Gå til innhold

Studentguiden-04

ponke

Anbefalte innlegg

Batteritid er viktig, men å betale så mye ekstra for det er det ikke verd. Det er få ganger man ikke sitter i nærheten av et strømuttak på en skole, og da er det ikke noe problem å smette i en ledning...

Det samme gjelder støy. Hvor mange bruker maskina på forelesning? Stor sett bare et par nerder som ikke får med seg noe uansett + et par pappagutter som synes det ser tøft ut.

Utenom forelesning har støy tilnærmet ingenting å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Batteritid er viktig, men å betale så mye ekstra for det er det ikke verd. Det er få ganger man ikke sitter i nærheten av et strømuttak på en skole, og da er det ikke noe problem å smette i en ledning...

Det samme gjelder støy. Hvor mange bruker maskina på forelesning? Stor sett bare et par nerder som ikke får med seg noe uansett + et par pappagutter som synes det ser tøft ut.

Mange som faktisk skriver notater, bruker maskinen istedetfor å skrive ut notatene som blir lagt på nettet.

Selvfølgelig er det lett å bli distrahert, når man sitter der med hele internett på din pult, men faktisk ser jeg mange fordeler med å kunne bruke maskinen i forelesningssalene.

En annen tilng er lesesaler, i disse skal det være stille(!) Lite gøy å ha en maskin som uler der!

Når det er snakk om datamaskiner til spesielle(f.eks skrive/lesevansker) studenter, på f.eks VGS/ungdommskole, er det også MEGET viktig at maskinen er stillegående.

At en enkelt elev fyrer opp en støyende pc kan være meget plagsomt når alle andre skal konsentrere seg.

Ellers vil jeg takke for en fin guide! Supert tiltak å ha en dedikert guide til oss studenter! Selv har jeg allerede valgt ASUS modellen, og kan like gjerne takke de som har deltatt i ASUS tråden her også!

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt Zamoht.

Og jeg kritiserer ikke testen hvis det var noen som trodde det.

Skulle bare ønske meg test av bærbare for det store flertall av oss, for mannen i gata og for oss som faktisk synes at pris er vesentlig og hvor støy og batterikapasitet ikke har så mye å si.

Lenke til kommentar
Har lagt til flere lenker på de fleste maskinene, samt lagt til to billigere maskiner for de som ikke vil bruke oppmot 10 000 kr.

Nå begynner det å ligne noe :-) -takk-

edit: feil om Acer TM 292ELC, den er UTEN wlan! Det er ikke en "ekte" centrino maskin!

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Nå begynner det å ligne noe :-) -takk-

edit: feil om Acer TM 292ELC, den er UTEN wlan! Det er ikke en "ekte" centrino maskin!

Da har jeg endret det :) Det er uansett ingen Centrino maskin når det benyttes en Celeron -M prosessor.

Fint! Var det jeg mente med "centrino". At det ikke egentlig er det, men er det ikke sånn at resten av maskinen i utgangspunktet er centrino-basert? Eller tar jeg feil? Ellers er vel maskinen lik TM292 centrino-modellene bortsett fra CPU og wlan?

Forresten noen som vet om jeg kan putte inn et mini-PCI centrino WLAN-kort i denne?

Lenke til kommentar
Fint! Var det jeg mente med "centrino". At det ikke egentlig er det, men er det ikke sånn at resten av maskinen i utgangspunktet er centrino-basert? Eller tar jeg feil? Ellers er vel maskinen lik TM292 centrino-modellene bortsett fra CPU og wlan?

Forresten noen som vet om jeg kan putte inn et mini-PCI centrino WLAN-kort i denne?

Det kan godt tenkes at du kan putte inn et mini-pci i den. Men da må du skru opp maskinen for å finne plassen og se at det er to antennekontakter som ligger klare der. Om det ikke gjør det må du nok kjøpe et pcmcia kort.

Lenke til kommentar

Det burde vel være fullt mulig det? Ser at f.eks mpx selger samme modell med Celeron-M med WLAN.

Ja, er det jeg ser. Men som bludern nevner lurer jeg på om det er opplagt antenne o.l. Dessuten ryker vel garantien selv om jeg har aldri så mange studiepoeng innen IT :roll:

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Klarte ikke å la være registrere meg for å kommentere denne artikkelen...

Hvorfor bygger denne artikkelen videre på myten om mangel på programvare til Mac?

For det første leveres denne maskinen med en programpakke som ofte er mer en nok for en normal student. For det andre så finnes det en bråte med komersielle programmer som tilsvarer PC variantene, og i mange tilfeller er de faktisk bedre (Office 2004 for eksempel). For det tredje kan du ved å bruke Fink (søk på sourceforge) enkelt installere nok en porsjon med GRATIS verktøy som er portet fra UNIX/LINUX.

Kunne kanskje vært nevnt at Apple nylig var på topp i en brukerundersøkelse om hvor fornøyd kunden var med produktene fra mange store leverandører.

Kan forøvrig tipse alle kommende datastudenter om følgende artikkel fra MacDevCenter

Etter 12 år med ms/intel byttet jeg til mac ifm at jeg startet mine studier og kan anbefale det på det varmeste på grunn av to ting. 1. Enkelhet: kjempeenkelt for uerfarne databrukere å komme igang og alt fungerer ut av eska. 2. Kraft: mac har det enhver avansert bruker kan ønske seg!

løp og kjøp!

Lenke til kommentar

En ting er å sitte på en skole, noe annet er det å sitte i et auditorium på en høyskole eller universitet. Sett at det er 100 studenter i et auditorium, da kan man ikke forvente å få sitte ved veggen hvor det kanskje er en stikkontakt ledig. I hvert fall her i Tromsø er det slett ikke gitt at det er stikkontakter på hver plass, da er batteritid en vesentlig ting...

Når du kommer opp på høyere utdanning innen informatikk for eksempel, er det forøvrig svært vanlig med bærbare PCer, enkelte studier har til og med krav om at studentene skal benytte seg av bærbar PC. Da er det viktig at maskinene ikke bråker for mye også.

Dessuten er støynivå hjemme på arbeidsrommet også viktig, jeg setter svært stor pris på at min maskin er tilnærmet lydløs, selv med vifter i gang, for viftestøyen forstyrrer mer enn du aner. Så lenge du har på musikk eller spiller, har ikke støynivået noen særlig betydning, men straks man skal jobbe på eller ved maskinen, bør det være et vesentlig moment at maskinen ikke bråker.

Det er tydeligvis noen som ikke har skjønt at det er _studentmaskiner_ det er snakk om her, ikke _skoleelevmaskiner_. På en videregående skole er det ofte pappagutter som sitter med bærbare maskiner og surfer eller spiller spill mens læreren gjennomgår pensum. På universiteter og høyskoler er det mange flere maskiner i sving, og mange flere som bruker maskinen fornuftig i undervisningssammenheng, og har stort utbytte av å ha med seg bærbar på forelesning.

Lenke til kommentar
Slipper vel ikke unna uten å henvise til kilder her uten straff..

Altså, Apple har de mest fornøyde kundene iflg denne undersøkelsen og slår blant andre Dell

løp og kjøp

Men det forutsetter vel at det faktisk er en mac du trenger/vil ha :-) Hjelper ikke meg om det så var ALLE mac kunder hittil som var fornøyde, i min situasjon vil ikke mac være praktisk uansett :roll:

Lenke til kommentar
Slipper vel ikke unna uten å henvise til kilder her uten straff..

Altså, Apple har de mest fornøyde kundene iflg denne undersøkelsen og slår blant andre Dell

løp og kjøp

Men det forutsetter vel at det faktisk er en mac du trenger/vil ha :-) Hjelper ikke meg om det så var ALLE mac kunder hittil som var fornøyde, i min situasjon vil ikke mac være praktisk uansett :roll:

Hvis du hadde argumentert for hvorfor det ikke ville vært praktisk så hadde jo denne tråden hatt potensiale til å bli enda en mac vs pc diskusjon. Men i et forsøk på å unngå det kan jeg jo anbefale å lese innlegget mitt litt lengre opp her...

Lenke til kommentar
Den guiden er alt for ufullstendig! Ser noen mener prisgrensen ble satt for lavt. Det er jeg uenig i, det er snakk om en studentguide og de fleste studenter har ikke så mye å rutte med.

Jeg saver tester av BILLIGERE PC'er (under 10000,-). Mange av trådene som finnes er faktisk om billigst mulig bærbar pc. Hva med å sjekke hva som finnes i prisklassen 8-9000? Ikke kom å si at det ikke finnes gode nok bærbare til den prisen. Jeg sitter med en Acer TM 292ELC foran meg som dekker alle mine behov på en glimrende måte.... til 8300,-

Men ideen var i alle fall kjempegod, mangler bare litt på gjennomføringen!

edit: ivarhoff kom meg i forkjøpet! Helt enig med deg!

Kan hende det er derfor nettopp den maskinen du har er nevnt i guiden også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...