten som mulig. Jeg såg for meg en nøkkelklippesak eller en liten mini-maglite...

For de enkle versjonene kunne jeg tenke meg noe slikt: Plastlåda OVO-3

Det vil ikke bli noe problem å få den til å passe i en slik.

Den chipen jeg bruker har 12 ledige porter så det vil ikke være noe problem å legge til alle mulig funksjoner.

Hadde vært sinnsykt fett hvis du klarte å legge utløseren inn i et batterigrep!

Problemet her er å få tak i et batterigrep. De fleste har klare begrensninger på hvor mye de vil betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...