halvardm Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Fant ingen plasser med "Hjelp, jeg skal ha ny Mac" så jeg postet den her. Jeg tenker på å kjøpe meg Mac. Noen få ting jeg lurer på. Hvis jeg kjøper en med det og det grafikk-kortet kan jeg da bytte det i det jeg vil? Det er vel ikke spesiallagde kort for Mac? Og du for prosessorer på 1.25 ghz. Det er jo ganske mye mindre enn du får på en PC, men blir det omtrent det samme eller har det veldig mye å si.. Takker på forhånd får svar.. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Mac'er trenger spessielle versjoner av skjermkort. Dog kan jo ment til vanlig pc flashes og brukes har jeg hørt. Ser ut som om du har kikket på eMac eller iMac. Disse vet jeg ikke hvordan skjermkortet er i, men cpu på 1,25ghz TROR jeg yter endel bedre enn noe lignende til desktop fra amd eller intel. Skal du ha mer mhz kan du jo kikke på G5, men da blir prisen en helt annen. G5 fåes fra 2* 1,8 til 2*2,5, så man kan få kraftige saker hvis man har råd. P.S: Dette med mhz i mac kontra pc er kun vill gjetting, men har blitt demonstrert en G4 833 (eller noe) og syntes denne var veldig rask med tanke på kun 833 mhz. Håper det hjalp og håper det stemte. Er vel noen som retter litt på meg snart... Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 I iMac'en sitter det et NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB DDR-videohukommelse Lenke til kommentar
Konge Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Det er som tidligere nevnt av @ganilsen brukt en annen bios i de kort som er MAC Edition . Dette ghz racet som pågår er for meg ett helt tullete aspekt da en MAC ikke på noen måte er noen 8086 eller hva de nå enn kaller det . Nå skal det vel nevnes at i enkelte applikasjoner så kan vel en "pc" være rask mens i en annen så knuses denne av en "liten" Mac . ghz er ikke alltid nødvendigvis det som teller . Etter min mening så må man se på at man får en 100% stabil maskin som aldri (nesten aldri) trenger bry seg med reboots og virus er vel saga blott (tror det er laget 1 virus totalt) . Gi din Mac en mangde ram og den vil glede deg i mengder av år med så lite verditap at man etter ett år nesten får igjen investeringen om man ønsker oppgradere til nyere modell . Lenke til kommentar
martbo Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 se aMac.no for ting som omhandler mac. Har også forum hvor det finnes mange dyktige mennesker. For å svare på det du lurte på, ja det er egne versjoner av grafikk kort til mac. mhz på en x86 maskin og på en mac, kan ikke sammelignes da det er helt forskjellige chipset, derimot har tester vist at en mac yter bedre per mhz en en vanlig x86 maskin. Mac anbefales på det sterkeste, OS X er et genialt OS. Kommer også ny versjon av iMacen, les rykter om hvordan den kan komme til å bli her. Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Ja det står faktisk på www.apple.com hvis jeg ikke tar helt feil... Her står det: link Endret 16. august 2004 av Skomaker Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Hmm, ser at G5 kan bli levert med både 128mb kort og 256mb kort. Er det noen plass jeg kan kjøpe dette etterpå?? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Fant ingen plasser med "Hjelp, jeg skal ha ny Mac" så jeg postet den her. prøv http://forum.hardware.no/index.php?showforum=118 Hva skal du bruke den til?, og hvor mye er du villig til å betale? Selv om det er 1,25 Ghz, er den ca. like rask som en 2.8 Ghz Intel... tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå