SmileHappy Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) vell jeg lurer i grunn på hva som er forskjæll på linux og windows.. liksom er det verdt og prøve linux? .. jeg har jo sett linuz menne aldri prøvd særlig på det. så jeg spørr - er det enkelt og forstå? - jeg har hørt om at man må ha patcher til spill? - jeg har hørt at det er meget bra til server? - krever det en god pc eller ? jeg sette ofte opp dedicated servere med en bærbar og det er hovedgrunnen er det bra til nettverk ? Endret 16. august 2004 av SmileHappy Lenke til kommentar
Homer S. Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Lit feil forum å spørre i kanskje? Prøv noe i denne duren: http://forum.hardware.no/index.php?c=9 Lenke til kommentar
SmileHappy Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 oops jeg feilposta . skulle skrive noe annet sorry lit mere forsiktig neste gang Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Flyttes til Linux/Unix kategorien =) Lenke til kommentar
bkak Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 - er det enkelt og forstå? Å forstå linux krever nok litt, på samme måten som de fleste windowsbrukere er ignorante ovenfor det meste de kan gjøre med windows. Det krever ikke veldig mye å sette seg inn i en eller annen form for linux for å kjøre det på hobbybasis. - jeg har hørt om at man må ha patcher til spill? De fleste spill kjører ikke native til linux. Man kan bruke cedega og wine for å få dem i gang, men ytelsen er neppe på topp. Det finnes også noen spill til linux, som ut2004, quake3 og nå snart doom3. De kjører med omtrent like god ytelse som windows-utgavene (ofte bedre hvis man vet hva man gjør). - jeg har hørt at det er meget bra til server? Det er ganske fleksibelt til serverløsninger, ja. - krever det en god pc eller ? Nei. Det finnes linux-distroer som kan kjøre helt ned på 368-maskiner. (og antagelig enda eldre) Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 vell jeg lurer i grunn på hva som er forskjæll på linux og windows.. liksom er det verdt og prøve linux? .. jeg har jo sett linuz menne aldri prøvd særlig på det. så jeg spørr - er det enkelt og forstå? - jeg har hørt om at man må ha patcher til spill? - jeg har hørt at det er meget bra til server? - krever det en god pc eller ? jeg sette ofte opp dedicated servere med en bærbar og det er hovedgrunnen er det bra til nettverk ? 1. Nei. 2. Du må ha programfiler beregnet på Linux. 3. Ja 4. Kommer helt ann på hva du skal bruke av programmer. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 vell jeg lurer i grunn på hva som er forskjæll på linux og windows.. liksom er det verdt og prøve linux? .. jeg har jo sett linuz menne aldri prøvd særlig på det. så jeg spørr - er det enkelt og forstå? - jeg har hørt om at man må ha patcher til spill? - jeg har hørt at det er meget bra til server? - krever det en god pc eller ? jeg sette ofte opp dedicated servere med en bærbar og det er hovedgrunnen er det bra til nettverk ? Alt er verdt å prøve. 1) Ja, det er lett å forstå, men det er annerledes enn Windows, og det er gjerne den andre måten å jobbe på som er vanskelig å sette seg inn. Har du erfaring med UNIX-lignende programmering fra f.eks. Cisco-verden burde man enkelt greie seg i UNIX-verden også. 2) Som tidligere nevnt: du kan greie å få til windows-spillene som ikke er laget for Linux gjennom f.eks. WINE. Hvorvidt det er en god løsning kan jo diskuteres, men om du elsker linux og ikke vil kvitte deg med windows på grunn av et spill eller et program du kjører en gang i blandt kan det være en grei løsning (frem til du finner et lignende program til linux eller vender deg av med programmet/spillet ) 3) spill-server (Halflife/CS/ricochet og Q3 kjører jeg på linux), webserver, mailserver, filserver, SQL-server +++ er linux veldig bra på. ASP, ActiveDirectory og andre Microsoft-propretiære servertjenester er såsomså (det funker, men jeg ville ikke satt det inn i produksjon uten backup på windowsplattformen...) 4) Hva vil du den skal gjøre, og hvor god hardware har du? Om du ikke trenger grafisk og bare en shellserver til IRC, eller en brannmur: alt over 100MHz duger. Selv har jeg aldri kjørt half-life-server på noe lavere enn 1,4GHz, men det bør kunne kjøre på mye lavere. Grafisk bør du ha 500MHz eller bedre Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Tenker jeg drister meg til å frigjøre meg fra punktene, regner de som godt besvart. Slik som jeg ser det er det to hovedforskjeller på systemene: 1. Opprinnelse: Windows stammer opprinnelig fra ms-dos, som var beregnet på små, enkle maskiner uten nettverk og flere brukere. Ting som nettverk og filrettigheter har så senere blitt hektet på. Linux er derimot bygget etter "unix-spesifikasjoner" - og har derfor en helt annen filstruktur, 100% integrert nettverksstøtte samt multibrukerstøtte. Faktisk ble Internett og Unix designet for hverandre. 2. Ideologi og bakgrunn Windows har altid blitt laget og vedlikeholdt av et lukket, komersiellt firma - Microsoft. Disse benytter seg i stor grad av lukket kildekode og lukkede standarder, for å monopolisere markedet mest mulig og på den måten kunne ta mest mulig penger. Linux derimot - er laget ved at en rekke enkeltpersoner og organisasjoner/firmaer har delt kode under lisensen GPL - i første rekke for å oppfylle sine egene behov - men også i det siste i stadig større komersiell grad. Men koden er fremdeles fri. MAO kan forskjellene her oppsumeres med at MS har som formål å tjene mest mulig penger, mens Gnu/Linux har som formål å lage best mulig programvare. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) 1. Ja, det er mye lettere å forstå enn windows. Linux kan du faktisk forstå akkurat så mye som du selv vil av (eller evnene dine setter en begrensing for). All kildekoden og "tonnevis" av dokumentasjon hjelper deg til å forstå det du vil/kan/gidder. Windows kan du lære deg å bruke, men du kan aldri lære deg mer enn hva Microsoft ønsker å fortelle deg, eller hva ymse hackere har klart å finne ut. Hvis du egentlig lurte på om det er vanskelig å bruke, så er svaret at det er så vanskelig som du selv vil. Alt fra Mandrake/Suse (veldig greit å komme igang med) til distribusjoner der du må gjøre mer på egenhånd. Jeg vil påstå at det er like lett å installere og bruke mandrake som windows (om ikke lettere) 3. Det er meget bra til server... Linux er designet for å fungere i nettverk. 4. Systemkravene er meget små, men blir større og større jo mer prangende grafisk stash du ønsker å lesse ned distribusjonen din med. Flotte tranparente menyer trenger mer maskinkraft enn en enkel kommandolinje. Men det flotte er at du kan velge... Noe av det flotteste med linux er også det nybegynnere synes er vanskelig, nemlig alle valgmulighetene. Om du ønsker å få linux på maskinen din er også ditt valg (noe det sykt nok ikke er med windows). (Les gjerne også faq-tråden øverst på linux forumet, der mange spørsmål allerede er besvart). mvh soniX Endret 17. august 2004 av sonic boy Lenke til kommentar
lobster Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg vil påstå at det er like lett å installere og bruke mandrake som windows (om ikke lettere) Nå tar du vel litt hard i. For oss (meg) n00bs blir det feil å si at Linux er lettere enn WinXP. Jeg driver akurat nå og installerer suse og kan ikke si at det er lett... Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 hvis du gjør ftp installasjon av suse, så skal jeg si meg enig at den kunne ha vært enklere (men det er lettere enn en ftp-installasjon av windows sist jeg sjekket) partisjonering og slikt kan være litt knotete, spesielt hvis man skal snekre alt ihop til en dualboot med windows. Mye nye navn og betegnelser... skal du ha en ren linux maskin, så holder det somregel å trykke "next" i de er "vennlige" distroene... har du forresten sjekket "suse instalasjonsguiden" som er sticky-thread.... hvis du har problemer, kan det hende den tråden kan gi deg noen gode tips.Ellers har du jo dette flotte forumet her du kan spørre om hjelp. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg vil påstå at det er like lett å installere og bruke mandrake som windows (om ikke lettere) Nå tar du vel litt hard i. For oss (meg) n00bs blir det feil å si at Linux er lettere enn WinXP. Jeg driver akurat nå og installerer suse og kan ikke si at det er lett... vel, nå er ikke suse mandrake da. (vet ikke hvordan installasjon er på noen av dem, men installasjon-prosedyren er veldig forkjellig fra distro til distro) Men når jeg får meg en laptop, skal jeg ta med meg en winXP cd, og en eller annen distro(som er enkel å installere) ned til bestefar og bestemor. Så skal jeg la dem prøve å installere. Bestefar Linux først, bestemor windows først. Så skal de bytte. Deretter fortelle meg hvilken som var enklest å installere. Ettersom begge trur de lever på 20-tallet, så har de nok ikke vært borti enten linux eller windows. