Gå til innhold

Knust kjerne - hvilken CPU som erstatning?

Aetius

Anbefalte innlegg

vel, så har jeg altså knust min første CPU-kjerne, en AMD Athlon 1700 (tror jeg). Fikk en maskin av en kompis, og jeg måtte jo selvsagt sette på en ny CPU-kjøler. Den glapp, hjørnet på core ble skadet, og nå har jeg en stor beige boks som lager pipelyder. Spørsmålet mitt er hvilken CPU kan jeg kjøpe som erstatning? Noen som vet om dette er socket A? Har bare hatt med Intel og AMD 64 å gjøre før, så dette er jeg litt grønn på.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel, så har jeg altså knust min første CPU-kjerne, en AMD Athlon 1700 (tror jeg). Fikk en maskin av en kompis, og jeg måtte jo selvsagt sette på en ny COU-kjøler. den glapp, hjørnet på core ble skadet, og nå har jeg en stor beige boks som lager pipelyder. Spørsmålet mitt er hvilken CPU kan jeg kjøpe som erstatning? Noen som vet om dette er socket A? har bare hatt med Intel og AMD 64 å gjøre før, så dette er jeg litt grønn på.

Socket A

Lenke til kommentar

Sjekk først hvilket hovedkort du har, det kjører sannsynligvis ikke mer enn 266 Mhz databuss, og da hjelper de lite å kjøpe en XP2500+ som krever 333 Mhz. resultatet blir isåfall en underklokket XP2500+ som kjører på 1463 Mhz istedet for 1826 Mhz.

Du kan kjøpe en XP-M 2400+ (Mobile prosessor), den kjører på 266Mhz, men du trenger et hovekort som lar deg justere multiplier og FSB manuelt, fordi Mobile prosessorene ikke blir "auto-detected" av Bios.

Mitt råd er å kjøpe et nytt hovedkort. Du får bra "demo" kort hos komplett fra ca 450,- (Søk etter nForce2 baserte hovedkort)

Mitt stalltips er et hovedkort fra Abit NF7 eller Epox 8RDA seriene sammen med en XP-M 2400+. Havner på ca 1500,- og klokker fint opp til 2,5 ghz (XP3700+ hastighet).

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe en XP-M 2400+ (Mobile prosessor), den kjører på 266Mhz, men du trenger et hovekort som lar deg justere multiplier og FSB manuelt, fordi Mobile prosessorene ikke blir "auto-detected" av Bios.

Hovedkortet må også støtte barton-kjerner (dvs. 512kB L2 cache), siden en XP-M er en barton på underklokket FSB er det nok ikke sikkert at det går heller...

...men forslaget om nytt HK (støtter Abit NF7(-S) på det varmeste) og ny CPU (kanskje det er greit nok med en XP2500+??) er mye bedre. :thumbup:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Humm... Kanskje jeg skulle gjort oppmerksom på at dette er en "reservedelsmaskin" som skal være så billig som mulig, slik at samboerne mine har surfeboks på kjøkkenet. En Duron eller en Athlon 2000 skulle holde, tenker jeg. Bytte hovedkort er i alle fall IKKE aktuelt, for da må jeg kjøpe ny RAM også. Dette HKet bruker SD-RAM, nemlig.

Takker for hjelpen, folkens!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...