Gå til innhold

Pentium 4 eller Athlon 64?

Anbefalte innlegg

Når 64-bit operativsystemer og videoredigeringsprogrammer kommer så kommer man til å få et fint "gratis" ytelseshopp med AMD, da de har innebygd støtte for 64-bit. Det har ikke noen Pentium 4 prosessor enda, for å ikke snakke om støtten for NX-bitet (DEP i Windows XP SP2) som også er kjekt å ha

Uten tvil, gå for en Athlon 64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo ikke nødvendigvis gratis ytelseshopp. Man må jo kjøpe porgrammene med mindre man tyr til andre metoder.

Og så er spørsmålet når disse programmene kommer...

Hvis de kommer om 1-2 år begynner det å nærme seg tid for oppgradering igjen. Jeg vil tippe at de kommer enda senere. Windows kommer om et halvt til et år og så må produsentene begynne å utvikle 64-bits versjoner av sine programmer.

Lenke til kommentar

Okei. Nå har vi fått fram ganske mange meninger men...det er litt vanskelig å få oversikten. Hva om en av de som har mest oversikten her lage en post der man ramser opp alle fordelene og ulempene til begge to slik at det blir lettere å sammenligne dem. Noen som melder seg frivillig?

Dessuten virker det slik, sånn som jeg forstår det det, at uansett hvilken prossesor jeg velger, enten det er ADM Athlon 64 eller Pentium 4 så står de begge på en sokkel som uansett snart blir enten "low-end" eller byttet helt ut.

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Dessuten virker det slik, sånn som jeg forstår det det, at uansett hvilken prossesor jeg velger, enten det er ADM Athlon 64 eller Pentium 4 så står de begge på en sokkel som uansett snart blir enten "low-end" eller byttet helt ut.

Hei,

Ja - det har du ret i - utviklingen går veldig fort innen data :yes:

Mht til valg av system - mener jeg stadig, at du bør ta et kikk i Hovedkort, Prosessor og minne forummet og se lidt på alle trøppel-spørgsmålene.

AMD-systemer står for 80-90% av alle trøppel-spørgsmålene og siden du selv har poienteret, at du ikke har så mye greier på data - da synes jeg ikke valget kan være så vanskeligt.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Det mest fremtidsrettede fra de to produsentene er socket 939 fra AMD og 775 fra Intel:

AMD socket 939

Den største fordelen er at den ytelsesmessig gjør det bedre en Intel i de aller fleste tester.

Det er imidlertid noen ulemper:

• Begrenset utvalg i hovedkort (vil bedre seg)
  • Pris på cpu
  • Foreløpig ikke støtte for PCIe, kommer med nForce4, 4 kvartal 2004
  • Trenger ekstra SATA drivere på endel brikkesett og kan derfor være mer plundrete ved installasjon.

Intel socket 775

Den viktigste ulempen er at den generelt ikke kan måle seg med AMD i ytelse. High End versjonen av hovedkort trenger også dyrt DDR2 minne.

Fordeler:

• Pris på cpu
  • PCIe
  • "Native" SATA støtte
  • God i tester relatert til video/billedbehandling

Skulle jeg valgt AMD ville jeg uansett ventet til hovedkort med PCIe kommer på markedet.

Sikkert mer som kan tas med. For å si det rett ut: det er ett helvete å velge, i hvertfall så lenge en prøver å legge objektive kriterier til grunn og ikke i utgangspunktet er fan av den ene eller andre produsenten.

Lenke til kommentar

AMD har innebygd minnekontroller, det er det som gjør dem overlege Intel på mange aplikasjoner, men under videoredigereing er det rå båndbredde som gjelder, derfor er P4 med 800mhz fsb en bedre løsning, jeg vil si at jeg er pro AMD, men i dette tilfellet ville jeg faktisk anbefalt en P4 maskin. en P4 med X800pro klarer D3 og HL2 like bra som en AMD med likt grafikkort.

PCIe er en ny standard av tillegskort ala PCI men med høyere båndbredde.

Angående 64bit, det er ingen grunn til å ha dette nå, når programmer som benytter dette kommer til videoredigereing vil Intel også komme med 64bit desktop prosessor.

edit: trøkkleifzz

Endret av Agilex [X_Lab]
Lenke til kommentar

Begynner å bli ganske sikker på å ta Pentium 4 nå. Ser ikke noen særlig grunn til å ta 64 etttersom behovet ikke er der. Men når folk sier at ADM er best i alt annet, mener de da spill eller noe mer?

