Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har Canon 300D. Har hittil tatt bare bilder i jpg beste kvalitet i RGB adobe.

På 512mb Sandisk Ultra II kortet kan jeg både ta jpg og RAW eller må jeg bruke jpg. laste over til PC og formatere å bruke RAW etterpå?

Tar endel bilder og alle orker jeg ikke å redigere i Photoshop. Men om jeg tar alle bilder i RAW-format må jeg da inn å redigere alle bildene før jeg kjører de i ACDsee? Skal jeg fremkalle de må jeg ha de på jpg så da må jeg inn å forandre dette i alle fall.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å blande JPG og RAW på samme minnekort uten å formatere.

Jeg fotograferer for det meste i RAW, greit å ha muligheter til å rette opp eventuelle feil i hvitbalanse eller eksponering i ettertid. Hvis bildene er ok tar det meg ikke mer tid enn noen minutter å automatisk konvertere alle bildene i breezebrowser med standardinstillinger (Dvs, da jeg kom hjem fra ferie med 6Gb bilder i RAW-format, så sleit PCen ei stund... :p ).

Bruker litt ekstra tid på bilder med vanskelige lysforhold, eller der det er spesielle effekter jeg ønsker å oppnå, men dette er ofte ting jeg ikke kunne gjort dersom bildet var i JPG.

Lenke til kommentar

Jeg tar bilder kun i raw. Bare den ekstra muligheten jeg har til å korrige hvitbalanse i etterkant gjør at jeg synes det er verdt det.

I tillegg, jeg vil helst unngå å eksplisitt velge noe som minsker mulighetene jeg har til å fikse på bildene etterpå. Jeg er ikke noen proff fotograf ennå så jeg prøver å holde alle muligheter åpne.

Lenke til kommentar
Er det i photoshop dere forandrer hvitbalansen?

Hvordan gjøres dette?

Finnes det noen bra tutorials på dette?

Gjøres med hjelp av Levels i PS... Bruk det "dråpeglasset" lengst til

høyre og klikk på noe som skal være hvitt.

Auto Levels er en rask måte å gjøre det på, dog ikkje med like bra resultat

som den manuelle.

Curves kan også brukes, men her bør man ha tunga rett i munnen, lett at

alt blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Det beste stedet å rette opp hvitbalansen er i RAW konverteringsprogrammet. Enten det som følger med Canon eller et annet. Jeg foretrekker Breezebrowser. Den er rask og lett å lære, har ganske utførende hjelpesider. Rimelig er den også. Det finnes også Plugins for RAW-konvertering direkte i PhotoShop. (Har ikke testet C1 Rebel). Levels kan du også rette opp i RAW-konverteringen.

Hvis du likvel ønsker å rette opp hvitbalanse eller levels i Photoshop ( og er svært kresen på kvaliteten ;) ) bør du huske å lagre som 16bits TIFF, ikke 8 bits når du konverterer fra RAW. Hvis du ser på histogrammet (levels) i photoshop etter at du har gjort justeringer av levels vil du av og til se at histogrammet ser ut som en kam. Dvs mellomrom i grafen der det ikke er data. Dette er fordi man i 8 bits TIFF bare har 256 fargetoner i hver kanal og dersom du justerer levels vil du kunne ende opp med å strekke f.eks 200 forskjellige farger til å dekke hele spekteret med 256 i en fargekanal. Dette kan føre til at vanskelige fargeoverganger, f.eks hudtoner ikke blir så jevne som ønsket. Posterization på godt norsk :p Sorry, blei litt ivrig og teknisk nå... Poenget er at ved å bruke en 16 bitsfil, kan du beholde mye mer kvalitet i bildet ved justering av farger og levels.

Men hvitbalansen og levels foretrekker jeg som sagt å gjøre i RAW-konverteringsprogrammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...