Gå til innhold

DIMM eller RAM?

terjel

Anbefalte innlegg

Hei,

Igår skulle jeg oppgradere minnet til en gammel IBM Aptiva PC jeg har hatt stående en stund, til min store overraskelse fant jeg kun en 128MB DIM minnebrikke? Ingen RAM brikker.

Kan noen fortelle meg forskjellen på DIM og RAM? samt eventuelle fordeler og bakdeler med de forskjellige?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DIMM er bare socketen for dagens standard minne... Les "definisjonen" om du vil ha det forklart:

Short for dual in-line memory module, a small circuit board that holds memory chips. A single in-line memory module (SIMM) has a 32-bit path to the memory chips whereas a DIMM has 64-bit path. Because the Pentium processor requires a 64-bit path to memory, you need to install SIMMs two at a time. With DIMMs, you can install memory one DIMM at a time.

Du skal helt sikkert ha vanlige SD-Ram brikker (IKKE DDR-SD Ram).

Kan jo ikke garantere dette, men alt annet ville vært litt rart?

De gamle råtne EDO brikkene (som er antikviteter og koster 1000vis av kroner nye) er et eksempel på SIMM!

Lenke til kommentar

Det betyr:

RAM brikker ja...

DIMM er bare grensesnittet... Egentlig heter RAM brikkene SD-DIMM og DDR SD-DIMM

Så lenge ram brikkene passer inni fysisk så bør det funke (med mindre hovedkortet har problemer med bestemte bus hastigheter på minnet)

Lenke til kommentar
Hei,

Igår skulle jeg oppgradere minnet til en gammel IBM Aptiva PC jeg har hatt stående en stund, til min store overraskelse fant jeg kun en 128MB DIM minnebrikke? Ingen RAM brikker.

Kan noen fortelle meg forskjellen på DIM og RAM? samt eventuelle fordeler og bakdeler med de forskjellige?

På forhånd takk!

De der Aptiva maskinene er veldig kresne på minnet, så det er litt dumt å bestille via nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...