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Jeg vil påstå at det er like lett å installere og bruke mandrake som windows (om ikke lettere) Nå tar du vel litt hard i. For oss (meg) n00bs blir det feil å si at Linux er lettere enn WinXP. Jeg driver akurat nå og installerer suse og kan ikke si at det er lett... Nei, tror ikke han tar hardt i i det hele tatt. Sett opp 2 like maskiner uten et OS, så be en 60 åring om å innstalere Linux på ene og kammeraten hans om å innstalere windows XP på andre. Vedder på at linux innstalasjonen er den enkleste. Og husk da at når den maskinen er ferdig innstalert trenger windows gjerne nye drivere og uppdates (les på hw hvor lenge en upatche windows maskin overlever på internett), mens linux inneholder de fleste nye uppdated, pluss mye programvare. Dette er da en lik match, hvor begge os må gjennom det samme. Eller du kan sette opp 2 maskiner, begge med et os allerede (f.eks en med redhat og en med windows Xp). Så tar du det andre OS et og skal innstalere det på maskinen, men beholde det eksisterende. Hvor enkelt tror du det er å få til med windows? Grunnen til at en del syns Linux innstalasjonen er vanskelig er selvfølgelig siden det a) Ofte er første Os innstalasjon i det hele tatt b)Man vil beholde det eksisterende Os. Men ettersom mange har syntes innstalsjonen er vanskelig så er også det noe linux distroer er blirr veldig god på. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Personlig liker jeg både RH og SuSE sin installer langt bedre enn XP sin. Vil påstå at få ting er like enkelt som å installere SuSe på en maskin uten OS... Eller RH for den del (*neste neste neste*) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Personlig liker jeg både RH og SuSE sin installer langt bedre enn XP sin. Vil påstå at få ting er like enkelt som å installere SuSe på en maskin uten OS... Eller RH for den del (*neste neste neste*) Og det viktigiste: alle nestene kommer rett etter hverandre. All software installasjon kommer til slutt, og så er du ferdig. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Samt kickstart *sikle*. Tok opp det med systemansvarlig på skolen + en lærling - windows-varianten altså - og ble nærmest utledd. Fungerer ikke i praksis var svaret. Samme gjald nettverksinstallasjon. *digge anaconda* *fc2 ble nettinstallert - MEGET greit * *fc3 SKAL kickstartes - koste hva det koste vill* *lærlingen (les: CS-nerden som har gått IKT-linja skal læres opp i bruken av et skikkelig OS om en uke* Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hva mener du med kickstartes? Noe å gjøre med kickstart rom'en til amigaen? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 kickstart-scripts mener jeg: en fin liten tekstfil du legger på en diskett, som inneholder alle instillingene anaconda trenger. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Jeg har prøvd Mandrake Linux 9.2 og jeg syns Windows er MYE bedre ! Alt er så rart i Linux, jeg føler meg ikke hjemme der. Det eneste som var bra med Linux når jeg hadde det var jo at jeg slapp alle de dumme virusene osv. Det er jo et evig peees bare man skal slette en fil Altså jeg fikk ikke til den standard fil typen som het noe som jeg ikke husker så jeg brukte veldig ofte tar.gz eller hva det het. Jeg syns du skal holde deg til Windows ... eller du kan ha dualboot istede. Men du MÅ ha Windows asså ! Det er min mening iallefall EDIT: Største fordelen med Linux er vel at alt er gratis Endret 18. august 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 "Alt er så rart i Linux, jeg føler meg ikke hjemme der" - bob bob. Anbefaler at du bruker linux i en måned før du kommer med slike uttalelser "Det er jo et evig peees bare man skal slette en fil" Velg filen i filbehandleren, trykk "Del". Så mye pes. - hvis man ikke har lov til å slette en fil er det som ofteste en GOD grunn. "Altså jeg fikk ikke til den standard fil typen som het noe som jeg ikke husker så jeg brukte veldig ofte tar.gz eller hva det het." -"Azzå jeg takkkkler ekke de .exe filene, og windows er sååå uforståelig.." Hvordan er det linux sin feil at du ikke gidder å lære deg noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå