endrebjo Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 For guds skyld, hvis Respekt for disse stoffene. hvis hva for noe?? Viser alltid respekt for kjemikalier, det sterkeste jeg noen gang har brukt er aceton tror jeg (med unntak av litt utblandet HCl og NaOH på skolen). Lenke til kommentar
Svin Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Svovelsyre er veldig tung og lukter ingenting. Men den er som en brann.Bortsett fra det ikke hjelper å kjøle det ned hvis du får noe på deg. Det gjør det bare vondt værre. Uansett hvis en søler syrer/baser på seg må en umiddelbart skylle med store mengder mengder vann (opptil flere timer). Prøv for all del ikke å nøytralisere syren med base og omvendt. Er en så uheldig å få noe i øyene må lege kontaktes. Skyll med vann hele tiden. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 (endret) Må bare få lov til å kommentere navngivingen av konsentrasjonen til ting og tang her. Den måler man ikke i %, men i M. M står for molar, og 1M=1mol/1l. Det vil si at én liter løsning inneholder én mol (6,02E23) HCl-molekyler På flasken står det 30%, men ingenting om M (eller Molen, eller 1M=1mil/1l) Her er forresten bilde av flasken + WARNING!! Edit: Forresten, hvor mange M er 30% HCl?? Hvordan regner man slikt ut?? Ta 2KJ på videregående. Mol-kapitlet der er langt som et vondt år. Dog er vel du ungdomsskoleelev, så det er ikke akkurat på ditt nivå Det er fullt mulig å regne ut konsentrasjonen av en løsning utfra prosenttallet som står på flasken. Det er bare litt uvesentlig å oppgi en konsentrasjon i mol/l da de fleste ikke har noen som helst anelse om hva mol er for noe. Som bfisk helt riktig påpeker, er 1 mol 6,022*10^23 partikler/enheter. Man kan måle hva som helst i mol, men det er litt uvesentlig for større ting enn molekyler Endret 24. august 2004 av Oovz Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 har hørt at brus er en sterk syre for tennene Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 har hørt at brus er en sterk syre for tennene Cola har pH-verdi litt over 2 tror jeg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Faktisk 2.5 Ihvertfall nok til å etse vekk et eggeskall på 1x1cm i løpet av en uke (forsøk på skolen). Lenke til kommentar
lindasl Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Hvis du dytter i deg en stor mengde av noe basisk (si noe som er sundt da..) helmelk eller no.. ca. 2-3 liter av dette, prøv å holde dette nede så lenge som mulig,... deretter spyr du opp alt igjen, vent en halv til en time, så spyr du i en boks el. l, gang til og fortsetter å spy til det ikke er mer igjen. Hvis du da tar den magesyra som ligger i boksen tror jeg det er ganske lav ph på!!! (ta en syrenøytraliserende etterpå/link eller no) hehe.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 har hørt at brus er en sterk syre for tennene Cola har pH-verdi litt over 2 tror jeg. Faktisk 2.5 Og så må man huske på at ph-skalaen er logaritmisk, så man kan ikke sammenligne 2 og 2,5 og beregne det fra et utgangspunkt på at 7 er nøytralt. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 3. september 2004 Del Skrevet 3. september 2004 en jeg kjenner tok sltsyre og alluminumsfolie på en halvlitersflaske opg kaste det ut på jordet, det smalt... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 en jeg kjenner tok sltsyre og alluminumsfolie på en halvlitersflaske opg kaste det ut på jordet, det smalt... En jeg kjenner tok plumbo og aluminiumsfolie i en flaske, ristet og kastet, det smalt det også. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hva er det som gjør at det "smeller"? Hvilke reaksjoner er det som skjer? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Hva er det som gjør at det "smeller"? Hvilke reaksjoner er det som skjer? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Hva er det som gjør at det "smeller"? Hvilke reaksjoner er det som skjer? en kjemisk reaksjon, som gjør at det utvider seg... helt til flasken gir etter og sprekker, Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) Såpass mye forstod jeg, men tenkte kanskje noen kom med en reaksjonsligning her Ikke nerd i det hele tatt Endret 10. september 2004 av Nostradamus Lenke til kommentar
Svin Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Såpass mye forstod jeg, men tenkte kanskje noen kom med en reaksjonsligning her Ikke nerd i det hele tatt 2 Al(s) + 6 HCl(aq) -> 2 AlCl3 (aq) + 3 H2(g) Smellen kommer av økt gasstrykk i flasken som følge av hydrogenet. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 /me har SÅ lyst på en fotballsized klump med natrium og kaste den i ei elv elns Kjemi er kult. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Ta en flaske Cola og litt kalk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå