Gå til innhold

Datakjøp i Engalnd

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte nettopp å legge inn et lengre svar på en tråd som ble stengt mens jeg skrev. Derfor legger jeg inn de relevante bitene her i en ny tråd i stedet. Snus og annet grovt-OT er utelatt.

Hehe flytter imorgen til England for 1 år, tenkte at det noen her inne har litt erfaring med å bo der.

Vælkjømin tel gards! Har bodd i London i tre år nå. :-)

[snip]

2. HW, komplett.co.uk?

Har selv bestilt saker og til fra Komplett.co.uk her borte, og de er generelt gode og har imponerende lave priser i forhold til andre sjapper. De er relativt raske på levering også, men desverre bruker de Parcelforce. Parcelforce er grei mht at de leverer sakene til naboen dersom du ikke er hjemme, men jeg har også opplevd at de har levert bestillingen min til den døve gamla ved siden av, uten å gi beskjed til meg. Jeg fant ut av det ved en tilfeldighet, og da jeg tok kontakt med Komplett.co.uk og Parcelforce.co.uk for å fortelle at dette holdt ikke, så fikk jeg respons med en gang fra Komplett, men hørte aldri så mye som et ord fra Parcelforce. Parcelforce tilbyr forresten online pakksporing, men den er en smule mangelfull. At en ukjent og halvsenil gammel dame kunne signere for min bestilling er heller ikke spesielt tillitsvekkende heller, egentlig.

Forøvrig finnes det også et par datamesser i London hver lørdag. Du finner dem best ved å gå nordover Tottenham Court Road fra tube-stasjonen ved samme navn. Du vil se folk som står og holder skilt som peker veien. Loven her sier at sliker skilt er forbudt å sette opp, men de er tiullatt å holde, så derfor er det folk som er ansatt for å holde skiltene hele dagen. Sprøtt, but that's the UK for you. I alle fall, den første messen du kommer til ligger på høyre side, ikke langt nordenfor tube-stasjonen. den er temmelig dårlig og best å unngå. Fortsetter du nordober kommer du til de to BCF-messene som ligger i Huntley Street og i Unhiversity College Londons Windeyer-bygning. Går du nordover Tottenham Court Road finner du den ene ved å ta til venstre umiddelbart etter Kingsley Photographic på venstre side og deretter følge skiltene. Har du først betalt (£1.50, £1 for studenter) for å komme inn på den ene kommer du gratis inn på den andre (be om stempel), og den finner du ved å ta til høyre inn sidegaten til Tottenham Court Road når du kommer til Barclay's Bank på høyre side. Datamarkedene har brukbare priser (variable, så sjekk rundt først!), men jeg kjøper aldri blanke DVDer der, etter en serie med stygge opplevelser. DVDer kjøper jeg på Yo-yo Tech, som ligger ikke så langt oppover Tottenham Court Road. Ta til høyre ved Superdrug, så er det rett rundt hjørnet der. Forøvrig vil jeg ikke anbefale å kjøpe noe særlig datautstyr i butikkene oppover Tottenham Court Road. De har utvalget, men prisene er ofte av en annen verden. Servicen når noe går galt er ofte også så som så. Datamarkedene har faktisk overraskende god service i så måte: For å få selge ting der, må selgerne forplikte seg til å følge visse regler mht garanti, reklamasjon, etc. Er det noe du lurer på, eller vil ha anbefalinger på, mens du er her, kan jeg kontaktes på 07876271917.

3. ADSL / SDSL evt noe annet og fra hvem?

Vi bruker Telewest Broadband og betaler £50 i måneden for 3mbit linje uten nedlastningsbegrensning. (De påstår forresten selv at dette er raskeste linje tilgjengelig i landet). Da må man også ha telefon til £10 pr mnd i fastavgift. I tillegg til det betaler vi £3.50 per mnd for en basispakke med kabel-TV. Hadde mye problemer med Telewest til å begynne med, men det gikk seg til etter hvert. Tror ikke vi hadde mer problemer med dem enn vi ville hatt med et hvilket som helst annet selskap. Men husk på at engelskmenn er notorisk uorganiserte. Som en (engelsk!) kompis sa det "They couldn't organise a piss-up in a brewery".

PS! Du kan nok støte på problemer med å få orget noen kontrakt med dem, med mindre noen som har bodd i landet en stund er villig til å ha kontoen i sitt navn. ren godvilje fra deres side gjorde at de så vidt jenket på reglene og lot meg signere kontrakten da jeg hadde bodd her ett år - de ville helst ha tre. Skal du ha bankkonto her borte gjelder stort sett samme greiene, bare enda mer. Se PM fra meg for mer info.

[snip]

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...