Gå til innhold

Temp problemer på AMD64

Anbefalte innlegg

Har nettop fått meg en maskn med Athlon64 3200+ 512 Kb cache, MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 og 2 stk. 512 TwinMOS DDR. Kjøpte meg også en Thermaltake Venus CPU kjøler, som skulle kjøle i massevil. Før eg monterte prosessoren, hadde eg et lag med Artic Silver 3, som eg i mangel av verktøy påførte meg fingeren.

Når eg starter maskinen og fikk installert OS, merket eg at eg hadde en temp på ca. 60 grader på CPU'en. Reknet meg at grunnen var dårlig påført pasta. Tok derfor av kjøleren og reingjorde både kjøler og prosessor med sprit. Deretter påførte eg et tynt lag med Artic Silver 3 med et barberblad. Eg var meget nøye på å få et tynt og jevnt lag denne gangen. Var også meget nøye med at kjøleren satt skikkellig og et det var god kontakt mellom kjøler og prosessor.

Når eg da startet maskinen igjen, låg tempen på noen og 50 grader. Dette er fortsatt for høgt. Kjendte på ribbene (kobber) med handa, og den var ikkje varm i det hele tatt.

Kan det være noe problem med temp sensoren på hovedkortet? Er det noen andre som har MSI K8N NEO hovedkort som har tilsvarende problemer? Tenkte å prøve boxed kjøleren som en siste utvei. Har også vurdert å kjøpe meg en ekstern temp sensor, men den billigeste eg har funnet hittil, er kr 199 ,- Det er mye for en enkel sensor syns eg.

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme hk som deg og hadde akkurat samme temp problem som deg.

Innstaler MSI live uppdate og flash bios derfra, da ordner det seg. Ny driver for hk er det også.

Min CPU er lik din og ligger på ca 50*C på load og 30*C idle, men den er klokka til 2.55GHz

Lykke til!!

Endret av Lucifer 666
Lenke til kommentar

Den temperaturen høres helt normal ut for meg. Dersom du ikke har aktivert cool`n quiet vil cpu gå på max Mhz og resultere i den tempen. Fordelen er at temp IKKE vil stige mye ved spilling.

Jeg har installert cool`n quiet + Asus Qfan-->Idle temp på 39grader. Spille temp på 61. Noe som er ganske normalt slik jeg har forstått det. Har lat vifte 2800rpm max.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet du har, har en feil i bios som gjør at temp måleren viser alt for høy temp. Gjør som Lucifer 666 sier. Flash bios til siste versjon, og tempraturen vil synke til den reelle. Med andre ord: Du trenger nok ikke kjøpe nye vifte :)

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...