Gå til innhold

Nanoteknologi gir 100 TB per plate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dagens harddisker fortsetter å vokse med 30% hvert halvår (er vel sånn cirka det har ligget på) så blir diskene om fem år på 5 TB (dersom utgangspunktet er nå er 400 Gb).

 

Hva skal vi med så stor lagringskapasitet?

 

Vel, med 5 TB kan man ikke begynne på noen voldsomme stor-prosjekter men sette sammen fem slike disker og du får plass til ALL musikken du kan finne på www.allmusic.com (forutsetninger: 5.247.289 låter hver på 3,5 min i 196 kbps, burde bli 25,14 TB om jeg har regnet riktig).

 

Men når ting virkelig begynner å dra seg til og 100 TB diskene blir en virkelighet kan man få inn alle filmene listet på www.imdb.com, men da trenger man minst igjen fem slike disker hvis man nøyer seg med SVCD-kvalitet på filmene forutsetninger: 343.087 filmer hver på to cder a 700 MB, burde bli 458 TB).

 

Dette er min lille hverdagsdrøm, å ha et eget biblotekt med tilgang på alt. I Star Trek kan du spørre datamaskinen om hvilken som helst låt fra når som helst. Kalrt vi må ha det samme ;-)

 

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&s...over_stats.html

 

http://www.imdb.com/database_statistics

Lenke til kommentar
Noen som har hørt denne historien før? Host..hark...opticom..host :whistle:

Ja, akkurat det jeg tenkte. At man har vist det teoretisk skal gå an vil ikke si man klarer å lage et produkt som fungerer. Innen 3-5 år ja, akkurat passe tidshorisont for investorene som skal spy inn noen mrd dollar...

Lenke til kommentar

Problemet kommer nok til å bli hastigheten på disken. Hvis det tar 1 år å fylle disken så kommer nok ingen å kjøpe den. HD må være raske nok i forhold til plassen. Og jeg tror nok at det ikke er så utenkelig med standard disker på 1TB, og så er jo det på høy tid at det kommer noe nytt. Så er posetiv til dette intil jeg har fått mer info.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
dette minner meg om illustrert vitenskap nyheter hvor dem forteller om ting som skal komme om 3-4 år men man aldri ser noe till(bare sjekk et par år gamle blader)

vi hører stadig vekk om utrolige ting som dem får til i lab'en, men tviler sterkt på at dette kan bli klart for masse produksjon om 3-5år

Rent bortsett fra at journalister har en tendens til å overdrive (se også Det Beste og medisinske gjennombrudd, vi skulle ha vært udødelige idag, skulle en tro det en leste), er det et faktum at det er mye som fungerer på labbene rundt om i verden, men som ennå ikke er blitt klart for masseproduksjon.

 

I tillegg er det endel gjennombrudd som senere viser seg å være beheftet med betydelige problemer som gjør dem uegnet for massemarkedet, i alle fall på kort sikt.

 

Det er teknologer som lager nye ting på labbene (mens markedsføringsavdelingene har en tendens til å ta æren for det), men det er helt andre mennesker som bestemmer hva en skal satse på for kommersialisering.

Lenke til kommentar

 

4 disketter*1,44MB=5,76MB

5,76MB*1070=6163,2MB

 

1500MB/5,76MB=260,41 ganger større.

Jaja, er ikke helt i den beste forfatning når det gjelder regning.

Men differansen før og nå er stor.

Takk for rettelsen :yes:

 

Bestandig morrrrro å sammenligne da og nå.

Er det ikke obvious at du mente 1070 ganger større enn en diskett, ikke 4? :p

Da hadde hvertfall matten din vært noe nermere.

Lenke til kommentar
Men når ting virkelig begynner å dra seg til og 100 TB diskene blir en virkelighet kan man få inn alle filmene listet på www.imdb.com, men da trenger man minst igjen fem slike disker hvis man nøyer seg med SVCD-kvalitet på filmene forutsetninger: 343.087 filmer hver på to cder a 700 MB, burde bli 458 TB).

Hm... privatpersoner kan vel maks få 8Mb/s bredbånd (hvis man ikke skal ha fastlinje e.l.)

 

8Mb/s = ca. 1MB/s = 0,001GB/s

 

458TB=458000GB

 

458000GB/0,001GB/S=458 millioner sek = 7,63 millioner minutter = 127222 timer = 5300 dager = 14,5 år på å tanke ned imdb med vanlig bredbåndslinje :)

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar

Til dere som gneldrer over hvor unødvendig mye plass 100TB er så minner jeg bare om den tiden 10MB-diskene kom og man ikke kunne fatte hva man skulle med så mye plass.

 

Tro meg, man klarer å bruke opp den plassen man får på samme måte som man ser idioter vinne 100mill i lotte for å bruke opp alt på under 5 år.

 

I rest my case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...