Gå til innhold

mistet bilder på kamera....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde (muligens) tilsvarende problem i ferien. Hadde 150 bilder på et 256Mb compactflash-kort (i et nikon 995 kamera). Da jeg koplet til kameraet via USB for å hente over bildene kom det som vanlig opp en mappe, men jeg fikk ikke gjort noe med den - fikk meldingen "file or folder corrupt" både fra winXP og DOS. Jeg kunne bla i bildene på kameraet, men fikk ikke lest de over til pc'n.

Jeg tok så "properties" på disken som dukker opp, og valgte "Tools"/"Error-checking", og haket av for "automaticly fix file system errors". Det var IKKE lurt - da forsvant mappa fra CF-kortet, og bildene var borte fra kameraet også...

Min siste ide da var å forsøke å lese inn kortet som 'rådata' (som et image) og forsøke å rekontruere på noe vis, evnt trekke ut filene manuelt (sansynligvis håpløst tidkrevende jobb). Jeg fikk lest inn CF-kortet som et disk-image vha Ghost2003, og i den prosessen greide ghost å finne drøye 150 filer som ble "recoveret" til tempfiler ("found.000"). Disse kunne kopieres over til windows vha Ghost Explorer (for å se på innholdet i en ghostfil), og deretter renames til .jpg. Ghost leste dog kun inn 128Mb av kortet, da det var den str de defekte bildene hadde - tror det var flaks at bare mappa var korrupt, ikke filene. Ville nok da hatt en imagefil på 0k...

Det var litt tuklete å få Ghost til å lese det defekte kortet - det dukket nemlig ikke opp i Ghost (under windows) som en harddisk, selv om det dukket opp i windows. to andre CF-kort (uten feil) dukket fint opp i ghost. Det gikk alikevel bra - ghost fant det korrupte kortet etter å ha restartet pc'n til dos og startet selve ghostprogrammet. (Måtte hake av i ghost i windows for å ta med USB-drivere for at kameraet skulle finnes.) Husker ikke om jeg juksa og hadde et friskt CF-kort i da jeg gjorde innstillingene i windows, dog.

Jeg mistenker at problemet oppsto da jeg leste kortet i en kortleser framfor i kameraet - har hørt om andre som har fått underløige ting etter å ha brukt kortleser.

Mulig du får problemer med å gjøre dette dersom du har slettet bildene - ghost vil da sansynligvis lese inn kun det som er brukt (dvs intet...) - finnes dog sikkert noe for å lese inn rått fra disken, også "undelete" (evt gjøre det direkte på kortet). Er dog alltid tryggest å eksperimentere på en kopi...

Håper dette kan være til hjelp - er surt å miste bilder! Lykke til!

Terfo

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på!

alle dere nevner compact flash, men med mitt kamera som bruker Secure Digital kommer den opp som en flyttbar disk.

Jeg hvet ikke om man kan finne den ved hjelp av programmer, men jeg hvet at man kan ha instalerte programmer på det.

Et SD kort har alle de samme funkjsonene som en harddisk, filsystemet var bar FAT forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...