Arve28 Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Har Canon 300D. Har hittil tatt bare bilder i jpg beste kvalitet i RGB adobe. På 512mb Sandisk Ultra II kortet kan jeg både ta jpg og RAW eller må jeg bruke jpg. laste over til PC og formatere å bruke RAW etterpå? Tar endel bilder og alle orker jeg ikke å redigere i Photoshop. Men om jeg tar alle bilder i RAW-format må jeg da inn å redigere alle bildene før jeg kjører de i ACDsee? Skal jeg fremkalle de må jeg ha de på jpg så da må jeg inn å forandre dette i alle fall. Hva gjør dere? Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Det går fint å blande JPG og RAW på samme minnekort uten å formatere. Jeg fotograferer for det meste i RAW, greit å ha muligheter til å rette opp eventuelle feil i hvitbalanse eller eksponering i ettertid. Hvis bildene er ok tar det meg ikke mer tid enn noen minutter å automatisk konvertere alle bildene i breezebrowser med standardinstillinger (Dvs, da jeg kom hjem fra ferie med 6Gb bilder i RAW-format, så sleit PCen ei stund... ). Bruker litt ekstra tid på bilder med vanskelige lysforhold, eller der det er spesielle effekter jeg ønsker å oppnå, men dette er ofte ting jeg ikke kunne gjort dersom bildet var i JPG. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg tar bilder kun i raw. Bare den ekstra muligheten jeg har til å korrige hvitbalanse i etterkant gjør at jeg synes det er verdt det. I tillegg, jeg vil helst unngå å eksplisitt velge noe som minsker mulighetene jeg har til å fikse på bildene etterpå. Jeg er ikke noen proff fotograf ennå så jeg prøver å holde alle muligheter åpne. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Er det i photoshop dere forandrer hvitbalansen? Hvordan gjøres dette? Finnes det noen bra tutorials på dette? Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg bruker C1 Rebel, fra www.c1dslr.com (dvs. Rebel utgaven er ikke lenger i salg). For å endre hvitbalansen klikker jeg bare på noe i bildet som skal vært hvitt og den ordner resten. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Er det i photoshop dere forandrer hvitbalansen? Hvordan gjøres dette? Finnes det noen bra tutorials på dette? Gjøres med hjelp av Levels i PS... Bruk det "dråpeglasset" lengst til høyre og klikk på noe som skal være hvitt. Auto Levels er en rask måte å gjøre det på, dog ikkje med like bra resultat som den manuelle. Curves kan også brukes, men her bør man ha tunga rett i munnen, lett at alt blir ødelagt. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Det beste stedet å rette opp hvitbalansen er i RAW konverteringsprogrammet. Enten det som følger med Canon eller et annet. Jeg foretrekker Breezebrowser. Den er rask og lett å lære, har ganske utførende hjelpesider. Rimelig er den også. Det finnes også Plugins for RAW-konvertering direkte i PhotoShop. (Har ikke testet C1 Rebel). Levels kan du også rette opp i RAW-konverteringen. Hvis du likvel ønsker å rette opp hvitbalanse eller levels i Photoshop ( og er svært kresen på kvaliteten ) bør du huske å lagre som 16bits TIFF, ikke 8 bits når du konverterer fra RAW. Hvis du ser på histogrammet (levels) i photoshop etter at du har gjort justeringer av levels vil du av og til se at histogrammet ser ut som en kam. Dvs mellomrom i grafen der det ikke er data. Dette er fordi man i 8 bits TIFF bare har 256 fargetoner i hver kanal og dersom du justerer levels vil du kunne ende opp med å strekke f.eks 200 forskjellige farger til å dekke hele spekteret med 256 i en fargekanal. Dette kan føre til at vanskelige fargeoverganger, f.eks hudtoner ikke blir så jevne som ønsket. Posterization på godt norsk Sorry, blei litt ivrig og teknisk nå... Poenget er at ved å bruke en 16 bitsfil, kan du beholde mye mer kvalitet i bildet ved justering av farger og levels. Men hvitbalansen og levels foretrekker jeg som sagt å gjøre i RAW-konverteringsprogrammet. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hvorfor ikke lagre i Phostoshops egen PSD format inntil du evt skal sende bildene til fremkalling? Photoshops komprimeringsalgoritme er "lossless" og rimelig effektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå