Gå til innhold

Pioneer DVR 108 dual layer ?

Anbefalte innlegg

Noen sier at Pioneer DVR 108 er en DVD-R DL men noen sier den ikke..

Nero drive info sier den IKKE er dual layer.

For aa gjoere forvirringen total saa finnes det en Pioneer DVR 108D som SKAL veare dual layer..

Men spoersmaalet mitt er altsaa: Er DVR 108 en dual layer brenner ?

Noen som vert om den er Dual layer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt info: den er DVD+R DL ja. DVD-R DL er den IKKE ;)

Til andre som vurderer denne brenneren; ikke kjøp denne brenneren enda! Grunner:

1: Den er ELENDIG på 12x og 16x brenning (kvalitetsmessig), men hvis du bare har tenkt å bruke den til 8x brenning så er denb helt ok.

2: Den bruker Z-CLV brenneteknologi, som gjør den mye tregere enn brennere som bruker CAV/P-CAV til å brenne på 12x/16x.

Som en sammenligning: Plextor PX-712A og BenQ DW1600A er RASKERE ved 8x brenning enn pioneer DVR-108 er ved 16x brenning! Dette er grunnet at Plextor/Benq bruker P-CAV for 8x og 12x/16x brenning mens pioneer bruker Z-CLV.

Lenke til kommentar
Vil nok tro at Pioneer som er saa pass stor kommer til lage nye drivere som utnytter drevet/maskineriet som er i brenneren bedre i framtiden.

Med tanke paa firmware oppgraderinger.

Det var derfor jeg sa ikke kjøp denne enda. ;)

De kommer nok ikke til å endre skriveteknologi, så den kommer nok alltid til å være tregere på 16x enn de raskeste brennerene er på 8x. ( Som etter min mening er uholdbart for en 16x brenner - man forventer jo at den er raskere på 16x enn 8x).

Brennekvaliteten kommer de nok til å forbedre med firmwareoppgraderinger - men vi får vente og se først.

DVR-107 var ingen god brenner før firmware 1.14 kom, etter dette har den vært ok, men sliter på enkelte plate typer (f.eks en del Princo plater - samme plater virker helt ok i NEC og Lite-On brennere f.eks).

Skal se om jeg kan hoste opp noen sammenligningsbilder

Lenke til kommentar

Vil føst si at jeg enda venter på mitt Pioneer DVR-108 testeksemplar ;) Derfor er det ene bildet ikke laget av meg.

Først 16x med pioneer DVR-108:

dvd10l.gif

Som vi ser bruker denne 7 minutter og 21 sekunder på å brenne en full DVD på 16x. Har en kamerat som også tester brennere som har denne og hastigheten er akkurat den samme i alle firmware versjoner opp til 1.08 (ikk offisielt utgitt enda).

Så ser vi på BenQ DW1600A sin 16x brenning:

writespeed%20dvd+r.png

Grunnen til at kurven ikke ser jevn ut er at BenQ kalibrerer seg hele tiden mens den brenner for å holde optimal kvalitet. Total brennetid på 5 minutter og 59 sekunder, 1 minutt og 22 sekunder bedre enn pioneer.

La oss også se på Plextor 712A sin 12x brenning:

write%2520prodisc%2520r03.png

6 minutter og 16 sekunder er en del raskere enn Pioneer sin 16x brenning det også. ;)

Til slutt, Plextor 712A 8x brenning:

plextor%208x%20write.png

7 minutter og 45 sekunder.

Ok jeg gir meg - overdrev nok litt da jeg sa at pioneeren var tregere på 16x enn plextoren på 8x. :blush: Men det er jo bare en forskjell på 24 sekunder mellom dem.....

Lenke til kommentar

Skulle jeg gjerne, men jeg er ikke den overklokkeren jeg engang var :(

Har hatt det nick'et noen år og interessene har glidd mer over på CD/DVD-brenning enn overklokking så jeg er nok ikke den mest oppdaterte på det omrødet. Har bare en P4 2.8c @ 3,3GHz nå, joda har klokka skjermkortet også litt. Men en syk overklokker er jeg ikke lenger.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...