Gå til innhold

Er UNIX gratis?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UNIX er et vidt begrep, og det finnes *mange* UNIX-varianter, og jeg tror (evt. med få unntak) at alle er lukkede og koster penger (les: masse gryn). Tror forresten at Sun har lagt ut Solaris for x86 for gratis nedlasting, men jeg ville heller tatt til takke med en fri UNIX-klon som GNU eller en BSD-variant

Lenke til kommentar

som privatperson kan du laste ned solaris gratis (en type unix om eg ikkje tek feil), ellers har du mange unixer; hpux (stormaskin, propritær), solaris (386, ultrasparc), sco unix (stormaskin propritær) osv. Bsd er veldig nær unix, men måtte lage ny kjerne etter en rettsak, av bsd'er har du freeBsd, openbsd, netbsd, macosX/darwin (opensource utgaven uten den vanlige mac desktopen) hurd er en unix inspirert os med en kjerne bestående av mange små program isteden for et jævlig stort (linux)

Linux er inspirert av unix, og kan kjøre mange unix program, eller det som er mer aktuelt i dag er at unixer kan kjøre mange linux program, av linux har du igjen flere versjoner, som suse, mandrake, fedora, gentoo, red hat, ximian, knoppix, gnoppix, linspire (lindows), debian, osv... mye av Windows er hentet fra bsd grunnet den åpne standaren bsd bruker (kort og godt gjer ka faen du vil med den, men takk oss en plass i eulaen)

Dette e tatt fritt etter hukommelsen, arrester mej den som vil, ej he sikkert heilt rett i alt :innocent:

Endret av krisealv
Lenke til kommentar
av linux har du igjen flere versjoner, som suse, mandrake, fedora,

Når vi snakker om «versjoner» av Linux mener vi f.eks. 2.6.8 eller 2.4.20. Det du snakker om kalles distribusjoner.

Dette e tatt fritt etter hukommelsen, arrester mej den som vil, ej he sikkert heilt rett i alt

... bortsett fra språkbruken :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...