Så nå kan jeg konsentrere meg om et oppsett til Pentium 4. Noen forslag i tilleggg til de som allerede er satt opp?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

nja ikke helt sant, socket 754 kommer til å gå over til og 939 som helt sikkert til å vare endel år. det finnes 939 nå, men både tilgang og pris og gjør det dumt og velge 939 nå. hvis du venter til rundt juletider så er ståa sikker en annen.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Begynner å bli ganske sikker på å ta Pentium 4 nå. Ser ikke noen særlig grunn til å ta 64 etttersom behovet ikke er der. Men når folk sier at ADM er best i alt annet, mener de da spill eller noe mer?

Så nå kan jeg konsentrere meg om et oppsett til Pentium 4. Noen forslag i tilleggg til de som allerede er satt opp?

Velger du A64 og et nForce3 250 HK så får du også hardware-firewall og NX støtte.

NX stopper "Buffer overflow"-angrep som utgjør over 50 % av alle sikkerhetsoppdateringene fra både Microsoft og Linux.

Lenke til kommentar

Hei,

Ja - det har du ret i - utviklingen går veldig fort innen data :yes:

Mht til valg av system - mener jeg stadig, at du bør ta et kikk i Hovedkort, Prosessor og minne forummet og se lidt på alle trøppel-spørgsmålene.

AMD-systemer står for 80-90% av alle trøppel-spørgsmålene og siden du selv har poienteret, at du ikke har så mye greier på data - da synes jeg ikke valget kan være så vanskeligt.

Mvh

Kimmer

Grunnen til at brukerne har mest trøbbel med amd her er at 70-80 % av brukerne faktisk har amd. Ikke rart de får flest problemer da.

Og om du skal kjøpe p4 i dag så regner jeg med at du kjøper en socket T, da får du med varmeoven prescott som yter dårlige enn nortwood på samme klokke frekvens.

Og hvis du trenger en liste på hva amd er raskest til: dekomprimere filer, spill, Xvid redigering/komprimering osv (jepp, amd gruser intel bare man bruker xvid i stede for divx), har også sett de være best på mpeg 2 komprimering (dvd formatet), +++

I tillegg vil jeg påstå at amd er absolutt mest responsiv ivanlig windows pga den intigrerte minnekontrolleren som gir ekstremt lav latency (glem hyperthreding her, den gir ikke bedre respons før man åpner mange ting samtidig).

Hvis man i tillegg overklokker systemene så langt som det går vil man se at Intel blir tatt igjen også på vanlig videoredigering.

Man kan overklokke en gjennomsnittlig 3500+ (939) til 2,6 ghz, mens en 3,4 (har ikke sett noe til 3,6 enda) som regel går til 3,7-3,8. 400 mhz på amden og det samme på p4en. ingen tvil om hvem som blir best da (2 amd mhz er litt bedre enn 3 intel mhz).

GÅ for AMD Athlon 64, god og kald og raskest. Jepp den er helt stabil også.

Lenke til kommentar

Her er mitt P4 forslag hentet fra komplett.no:

CPU:

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

1690,-

HK:

Abit AA8-3rd Eye Hovedkort for S775 I925X,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR2,PCI-Ex1

1595,-

Minne:

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT 2 x 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

2875,-

Skjermkort:

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 PCI Express,VGA/VIVO/DVI-I, Retail

4349,-

HD:

Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

950,-

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

1139,-

Optisk stasjon:

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

894,-

Floppy:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

136,-

Kabinett:

Guardian Gaming Case Sort Intelligent Led - Uten Strømforsyning

695,-

Strømforsyning:

NorthQ Strømforsyning Silent 400W Sort T NQ 4001SE - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dB

575,-

Microsoft Windows XP Home Edition Programvare Engelsk OEM

894,-

Totalt: 15796.46 (komplett.no)

Jeg har prøvd å sette opp en maskin basert på Intels nye plattform, og her er fordeler og ulemper med dette:

Fordeler:

+Oppgraderbart i en god stund fremover

+Et av de råeste, eller muligens det råeste skjermkortet som finnes.

