Gå til innhold

SQL Server og VBS scripting

Anbefalte innlegg

Hei,

har laget noen helt enkle html sider. Spørsmålet er om hva som er mulig å gjøre av scripting på disse sidene som gjør at det går an å foreta spørringer og å legge til data i tabellene.

Kjører på en ASP-løsning der leverandør allerede drifter en SQL server for oss.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker hva jeg skal svare på det : kommer det an på hvordan provideren har satt opp SQL serveren vår? altså hvordan vi må aksessere den? Eller krever det at alle klienter må ha div. mellomvare for å kunne bruke løsningen?

Dette er foreløpig bare på planleggingsstadiet. Fikk en ide om å lage noen simple web-sider, legg på noen knapper som igjen vil bruke vbs for å f.eks. foreta et oppslag mot et utvalg av tabeller. Vi ønsker også at brukere skal kunne legge inn data, som igjen ved hjelp av vbs skal oppdatere tabeller.

Jeg har ikke særlig peil på det jeg snakker om nå, men er det ikke slik at det er innebygget støtte for eksekvering av vbs i nettlesere (IE 6.0 i vårt tilfelle). Slik at man kan 'lime inn' vbs snutter i html koden?

Håper det gjorde saken litt klarere :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Det er Ikke en god ide å legge databasespørringene på klientsiden. For det første åpner det for innbrudd og sletting av data, men du risikerer også lang responstid og flere kompatibilitetsproblemer. Blant annet fungerer VB-Script kun på IE6, og ikke til andre webbrowserer, så jeg anbefaler generelt å holde seg borte fra dette språket til klientside-programmering. For ikke å snakke om at brukerene må ha Access eller mySQL installert for at spørringene vil fungere.

Nei, jeg anbefaler deg heller å lære deg ASP (Active Server Pages). Her ekseveres koden på server-siden, slik at brukerene ikke trenger å ha ekstra programvare installert. Kort fortalt sender bruker VBS til å skrive koder direkte inn i HTML koden mens den gjøres klar til sending. Det er på dette punktet du kan sende spørringer til databaser og utføre de dynamiske opperasjonene. Lær mer om ASP på denne siden.

Lenke til kommentar

ok, MEN hvis jeg sier at det kun skal være til internt bruk (max 15 brukere), og at web sidene ligger på en felles disk hos provider, vi har tilgang på Excel.... er det fortsatt en dårlig løsning? Du nevnte bl.a. responstid..

Lenke til kommentar

Hvis det bare er til intert bruk skulle sikkerheten bli langt bedre. For å få klientsiden til å kjøre spørringer er det nok nødvendig å dele opp en mappe på en server med full skrive- og leserettigheter hvor du så legger databasen. Spørringene i VBS ligner fremgangsmåten i ASP, men du må huske å erstatte Response.Write med Document.Write.

Imidlertid må dere også har skrivetilgang til SQL serveren for de enkelte klientene. Hvis serveren er utenfor rekkevidden av det lokale nettet, og dere kobler dere opp via FTP , kan det bli et ganske stort problem. Da må klientene laste ned en kopi av databasen, som de kobler seg opp mot og endrer, for å tilslutt opplaste filen.

Så jeg vil fremdeles anbefale ASP. Men det er selvsakt ditt valg hva du vil bruke.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...