Gå til innhold

eth0-eth1, hva blir hva?

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en boks med to LIKE netverkskort. Hvordan vet jeg hvilket som blir eth0 og hvilket som blir eth1?

Blir det det samme hver gang, eller kan jeg risikere at de plutselig en dag har byttet om? Kan jeg på noe vis manuelt bestemme hvilket som blir hva? (i tilfelle hvordan?)

Er det dumt å ha to like kort? Burde jeg byttet ut et av dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vil alltid være det samme, har opplevd at de har byttet om ved kerneloppgradering, men jeg tror ikke Linus har lyst til å bytte om på standarden for hvordan nettverkskort skal sorteres hver uke.....

Jeg syns den enkleste måten å sjekke hvilket kort som er hvilket er å gi dem hver sin IP-adresse i samme nettverket, og koble det på samme switchen/VLANet og så ta en ifdown eth0 og dra ut den ene nettverkskabelen. Om den får pinget da så er det eth1 som kabelen står i, hvis ikke er det eth0 (må jo selvfølgelig teste andre veien også i tilfelle det er feil på et av kortene eller.no.....)

Lenke til kommentar
Er det dumt å ha to like kort? Burde jeg byttet ut et av dem?

Det er ikke dumt å ha to like nettverkskort, og du vil ikke få problemer med mindre de har samme MAC-adresse!

Og det har de vel ikke? Er ikke det unikt på hvert kort da?

edit: ivertfall default..

Endret av huf
Lenke til kommentar
Det er ikke dumt å ha to like nettverkskort, og du vil ikke få problemer med mindre de har samme MAC-adresse!

Leste faktisk om en slik hendelse på forumet. Det var en som slet med nettverket og ikke kunne skjønne hvorfor ting ikke virket (tror det var integrert nettverkskort på to like hovedkort), men så oppdaget han at nettverkskortene hadde samme MAC-adresse!

Lenke til kommentar

Leste faktisk om en slik hendelse på forumet. Det var en som slet med nettverket og ikke kunne skjønne hvorfor ting ikke virket (tror det var integrert nettverkskort på to like hovedkort), men så oppdaget han at nettverkskortene hadde samme MAC-adresse!

Shit! Dette skal da ikke skje? Jeg har hørt om at det går ann å endre mac adressen, men det skal da være forskjellig ut fra samlebåndet vel?

Lenke til kommentar

Shit! Dette skal da ikke skje? Jeg har hørt om at det går ann å endre mac adressen, men det skal da være forskjellig ut fra samlebåndet vel?

Det var jo nettopp derfor hendelsen var så merkverdig. Jeg tror heller ikke at det er "bare" er å skifte MAC-adresse. I beste fall kan OS'et fungere som et "filter". MAC-adresse brukes jo faktisk til å identifisere enheter, og drivere vil få problemer med å kjenne igjen maskinvaren hvis man skulle endret MAC-adressen

Lenke til kommentar

Ja det er sånn det skal skje.

Lenke til kommentar

Det var jo nettopp derfor hendelsen var så merkverdig. Jeg tror heller ikke at det er "bare" er å skifte MAC-adresse. I beste fall kan OS'et fungere som et "filter". MAC-adresse brukes jo faktisk til å identifisere enheter, og drivere vil få problemer med å kjenne igjen maskinvaren hvis man skulle endret MAC-adressen

Det er gjennom driveren en evt. kan endre MAC addresse.

MAC kollisjoner skal egentlig ikke skje - men det er en kjent sak at det har forekomet fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Med så mange netverkskort som er laget (inkludert routere og andre enheter med mac-adresse) må det finnes flere kort med samme mac. Men odsene for å finne tok kort med samme default mac er minimale.

Hva avgjør hvilket kort som settes opp først? Er det basert på en id som ligger på selve kortet, eller avhengig av hvilket PCI spor det står i?

Lenke til kommentar
Med så mange netverkskort som er laget (inkludert routere og andre enheter med mac-adresse) må det finnes flere kort med samme mac. Men odsene for å finne tok kort med samme default mac er minimale.

Hva avgjør hvilket kort som settes opp først? Er det basert på en id som ligger på selve kortet, eller avhengig av hvilket PCI spor det står i?

Hmm..jeg har da alltid hørt at produsentene blir tildelt forskjellige nummerserier.

Lenke til kommentar

Hmm..jeg har da alltid hørt at produsentene blir tildelt forskjellige nummerserier.

Ja, og det blir de sikkert også, men hva når de kommer rundt? Når de produserer mer en kvoten sin? Jo, da må de enten begynne på en annen kvote eller begynne på sin på nytt.

Oversikt.

Lenke til kommentar

Det er avhengig av (så vidt jeg vet) i hvilken rekkefølge kernelen oppdager kortet, dvs. det som blir modproba først får minste nummer. Eventuelt vil like kort (eller hvis modulen er kompilert inn i kjernen) oppdages etter hvilket spor de står i ja. Med en "verbose" kjerne/modul kan dmesg vise hvilke kort som blir gitt hva.

Lenke til kommentar

dmesg viste jeg ikke om. Den ser ut til å kunne være nyttig til endel ting.

Snodig da at eth1 ikke står noe sted enn:

192.168.2.11 sent an invalid ICMP type 3, code 3 error to a broadcast: 192.168.2.255 on eth1

192.168.2.11 er en laserprinter.

Har aldri tenkt på at man kan bruke mac adresse til å finne ut hvem som har laget netverkskortet. I noen tilfeller kan det være en mer praktisk måte enn å prøve å lese av info på chippen med speil og lommelykt mens maskina går.

Lenke til kommentar

hvis du bruker f.eks ethereal vil du se at den "resolver" mac adresser, ie setter inn produesntkjennetegn istedet for de 3 første gruppene.

for å endre mac adresse (selvsagt ikke den fastbrente adressen):

ip link set eth0 address 00:11:22:33:44:55

ip kommandoen er en del av iproute2

EDIT: bbcode

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

MAC kollisjon kan ikke være så stort problem, man har da 18446744073709551616 addresser å velge i.

Nettverkskortene bytter neppe navn med mindre du forandrer i hardwaren.

Når kernel scanner etter enheter så begynner den vel på PCI addresse 0 og scanner oppover.

Dra en lspci så ser du hvilke enheter du har og på hvilke adresser.

Tenk på at det er ikke bare kort som er koblet på PCI bussen, for øyeblikket har jeg 1 pci kort i pcen, likevel har jeg 20 pci enheter. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...