+Intel sin innebygde virus beskytter (Dere AMD fans er ikke lenger alene med dette)

+DDR2 minne, mer fremtids rettet.

Ulemper:

-DDR2 minne, foreløbig en stiv pris.

-Kansje litt lite minne til en video redigerings maskin.

-Pentium 4 (lga775) får støtte for 64 bit om en måned eller to.

-Pris (man får kansje litt raskere CPU hvis man velger et AMD system til denne prisen)

Siden du ikke skal bygge pc'n selv, så er det kansje et alternativ å ta en tur innom Dell.

Lenke til kommentar

Åååååå. Nå var jeg så sikker på pPntium 4 og så kommer noen og sier alt det der med at de er rene "varmeovner". Jeg håper sannelig den kommentaren er sann for ellers kan du spare deg slike usakelig kommentarer. Jeg vil ha sakelige argumenter. Ikke grensesprengende overdrivelser. Ellers hjelper det ikke i det hele tatt. Nå er jeg like langt igjen. Pokker... :mad:

Jeg skal forresten ikke bruke Dell nei, så spar dere å begynn å diskuter det nå. Er det forresten andre norske forum av denne typen med like bra aktivitet. Ikke det at det er ikke bra nok men jeg synes det er litt for lite objektivitet her. Litt for pro ADM hvis dere forstår hva jeg mener. Men det er kanskje ikke andre forum som er så hjelpsomme som her?

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar

Jo da, Prescott avgir noe mer varme enn NW, men det byr ikke på noen store problemer for deg som bruker. Den kjører på ganske lav kjernespenning og er relativt overklokkbar så lenge den står på et hovedkort som leverer strøm så det holder. En 3.0 eller 3.2 varmer ikke så mye at det utløser behov for ekstreme løsninger. Skal du derimot overklokke maksimalt vil den kreve noe kraftigere kjøleløsninger enn NW og f.eks A64.

Lenke til kommentar

Er for det meste enig med Turgon jeg.

Det er sant at prescott avgir mye varme, hvis du leser litt rundt er det normalt at man har over 70 grader load temp med vanlige lufkjølere :yes: Jeg hadde nokk gått for amd 64. Men er viderodegering desidert viktigest så er intel rett valg.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er viktig og huske at det er stor forskjell på "Northwood" og "Prescott".

"Northwood" regnes faktisk som bedre på samme frekvens og avgir ikke like mye varme som "Prescott".

Når det gjelder klokking er ikke dette veldig relativt, for jeg tror ikke Ozzi skal klokke.

Men det går fint å klokke en P4 "Northwood" mer enn 400Mhz, bare man har minne som gjør jobben.

Fordelen med "Prescott" og Socket LGA775(Socket T) er at man får PCI Express og DDR2¨så det blir mer framtidsrettet. Men ytelsen i nåværende AGP 8x og DDR1 er for øyeblikket bra nok.

Vil igjen ytre min overbevisning om at Intel Pentium 4 "Northwood" er rett til ditt bruk.

Ozzi blir forvirra nå azz :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det kan du banne på. Akkurat nå er jeg drittlei av alt som heter pentium og ADM. Er jo dritt med alt jo. :ermm:

ADM er ikke godt nok til videoredigering så jeg går for Pentium 4 men så er pentium reine krematorium ovnene ifølge dere. Hvis de er så pokkers varme, hvorfor kjøper folk dem da? For å varme opp kåken på vintern. Arg :mad:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det kan du banne på. Akkurat nå er jeg drittlei av alt som heter pentium og ADM. Er jo dritt med alt jo. :ermm:

ADM er ikke godt nok til videoredigering så jeg går for Pentium 4 men så er pentium reine krematorium ovnene ifølge dere. Hvis de er så pokkers varme, hvorfor kjøper folk dem da? For å varme opp kåken på vintern. Arg :mad:

P4 (NW vel å merke) er ikke varm. AMD 64 er konge på videoredigering, P4 sies å være litt bedre grunnet HT. Selv driver jeg med mye redigering på AMD 64 og det går veldig bra. Det er under renderingsprosessen at P4 kanskje er et hode foran AMD, men personlig sitter jeg ikke og ser på at filmen min rendres ut, da går jeg heller og gjør noe annet. Under selve klippingen, er det ikke noe forskjell på de to prosessorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...