lancaster Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg sitter og leser meg ihjel her jeg. Jeg trenger litt tips. Skal bruke 5000 kroner på digital kamera, dette skal inkludere ett stort minne kort 512 mb. Har fått tilbud om en canon powershot s50 med 1 gig microdrive, til 5400,- Er dette kamera noe å satse på? Jeg må ha minst 3 x optisk zoom, og gjerne litt manuelle muligheter så jeg kan leke meg litt. Jeg er ingen proff, så noe skikkelig avansert behøver det ikke være, men en haug med finesser er bare fint. God video mulighet vil jeg også ha. Noe som kan ta rundt 3 minutters film av ok kvalitet, dog det er ikke ett must, men hadde vært veldig fint. Jeg vil ikke ha memory stick eller XD, men smartmedia, cf (any type) og SD går fint. Forventer rundt 4-5 megapixler, og ellers vil jeg at det skal være ganske nytt, produsert/lansert maks 6/8 måneder siden. Håper noen kan gi meg ett litt utfyllende svar, da jeg har funnet ut at jo mer jeg leser på nettet, jo mer forvirret blir jeg. Med Vennlig Hilsen Steffen Lenke til kommentar
isen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) S50 er gammelt, og ikke noe å satse på tror jeg. Hva med Sony W1 eller W12(sort utgave). Nikon coolpix 4200 og 5200 er også bra kameraer, svært bra bildekvalitet men mangler avanserte innstillingsmuligheter. Sony bruker Memory stick, og nikon bruker SD. Smart Media er eldgammelt og ingen kameraer støtter dette. Memorystick er ganske dyrt, men slik er det. Sony P100 og Nikon 4100 er også gode kameraer. edit: skrivefeil Endret 17. august 2004 av isen Lenke til kommentar
Flyveren Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Casio P 600 er etter min mening et undervurdert kamera. Bruker SD minnebrikker. er 6 mpix, har 4x zoom og har mange manuelle muligheter... http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16374 Heldigvis eller dessverre skjer utviklingen så fort at det er borimot håpløst å orientere seg i jungelen. Lenke til kommentar
Reodor57 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hei Støtter innlegget om Sony W1(2). Meget bra kamera! 2,5" skjerm er uvurderlig. Sjekk prisen hos it24.no. Selv har jeg Sony F828, men på enkelte områder er W1 bedre! Videoytelsen er topp! Lykke til i valget Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 OK, hvis jeg går litt ned da, er coolpix 3700 til rundt 2600,- ok? Har hørt litt om videofunksjoner ogsånt på den... Kombinere den med ett 512 kort til rundt 900 kroner er jo det nesten en fin pris,??? Lenke til kommentar
isen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Coolpix 3700 er et glimrende kamera i sin klasse, men nå er vi inne i ixus klassen, der størrelsen og designet i første rekke. I denne klassen er det skjelden at du finner manuelle innstillinger som eksponering,ISO,hvitbalanse mm. Men hvis du er på leting etter et slikt kamera er det flott. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Tja, for å være heeeelt ærlig trenger jeg bare pek og klikk, også veldig fint med video slik som nikon har, har ikke funnet noen andre som klarer så mye/lenge video som nikon 3700 gjør altså. Også blir det litt billigere da, så blir det litt fler pils på en fattig student... Lenke til kommentar
Emilelv Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Kaster meg på her, siden jeg ser ut til å være i noenlunde samme situasjon som lancaster.. Jeg skal også ha et lite og praktisk kamera til 3-3500 kr, ekstra minne inkl. Etter litt rekognosering har jeg kokt det hele ned til 2 kameraer, Nikon Coolpix 3700 (som nevnt over) og Fujifilm F420. De ser ut til å ha mye samme spesifikasjoner, Fuji'en er et litt nyere kamera med 1,8" skjerm og "ny 4.generasjons 1/2,7" super ccd-brikke", uten at jeg vet om det gjør den store forskjellen.. Begge kameraer ligger på ca 2800 kr på nettet. Nikon 3700 og Fuji F410 ble testet i TV2HjelperDeg, der ble Nikon testvinner: http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg...ticle158942.ece Men ser at Fuji har gjort en del forbedringer fra F410 til F420, noen som har erfaringer/kunnskaper til å uttale seg om disse to? En (kanskje viktig) observasjon: Nikon bruker som før nevnt sd, mens fuji har xd. Ser man kan få sandisk sd 512 til 960 kr, mens xd koster 1870 kr! 256 koster hhv 570 og 1120 kr.. Mener ikke å spore av tråden, håper heller å bidra til at vi begge kan gjøre et riktig valg Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 20. august 2004 Forfatter Del Skrevet 20. august 2004 Tusen takk for tipset. Ja, minne prisen på XD kortene er helt sinnsykt. Riktig nok er det en engangs investering, men det at det er dobbel pris gjør at du kan få ett bedre kamera billigere, bare ved å velge ett med en billigere minnekort altså... Skal søke etter litt tester av fuji'n du snakka om. Du får si ifra hvis du kommer over noe mer info, eller bestemmer deg da. (gjerne om hva du bestemmer deg om også.) Hilsen Steffen Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Coolpix 3700 er et glimrende kamera i sin klasse, men nå er vi inne i ixus klassen, der størrelsen og designet i første rekke. I denne klassen er det skjelden at du finner manuelle innstillinger som eksponering,ISO,hvitbalanse mm.Men hvis du er på leting etter et slikt kamera er det flott. Er det ikke veldig uvanlig at det er slike instillinger på billig-kameraet HP Phtosmart 435? Lenke til kommentar
Emilelv Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Hei Steffen (og alle andre..) Har lest flere tester på de omtalte kameraene, på denne siden, digit.no og dinside.no blant annet. Ikke store sprik fra test til test, ut ifra dette samt et par samtaler med "kameravante" har jeg nå med 99% sikkerhet tatt et valg. Og vinneren ble Coolpix 3700. Har også snust innom Ixus 430 nå på slutten, men fant ut at jeg har like stor tro på Nikon'en, og så er den noe billigere. Fuji'en røk på batterikapasitet, 100 bilder på fulladet batteri er ikke noe å skryte av (fra test, husker ikke hvilken) Ser flere steder at det advares mot batterikapasiteten på dette kameraet. Ellers virker det som et greit kamera, men Nikon'en tiltalte meg bare i større grad.. Og magefølelse skal man ikke tulle med Så nå leter jeg etter en god pris på dette kameraet, mpx.no og komplett.no er aktuelle kandidater. Hvis noen har bedre forslag tar jeg imot m åpne armer, skal forresten kjøpe to, en kompis skal også ha.. Mvh Emil Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 21. august 2004 Forfatter Del Skrevet 21. august 2004 tar du på mpx kan du slenge med ett 512 minne kort til 900,- som klarer å skrive 5 mb/sekundet, det gjør at du kan ta mye lengre video, så vidt jeg har forstått. Jeg har kommet til samme konklusjon at det jeg kommer til å gå for nikon'en. Til tross for at den begynner å få litt rynker, så er det fine bilder den produserer og video funksjonen er jo markedets beste, og siden jeg driver med litt radiostyrt fly ogsånt hadde vært veldig greit å ha en video funksjon selv om det ikke blir alverdens med filming. Lykke til med kjøpet Med vennelig hilsen Steffen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå