Gå til innhold

64MB Ti4200 bedre enn FX5700 256MB

araber711

Anbefalte innlegg

Jeg byttet nettopp skjermkort i pcen min.

Men jeg får omtrent samme poengsum i 3d mark 2001. :thumbdown:

Noen som vet hvorfor?

Begge kort er 8x AGP selv om hovedkortet er 4x agp. Men det skulle jo ikke ha noe spes å si? :hmm:

Jeg har Direct X 9.0 inne.

Det burde jo vært betydelig forskjell egentlig!

PC`en er forresten en Pentium 4 @ 2.4 GHZ, 533 mhz - med 1024mb minne.

Noen som har noen forslag? :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde Dx 8 når jeg teste med ti4200 også lurte jeg på om det kunne være feilen, så teste jeg med dx 9.0 på 5700kortet, uten at det hjalp. Kanskje 2001 ikke er så gunstig å bruke lengre?

Vet du hvor man kan laste ned 3d mark 03?

Er det freeware forresten? :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg hadde Dx 8 når jeg teste med ti4200 også lurte jeg på om det kunne være feilen, så teste jeg med dx 9.0 på 5700kortet, uten at det hjalp. Kanskje 2001 ikke er så gunstig å bruke lengre?

Vet du hvor man kan laste ned 3d mark 03?

Er det freeware forresten? :whistle:

Jepp.. det er ikke helt sånn det fungerer. 3dmark 2001 tester ikke dx9 ytelse i det hele tatt. Derfor vil ikke 5700 kortet ha noen særlige fordeler fremfor 4200 kortet. Men i 3dmark 03 får 5700 kortet sjansen til å vise frem dx9 ytelsen sin.

Lenke til kommentar

Jeg far 4400 med mitt 9600XT som prismessig ligger omtrent som ditt. Ett 5700 med 128 MB minne er endel raskere enn 256 MB versjonen. Dette pga at de bruker tregere minne for å få ned prisen på disse kortene. Ditt gamle 4200 kort var ett helt topp kort i sin tid og er fremdeles bra. Dessverre har det ikke dx9 støtte.

Jeg ser på det som reinspikka svindel å hive inn 256 MB minne i disse kortene da folk flest som ikke har satt seg inn i saken tror at det er bedre med dobbelt så mye minne. Det høres jo helt rett ut i forhold til hvordan vi har vært vant til å tenke ikke sant?

Jeg skjønner ikke hensikten å utruste Radeon 9200, 9600 og nvidia 5200, 5600 og 5700 med dobbelt minne annet enn å få dem til å høres mer attraktive ut.

Lenke til kommentar

Ytelsen til skjermkortet måles ikke i ram.. personlig ville jeg kalt skjermkortutbyttingen din for nedgradering.

Det er jo raskere minne type og mhz på 5700kortet pluss at det har mere minne. Så nedgradering tror jeg ikke det er.

Minnet har ikke alt og si. Tror desverre det der var en ganske liten oppgradering.

Lenke til kommentar

FX5700 korta er en "nedgradering" av storebror FX5900.Er jo et budsjett kort da.

Ligger rundt samme nivå som ATI 9600XT i ytelse.

Og som sagt støtter det Direct X 9,mye mer minne en ditt gamle kort,og raskere vil jeg tro!

Vet ikke hvor mye du har gitt for det,men det ligger vel overkant av 1000 lappen,om det ikker er Ultra versjonen.

Om du har gitt rundt 1500kr for det,burde du nok spandert 200-300 kr til på FX59000 XT som er meget bra i spill.

Lenke til kommentar

Ytelsen til skjermkortet måles ikke i ram.. personlig ville jeg kalt skjermkortutbyttingen din for nedgradering.

Det er jo raskere minne type og mhz på 5700kortet pluss at det har mere minne. Så nedgradering tror jeg ikke det er.

Minnet har ikke alt og si. Tror desverre det der var en ganske liten oppgradering.

Målt i Dx8 applikasjoner (slik som 3DM 2001SE) så er de kortene faktisk ganske jevnbyrdige. Dette bekrefter jo også araber711. Jeg vil ikke kalle byttet fro hverken en nedgradering eller en oppgradering, men heller "på stedet hvil".

5700FX-kortet har likevel et par fordeler over Ti4200: kvalitet i Dx9-spill og AA/AF-ytelse. Dx9 er ennå ikke så veldig mange spill som støtter så det heller ikke så ofte kan kan måle bedre kvalitet med det nye kortet. AA/AF velges nok ofte bort pga ytelsetapet det gir så det vil heller ikke utgjøre noen stor praktisk forskjell. Derfor kaller jeg byttet for "på stedet hvil".

Forskjellen på 64MB og 256MB er heller ikke så stor. (sett i lys av at høye oppløsninger eller AA/AF neppe blir brukt med noen av disse kortene)

Hvis araber711 hadde rådført seg med oss her i forumet _før_ kjøpet så hadde vi mest sansynlig anbefalt å enten bruke mer penger på oppgraderingen slik at det ble en merkbar forbedring eller å behoilde det nåværende kortet inntil han har mer penger og/eller raskere kort blir betydelig billigere. Sorry mac, ikke ta det personlig, men jeg synes du har gjort et dårlig kjøp. Bedre reasearch kunne berget deg for dette, men det er jo lett for meg å være etterpåklok.

Lenke til kommentar
Jeg byttet nettopp skjermkort i pcen min.

Men jeg får omtrent samme poengsum i 3d mark 2001.  :thumbdown:

Noen som vet hvorfor?

Blinkset litt, trodde det var snakk om 5700LE. 5700 yter noenlunde likt med 4200, men er del bedre pga. DX9 støtte. Synes alikevel ytelseshoppet er for lavt til å ville anbefale noen å oppgradera fra GF4Ti til 5700.

Lenke til kommentar

Hmm. Det var jo egentlig litt kjipt da. Jeg kjøpte ti 4200 for 800 (brukt)i fjor på denne tiden og fx5700 for 1290,- i år. I og med at ti4200 er gått ut på dato og fx5700 er dyrere en ti 4200 kostet i fjor regnet jeg med at det er nødt til å være bedre. Og det er det kanskje også, bare ikke den store forkjsllen som sakt.

:w00t: Noen som er intresert i et 256MB Fx5700? :whistle:

Lenke til kommentar

Hvike merke og typebetegnelse har kortet ditt?

Hviken MHZ kjører grafikkprosessor og minne på?

Har du de nyeste drivere av alle slag?

Hvordan er det nye kortet på spill da i forhold til det gamle?

Selv har jeg GF4 TI4200 128,og trives med det.Klarer de fleste spill noenlunde bra fremdeles.

Endret av Stian B.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...