Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

802.11g WLAN router, D-Link vs. Linksys

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny WLAN router, for å erstatte den noe aldrende D-Link DI-614+ som har funka bra for meg. Men behøver 54Mbps.

Har sett meg ut to stykker:

D-Link AirPlus Xtreme G DI-624 (ikke 624+)

og

Linksys Wireless-G WRT54GS

Det som er viktig for meg er en stabil router (som ikke må resetes i hytt og pine), god og rask kryptering (WEP) samt høy hastighet. Andre forslag tas også i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kan tenke deg å skaffe 108Mbit klientkort vil DI624 være overlegen. Siden du har hatt 614+ er det naturlig å tro at du har klientkort i airpluss serien. For å utnytte den ekstra farten i disse kortene må du velge DI-624+. Den gir også mulighet for 88Mbit om du bruker andre G+ kort. (624 uten + gir bare 54mbit med bruk av g+ kort, og 11mbit ved bruk av b+)

Begge disse dlink routerene er overlegene når det gjelder troughput til WAN. Om du sitter på en rask bredbåndslinje (raskere enn 30Mbit) vil du dra stor nytte av dette.

Hvis ingen av de nevnte argumenter passer for deg er sansynligvis Linksys det beste valget for deg.

Hvis du har en 614+ fra før, og b+ trådløs kort er det minimal ytelsesøkning du får ved å bytte til en vanlig g-router. b+ gir jo 44Mbit! (Forutsatt at du har siste firmware og drivere)

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

Selvom jeg har 11g i laptopen, så er jeg villig til å kjøpe ett PC-Card for å få maksimal ytelse. Det gamle 11b Airplus kortet kommer til å følge 614+ videre til hvor-det-måtte-være.

Ut i fra å lese diverse forumer, så har jeg fått inntrykk av at DI-624 er mer stabil og på sett og vis ett bedre produkt enn DI-624+? Stemmer dette?

Men: Har en HP laptop hvor det sitter Atheros nettkort, og dette ser ut til å støtte noe som heter "Super G" på 11g. Finnes det en router som støtter dette mon tro? Så vidt jeg har skjønt bruker DI-624 et Atheros chipset, "Xtreme G" er ikke tilfeldigvis det samme som "Super G"?

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en ny WLAN router, for å erstatte den noe aldrende D-Link DI-614+ som har funka bra for meg. Men behøver 54Mbps.

og

Det som er viktig for meg er en stabil router (som ikke må resetes i hytt og pine), god og rask kryptering (WEP) samt høy hastighet. Andre forslag tas også i mot med takk.

Jeg vil absolutt anbefale deg linksysen. Har mye dårlige erfaringer med D-Link, men linksys fungerer alltid utrolig bra. Routeren har utrolig masse muligheter, om det er en liten hacker i deg kan du også bytte ut orginal firmwaren med en linux formware og få utrolig mye muligheter.

Til D-Link fans: Ja, enkelte D-Link produkter kan fungere greit til sitt bruk, men det er så utrolig varierende. Husk at linksys har Cisco bak seg.. ;)

Lenke til kommentar

og

Hei!

Er det ein trådløs router du har?

Eg skulle hatt meg ein.

Lenke til kommentar

D-Link AirPlus Xtreme G DI-624  (ikke 624+)

og

Hei!

Er det ein trådløs router du har?

Eg skulle hatt meg ein.

Lenke til kommentar
Ut i fra å lese diverse forumer, så har jeg fått inntrykk av at DI-624 er mer stabil og på sett og vis ett bedre produkt enn DI-624+? Stemmer dette?

Tror det henger sammen med at 624 kom etter at 624+ hadde vært på markedet en stund. Dermed har aldri 624 blitt levert med den noe buggy firmaren som 624+ først hadde. Ny firmware ser ut til å ha løst problemene.

Tror 624 og 624+ er samme router, men med to forskjellige trådløs chipset. + er TI chip som benytter delvis samme prinsipper som ble brukt i f.x. 614+, mens 624 bygger på to kanals 802.11g.

(Hadde de slått sammen de to standardene, fått g+ på to kanaler, ville vi hatt 176mbit... det hadde vørt noe det!)

Lenke til kommentar

DI-614+ har jo også slitt litt med heng, som jeg har vært lite plaget av. Har Rev.A (med to antenner), og har hatt veldig lite trøbbel vil jeg si.

Så spørsmålet er egentlig om DI-624 er mindre stabil enn denne, eller om jeg også vil få en bedre router sett bort i fra hastigheten?

Grunnen til at jeg ønsker DI-624, er at den benytter Atheros sitt system og dermed vil det integrerte WLAN kortet i laptopen min, som også støtter "Super G", kjøre på bra fart uten behov for å investere i ett ekstra PC-Card.

Lenke til kommentar

D-Link AirPlus Xtreme G DI-624  (ikke 624+)

og

Hei!

Selger du denne D-linken 614+? Eg skulle hatt meg ein.

Email adressen min er [email protected]

Endret av balder
Lenke til kommentar
Om du kan tenke deg å skaffe 108Mbit klientkort vil DI624 være overlegen. Siden du har hatt 614+ er det naturlig å tro at du har klientkort i airpluss serien. For å utnytte den ekstra farten i disse kortene må du velge DI-624+. Den gir også mulighet for 88Mbit om du bruker andre G+ kort. (624 uten + gir bare 54mbit med bruk av g+ kort, og 11mbit ved bruk av b+)

Begge disse dlink routerene er overlegene når det gjelder troughput til WAN. Om du sitter på en rask bredbåndslinje (raskere enn 30Mbit) vil du dra stor nytte av dette.

Hvis ingen av de nevnte argumenter passer for deg er sansynligvis Linksys det beste valget for deg.

Hvis du har en 614+ fra før, og b+ trådløs kort er det minimal ytelsesøkning du får ved å bytte til en vanlig g-router. b+ gir jo 44Mbit! (Forutsatt at du har siste firmware og drivere)

Tror du tar feil..

Jeg har dlink 624+ (og er 80% misfornøyd).. men poenget er at 624 kan kjøre 108 det kan ikke 624+

/vonGrepa

Lenke til kommentar

OK, tror jeg har fått nok argumenter for at Linksys faktisk er det jeg bør satse på, selvom det integrerte nettkortet i laptopen nok er kjappere med en DI-624.

balder: Nei (og dette er ingen salgsannonse, skulle jeg solgt den hadde den blitt annonsert på korrekt sted når det hadde vært aktuelt, noe det ikke er)

Lenke til kommentar
DI-614+ har jo også slitt litt med heng, som jeg har vært lite plaget av. Har Rev.A (med to antenner), og har hatt veldig lite trøbbel vil jeg si.

Så spørsmålet er egentlig om DI-624 er mindre stabil enn denne, eller om jeg også vil få en bedre router sett bort i fra hastigheten?

Grunnen til at jeg ønsker DI-624, er at den benytter Atheros sitt system og dermed vil det integrerte WLAN kortet i laptopen min, som også støtter "Super G", kjøre på bra fart uten behov for å investere i ett ekstra PC-Card.

Da ville jeg definitivt ha kjøpt en 624.

Har selv 1x604, 1x614+, 2x624+. Aldri hatt noe problem med noen av dem.... D.v.s. den første 624+'n var litt ustabil. Lasta ned ny firmware dagen etter at jeg fikk den, og har aldri hatt problemer siden.

Hadde engang en linksys, og den måtte restartes minst en gang pr. mnd!

(Linksys har blitt bedre siden den gang)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...