meastp Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hei! Har kjøpt en USB memory stick, og prøver å få den til å fungere. Har kompilert kjernen på nytt med USB-støtte, men er ikke helt sikker på om jeg fikk med alt. (jeg kompilerte det likesågodt inn i kjernen, så slipper jeg moduler og sånt.) Uansett, når jeg setter inn memory-sticken og forsøker å mounte den, får jeg følgende melding: mount /dev/sda1 /stick /dev/sda is not a valid block device (sda1,2,3 osv. fungerer heller ikke) Der stoppet det for meg, altså. Har googlet litt, men ble ikke noe særlig klokere av det, heller. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
drall Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 hotplug usb mass storage udev/devfs Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hva sier dmesg når du plugger sticken? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Hva sier dmesg når du plugger sticken? Hmm... den sier lite. Ingenting, faktisk... (for det er vel bare å plugge, vente i noen sekunder, også sjekke dmesg?) Jeg har forsøkt å luke ut det som handler om usb fra oppstarten... SCSI subsystem initialized usbcore: registered new driver usbfs usbcore: registered new driver hub USB Universal Serial Bus Controller Interface driver v2.2 Initializing USB Mass Storage driver... usbcore: registered new driver usb-storage USB Mass Storage support registered usbcore: registered new driver usbkd drivers/usb/input/usbkbd.c: :USB HID Boot Protocol keyboard driver (jeg har et ps/2 tastatur) Jeg har installert hotplug med apt-get, men det ser ikke ut til at den virker skikkelig, den feiler når den kommer til usb under oppstart (hvor finner jeg hele loggen fra oppstart?) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 forsøkte å installere usbview. da jeg skulle starte, kom følgende melding: Can not open the file /proc/bus/usb/devices Verify that you have USB compiled into your kernel, and have the usbdevfs filesystem mounted. Jeg står fortsatt fast... hva har jeg glemt? Lenke til kommentar
drall Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Har du hotplug støtte i kernelen da? grep HOTPLUG /usr/src/linux/.config Endret 16. august 2004 av drall Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Har du hotplug støtte i kernelen da? grep HOTPLUG /usr/src/linux/.config grep HOTPLUG /usr/src/linux/.config CONFIG_HOTPLUG=y # CONFIG_HOTPLUG_PCI is not set (hvilken av dem mente du?) Lenke til kommentar
drall Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Den første. Det så greit ut. mount eller cat /etc/mtab for å se om usbfs er montert. Hvis ikke monter det med mount usbfs -t usbfs /proc/bus/usb Du bør da også legge til en linje i fstab for dette. Om det viser seg at kernelen din mangler usbdevfs-støtte må du kompilere dette inn i kernelen. Om du setter i usb-sticken etter du har startet maskinen er det viktig at hotplug fungerer. Endret 16. august 2004 av drall Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hva med: grep USB_DEVICEFS /usr/src/linux/.config;grep USB_STORAGE /usr/src/linux/.config Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Nå har jeg kompilert alt (bortsett fra usbcore, tror jeg.) som moduler isteden, for at det skulle virke med hotplug. lsmod usb-storage apm 8250 serial-core uhci_hcd ohci_hcd ehci_hcd evdev usbkd USB_DEVICEFS =y USB_STORAGE = m fungerte derfor fint å mounte fuilsystemet. allikevel fungerer det fortsatt ikke... usbview = Can not open the file /proc/bus/usb/devices Verify that you have USB compiled into your kernel, and have the usbdevfs filesystem mounted. og cat /proc/scsi/scsi viser ingen tilkoblede enheter. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 kanskje dette er noe? (hentet fra slutten av dmesg:) ... ohci_hcd: block sizes: ed 64 td 64 USB Universal Host Controller Interface driver v2.2 PCI: Enabling device 000:00:07.2 (0000 -> 0001) PCI: No IRQ known for interrupt pin D of device 000:00:07.2. please try using pci=biosirq uhci_hcd 0000:00:07.2: Found HC with no IRQ. Check BIOS/PCI 000:00:07.2 setup! Serial: 8250/16550 driver $ Revision: 1.90 8 ports, IRQ sharing disabled ttyS0 at I/O Ox3f8 (irq = 4) is a 16550A ttyS0 at I/O Ox3f8 (irq = 3) is a 16550A Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Nå tror jeg at det er i orden... Feilen lå jo (selvsagt) i BIOS: Bytte litt på noen IRQ-instillinger USB var ikke påslått :!: Men nå virker ihvertfall usbview og alt er bare moro (...til neste problem kommer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå