Gå til innhold

Pentium 4 eller Athlon 64?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Men åssen er ADM når du har åpent Premier, Photoshop og InDesign og rendrer filmen samtidig?

Avhenger en hel del av ram. Uansett så håper jeg ikke det er folk som prøver å sitte i PS og InDesign i mens de rendrer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei har vel rett der. Men nå har jeg gitt opp. Har totalt mista oversikten her. Alle sokkelene og varmeutviklinga og ytelsene og alt mulig virvarr. Det jeg hadde trengt var en HELprofesjonell "konsulent" som kunne ha sagt til meg TOTALT upartisk hva som var best til mine formål, nemlig videoredigering og spill. Dropper å kjøpe PC. Går over til frimerker i stedet jeg. :mad:

Lenke til kommentar

Det blir et varmeproblem først når du begynner med overklokking.

JA, prescott er varmere en andre cpuer, men det er IKKE noe problem så lenge du ikke begynner å klokke systemet.

Hadde varmeutviklingen vært så stor at det var et problem for stabiliteten hadde ikke prescott vært på markedet.

Siden du vil ha en ferdigmontert PC med programmer lagt inn regner jeg med at du ikke vil tukkle med klokkefrekvensene på maskinen.

Så varmeproblemer. Nei ikke tenk på det engang.

Å kjøpe data er vanskelig fordi det er en jungel av forskjellige produkter og de igjen med forskjellige spesifikasjoner.

Jeg slenger inn mitt tips her også.

Til ditt bruk så bør du kjøpe en maskin som er basert på Intel sin LGA775 sokkel. Tenker man fremover vil det være enkelt å oppgradere hardware senere. Da tenker jeg spesielt på skjermkort siden de nye brikkesttene fra intel har PCI-Ex16 og den nye minnetypen DDR2.

Hvis det er slik at du absolutt vil ha 64bit system så kan du jo kjøpe AMD eller vente litt med å kjøpe PC. For som noen har nevnt før meg vil intel om kort tid (forhåpentligvis) komme ut med 64bit støtte på sine brikkesett.

Jeg har både en intel PC og en AMD PC på skrivebordet mitt akkurat nå og er fornøyd med begge.

En er bedre her, en der og den andre der. En PC pakke med enten AMD eller Intel til 15000 er likere en mange vil ha deg til å tro.

Det er mange som forguder AMD og hater Intel her på forumet, men det er deres valg og da skal ikke jeg blande meg.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Har tre maskiner jeg bruker nå hvorav 2 er Intel (henholdsvis Pentium mobile og Pentium 4) og 1 er AMD (64). Jeg merker ikke store forskjellen på maskinene, AMD-maskinen er litt kjappere enn P4-maskinen, mens Pm-(laptoppen) kommer sist på rendering. AMD 64-maskinen banker de to andre i spill. Forskjellen er markant, men det burde den også være ettersom de to Intel-prosessorene kjører på 1.5 GHz (kraftige hz vel å merke) og 2.53 (533 FSB).

AMD 64 har støtte for Cool'n'Quiet; en ganske grei funksjon (har ikke erfaringer selv). Samt har den støtte for 64-bits OS. Om du skal bytte maskin før Windows lanserer sitt 64-bits XP, er vel ikke 64-bits støtten så interessant for deg.

Intel P4 har HT, en kanskje enda greiere versjon enn Cool'n'Quiet, når det kommer til dine bruksområder.

Går du for en S 478-basert maskin bør du være forberedt på å overklokke, simpelthen for å holde følge. Det er et sterkt argument for å velge P4. S 754 klokker også bra, men jeg tror ikke den vanlige bruker kan dra den opp på samme nivå som en P4.

Det er ingen "konsulent" som med sikkerhet kan si hva du bør kjøpe; det er såpass lite som skiller en 3 GHz NW og en 2.2 GHz AMD 64.

Så må du også huske at det kommer flere nye prosessorer til S 754 enn til S 478, om du tenker på å skifte ut cpu i fremtiden.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Takk. Men det var en ting jeg ikke skjønte med det du skrev nå:

Går du for en S 478-basert maskin bør du være forberedt på å overklokke, simpelthen for å holde følge. Det er et sterkt argument for å velge P4.

Er det et godt argument for Pentium at du må klokke for å holde følge? trodde det var et minus jeg. Og hva er forresten Cool'n'Quiet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Takk. Men det var en ting jeg ikke skjønte med det du skrev nå:

Går du for en S 478-basert maskin bør du være forberedt på å overklokke, simpelthen for å holde følge. Det er et sterkt argument for å velge P4.

Er det et godt argument for Pentium at du må klokke for å holde følge? trodde det var et minus jeg. Og hva er forresten Cool'n'Quiet?

Du må klokke for å holde følge med oppgraderingene som kommer til S 754. Fordelen er at P4 NW klokker bra og det koster ingenting å klokke prosessoren 500 MHz, mens et nytt prosessorkjøp koster flesk.

Cool'n'Quiet

Lenke til kommentar

Greit. Da har jeg bestemt meg. JEG GÅR FOR INTEL PENTIUM 4. Men nå trenger jeg hjelp. Jeg må få bestilt en. Disse kriterier må/eller skal helst oppfylles.

- Må ikke overstyre 15 000 kroner. Et par hundre går alltids men jeg har ikke mer enne det å bruke. Husk at porto, frakt og sånn må også betales.

- Være kjempebra til videoredigering. Firewire og alt. Alt skal ligge til rette for dette.

- Skal være bra på spill også. Vil kjøre allle de nye spillene uten noen problemer i det HELE TATT.

- Se ganske bra ut. Med tanke på kabinett og sånn.

- Være så fremtidsrettet som mulig, så lenge dette er nødvendig da selvsagt. Kvalitet fremfor alt.

- Må være med programvare som Windows XP, helst Pro. Hadde vært kjekt med Word og brenneprogram også egentlig.

- Husk at jeg er ingen ekspert så jeg vil gjerne ha så lite problemer som mulig

- Nettbutikken må kunne sette den sammen for meg.

Håper på mange bra oppsett. :yes:

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

12613.JPG

10783.jpg

• Asus P4P800-E DELUXE hovedkort S478

• Intel Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 512K - BOXED

• POV GeFORCE 6800 GT 256MB Retail

• Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

• OCZ 1024MB Premier Dual Channel

• Chieftec CX-03 serie m/dør Sort og sølv

• Thermaltake Silent strømforsyning 360W

• NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern

• Logitech Internet Pro Keyboard Sort Bulk

• Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0

• Microsoft windows XP Home OEM

• iiyama 17" CRT Vision Master 1403 Svart

Tot: 15 565,00 (inkl. mva.)

Lenke til kommentar

Men tiligere har jeg sett at folk har foreslått ekstra harddisker og slikt. Hva med dette? Husk at ingenting skal være utelatt når det kommer til videoredigering. Pris var forresten litt høy. De skal vel bygge den også går jeg utifra. De gjør det vel ikke gratis.

Hvilken butikk er dette forresten? Forresten så er 19" et must!!!

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
SUKK. Tror faktisk ikke jeg noen gang kommer noen vei.

Men åssen er ADM når du har åpent Premier, Photoshop og InDesign og rendrer filmen samtidig?

Det er nok da du vil merke virkelig forskjel. Ett eller annet sted på dette forumet ligger det en link til en video fra Tom`s Hardware hvor man kjører med en overklokket P4 på 3.6ghz, men med ht avslått mot en 3.0 med ht på. Her ser man begge skjermene samtidig som man åpner flere programmer, multitasker og rendrer. 3.0 glimrer rett og slett, selv om konkurrenten kjører 600 mhz mer. Du får lete litt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

• POV GeFORCE 6800 GT 256MB Retail

• Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

• Microsoft windows XP Professional

• OCZ 1024MB Premier Dual Channel

• Intel Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 512K - BOXED

• Chieftec Matrix serie m/dør Sort

• NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern

• Asus P4P800-E DELUXE hovedkort S478

• Logitech Internet Pro Keyboard Sort Bulk

• Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0

• Samsung 19" CRT SyncMaster 957P hvit

Tot: 15 285,00 (inkl. mva.)

Bygges for deg på Netshop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvorfor er du så opptatt av Chieftec?

Alternativ: Aopen H600B

Fordi de lager blant de beste kabinettene på markedet, strømforsyningene er bra og de ser bra ut også. Så er jeg drit lei av at alle skal anbefale det Aopen-kabinettet.

Hold det for deg selv, vær så snill. Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...