Gå til innhold

2 S-ATA harddisker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en ny S-ATA harddisk til PCen min. Fra før hadde jeg en annen S-ATA harddisk (Beggge av typen Maxtor Diamond). :roll:

Ved første oppstart finner ikke Windows XP den nye harddisken. Greit nok. Ved andre reboot kommer det opp en feil om at Windows-Registeret er korrupt. Deretter skrur PCen seg av automatisk. :thumbdown:

Jeg prøver så å formatere den gamle harddisken i S-ATA RAID -programmet som kjører rett etter BIOS. (Er kanskje en del av BIOS?) Formateringen skjærer seg. Den stopper opp på 5%. Jeg lot den stå på i et døgn. Skrur av PCen, og har nå STORE problemer med å installere Windows XP!! :hmm:

Etter å ha flashet BIOS lot Windows seg plutselig installere, men så restartet PCen på nytt (Etter 3-4 reboots). Så kunne ikke WinXP starte pga. at en fil i \\windows\system32\system var corrupt. :dontgetit:

Ved senere installeringsforsøk har følgende error kommet opp som bluescreen:

"paged_fault_in_non_paged_area"

Har harddiskene gått til helvete?

Det er jo S-ATA harddisker, men må man likevel stille inn på PINen bak på HDDene? SSC_DIS (<-- Default), PM2, OPT1, OPT2

Trenger litt hjelp! :cry::(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har nok noe med hovedkort , kontrollere , evt. bios inst å gjøre .

Hva for slags hovedkort/cpu er det snakk om da .

Har to sata diamond max 9 selv og det skal ikke være noen jumpers bak.

Og kun en powerconnector skal tilkoples , enten molex eller satapwr , ikke begge.

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt er et ASUS A7N8X-E Deluxe og CPUen er en AMD Athlon XP 3200+ og av minne har jeg 1024 MB DDR-DIMM (TWIN-MOS TwIStEr).

Jeg får ikke formatert harddiskene skikkelig og som sagt klikker XP-installasjonen midt i, men på forskjellige tidspunkt. Hverken den gamle S-ATA harddisken eller den nye får jeg til å fungere nå. Hver for seg eller sammen. :w00t:

Post #3: Opplevde du noen problemer med harddiskene før du tok ut pins'ene? Evt. hva slags problem...

Får prøve å fjerne pins på baksiden av harddisken...

:cry:

Endret av aasmundbo
Lenke til kommentar

Jeg blir forbannet! Noen som kan fortelle meg hva dette er for noe!? Eller hva jeg evt. bør gi dere av informasjon så noen kan gi meg en diagnose! :(

HK: ASUS A7N8X-E Deluxe

CPU: AMD Athlon XP 3200+

HDD: Western Digital 7200 8MB cache, 120GB (den eldste)

Western Digital 7200 8MB cache, 160GB

RAM: 1024 MB DDR-DIMM (Twin-MOS)

"SATA-BIOSEN" ER: SATA RAID BIOS 2.1.47 (<-- med den kan man egentlig, men ikke nå, formatere harddiskene. Low level format...)

Den vanlige biosen er Award BIOS v6.00PC

Jeg har prøvd å oppdatere denne BIOSen, men ingen forandring. :hrm:

Av og til kommer XP-installeringen så langt at jeg kommer forbi produkt-kode-skrivingen. Andre ganger kortere. Men det ender alltid med en bluescreen :thumbdown:

HELP :hmm:

Endret av aasmundbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...