Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt syrer/baser

Anbefalte innlegg

Hei.

Sikkert ganske feilpostet, men fant ikke bedre sted å poste så...

Hvor kan jeg få kjøpt forskjellige syrer og baser som jeg skal bruke i diverse kjemieksperimenter? (f.eks. svovelsyre, saltsyre osv.)

Vet selv om noen butikker, men de selger bare til skoler o.l.

Får jeg i det hele tatt kjøpt dette da jeg er under 18 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes spesielle kjemikalie utsalg, men jeg er ikke sikker på om de selger kun til personer med en spesiell tilatelse fra staten. I Stavanger har vi et slikt utsalg på Lura. Du kan uansett få fatt i de flese stoffene du har brukt for med å "utvinne" dem fra vaskemidler o.l. du kjøper i butikken, men dette er jo en del mer arbeid og er tidkrevende.

Lenke til kommentar
Det finnes spesielle kjemikalie utsalg, men jeg er ikke sikker på om de selger kun til personer med en spesiell tilatelse fra staten. I Stavanger har vi et slikt utsalg på Lura. Du kan uansett få fatt i de flese stoffene du har brukt for med å "utvinne" dem fra vaskemidler o.l. du kjøper i butikken, men dette er jo en del mer arbeid og er tidkrevende.

Noen "snillere" stoffer får du vel også på apoteket? :hmm:

Lenke til kommentar

Noen syrer får du jo kjøpt i butikken: Sitronsyre (pKa=3.06), Eddiksyre (pKa=4.76)

Ellers inneholder jo Cola små mengder fosforsyre (pKa1=0.85), men er vel ubrukelig som kjemikalium i et kjemisett.

Går du på skole, og planlegger å gjennomføre seriøse eksperimenter er det kanskje lettest å snakke med læreren (ikke det at jeg forstår hvilke eksperimenter du har tenkt å gjennomføre som krever svovelsyre).

Lenke til kommentar

Dette virkr som en "skal-lese-anarchy-cookbook-og-lage-noe-som-sier-pang"-tråd... Om det er det: Hold deg unna ting som HCl etc. Konsentrert HCl (12 mol/L (?)) er STERKT! Så sterkt at du må jobbe med det i avtrekksskap og bruke briller for ikke å få dampen i øynene, så lag heller krutt eller noe... (Selv om det er farlig nok.)

Lenke til kommentar
Kjøp batterisyre, sterk og farlig svovelsyre eller salpeter, husker ikke helt, og en pakke lut, NaOH, det er nasty shit og billig som fy.

Det norske navnet for NaOH er vel Natronlut (eller noe i den dur), og er sterkt basisk

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Må bare få lov til å kommentere navngivingen av konsentrasjonen til ting og tang her. Den måler man ikke i %, men i M. M står for molar, og 1M=1mol/1l. Det vil si at én liter løsning inneholder én mol (6,02E23) HCl-molekyler :)

På flasken står det 30%, men ingenting om M (eller Molen, eller 1M=1mil/1l) :dontgetit:

Her er forresten bilde av flasken + WARNING!!

Edit: Forresten, hvor mange M er 30% HCl?? Hvordan regner man slikt ut??

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Må bare få lov til å kommentere navngivingen av konsentrasjonen til ting og tang her. Den måler man ikke i %, men i M. M står for molar, og 1M=1mol/1l. Det vil si at én liter løsning inneholder én mol (6,02E23) HCl-molekyler :)

Forsåvidt sant, men produkter som brukes ofte av den gemene hop betegnes som regel med %. Alkoholinnholdet i f.eks. øl betegnes med vol%, mens du helt sikkert finner eddiksyre i kjøleskapet karakterisert med %. Folk flest synes nok % er lettere å forholde seg til enn molar.

% på saltsyreflaska er masseprosent, dvs. i en liter 30% saltsyre vil 30% av massen være HCl, mens resten vann.

Konsentrert saltsyre er 37%, mens densiteten er 1.19 kg/l. I en liter har du altså 1.19*0.37 = 0.44 kg saltsyre. Molvekten til saltsyre er 36 g/mol. Dvs. 440 g saltsyre tilsvarer 440/36 mol = 12.2 mol (12.2 mol/l = 12.2 M).

Merk at saltsyre egenetlig er en gass, og den må løses i vann for å kunne brukes praktisk.

Edit: Densiteten til 30% HCl er 1.13 g/ml. Å finne molariteten til løsningen er en fin regneoppgave :p

Endret av Svin
Lenke til kommentar

Sitter på jobben her og snublet over det her.

Brukte 96-99% svovelsyre nettopp.

I går så holdt jeg på med 36% Saltsyre.

Kan nevne at jeg jobber på DriftLaboratoriet ChemCell.

For guds skyld, hvis Respekt for disse stoffene.

Saltsyre for mange er den værste av de. Pga den sterke lukta og konsistensen.

Svovelsyre er veldig tung og lukter ingenting. Men den er som en brann.

Bortsett fra det ikke hjelper å kjøle det ned hvis du får noe på deg.

Det gjør det bare vondt værre.

I det hele tatt. Tror ikke folk forstår hvor farlig dette er. :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...