Gå til innhold

Overklokking av prosessor P4 og ram


Anbefalte innlegg

Jaja..nå har eg da prøvd meg på litt overklokking :p

Mitt system er som følger:

 

Abit IC7 Max3

Pentium 4 3Ghz Northwood 800FSB med boxed vifte.

2X512 Corsair XMS 3200XL Pro

Powercolor Radeon 9800 Pro ( visst d har noe å si ;) )

 

 

 

Eg og en kamerat prøvde oss på litt overklokking da.. Fikk prosessoren opp i hele 3255 Mhz! :p Det var eg fornøyd med for denne gang.. :)

 

Men så begynte pcen å restarte seg, og eg rett og slett klokkte den ner til standar igjen.. :love: Dette antar eg var pga spenninga :ermm:

 

Hvordan bør jeg overklokke i dette tilfelle? Hvor mye volt må jeg ha på cpuen og hvor mye på rammen?

Har lest på en del poster.. Men er ikke helt sikker på hva som er best for akkuratt mitt system :hmm:

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder vcore kan du trygt øke den litt, feks 1.65. Men dette medfører mere varme. Boxed kjølerne er vel ikke kjent for å være de beste, så det kan være lurt å invistere i en ny og bedre kjøler.

Hvis minne/cpu multiplikatoren din står på 1:1 kan det jo være at minnet ditt også gjør feil. Nå har du ikke øket FSB så veldig mye og det minnet du har skal være ganske overklokkingvennlig, men prøv 5:4 for å se om cpu kommer lenger da. Du kan trygt sette spenningen på disse på maks (sikkert 2.9 på ditt HK). Du kan ellers prøve å sette litt slakkere timings på minnnet.

Lenke til kommentar

Akkuratt nå kjører eg Vcore på 1,525 og rammen på 2,7 V.

Prosessoren er klokket til 3,3Ghz ved 220 Fsb. Men siden eg nå har på 5:4 ratio på rammen så får den bare 352 Mhz.. Og det liker jeg ikke :p Har sett en test der rammen skulle klare 2-2-2-5 på 433 Mhz, men da må jeg ganske høgt me Fsben på prosessoren :roll:

 

Edit: Har nå klokket til 3,4Ghz ved rammen på 364 Mhz. Prosessoren ligger på ca 44 grader i følge ABIT EQ som følgte med hovedkortet..Men dette programmet er ikke helt rett..fordi i biosen står det rundt 47-48 grader. Men uansett, lenge igjen til 65! :D

Endret av Crossy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...