loggon Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hvis du kjøper et nytt produkt hos PSdata som har en stygg eske og du sparer noen hundrelapper på å hente den på lagersalg! vær da klar over at Norsk lov ikke gjelder "ved kjøp og salg fra neringsvirksomhet" de gir kunn 3mnd garanti!. Jeg har bla. handlet en ny plasma skjerm til 20k 3 mnd. garanti ? høres ut som snuske sjapp på hjørnet som selger brukte hvite/brunevarer som består av bla. 8-10 år gammle tvèr . Da Plama skjermen ble kjøpt stod det ikke noe om kunn 3mnd. garanti og det har tilbakevirkende kraft. Dette er nytt fra Psdata etter større omlegging virker det som profilen også er endret, nå selger de brukte brunevarer med 3 mnd. garanti. Da er vell verdien av demovarer fra Psdata verd en snuske pris!!. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Ser ikke helt problemet her jeg ... Kjøper man brukt, er det billigere, men det er jo nettopp fordi det er brukt og dermed ikke har samme egenskaper som en ny vare Endret 16. august 2004 av Mad Wolf Magnux Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Når privarpersoner handler eit demo produkt frå ein nettbutikk, gjelder forbrukerkjøpsloven. Korleis eksa ser ut har ingen ting med saka, det som kan avkorte reklamasjonstida er viss den selges som den er, der det er tydeleg at produktet er "gammalt" og ikkje berre eit produkt som er levert i retur. Ved salg mellom to næringsvirksomheter gjelder det andre lover, desse kan eg ikkje noko særleg om så der kan eg ikkje uttale meg. mvh Jan Eirik Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg kjøpte en WD 80GB, 8MB, 7200rpm der i slutten av januar, den døde i vår, jeg fikk ikke lov å returnere den. Disker en produsert juni 2003 så jeg tror stadig jeg har garanti hos Western (hvis det var verd bryet å sende en 80GB dit). Det er greit å spare noen kroner på billige ting hos PS's lager/demosalg men jeg ville aldri våget å kjøpe en LCD skjerm, eller noe annet skikkelig dyrt noe. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hvis du kjøper et nytt produkt hos PSdata som har en stygg eske og du sparer noen hundrelapper på å hente den på lagersalg! vær da klar over at Norsk lov ikke gjelder "ved kjøp og salg fra neringsvirksomhet" de gir kunn 3mnd garanti!. Jeg har bla. handlet en ny plasma skjerm til 20k 3 mnd. garanti ? høres ut som snuske sjapp på hjørnet som selger brukte hvite/brunevarer som består av bla. 8-10 år gammle tvèr . Da Plama skjermen ble kjøpt stod det ikke noe om kunn 3mnd. garanti og det har tilbakevirkende kraft. Dette er nytt fra Psdata etter større omlegging virker det som profilen også er endret, nå selger de brukte brunevarer med 3 mnd. garanti. Da er vell verdien av demovarer fra Psdata verd en snuske pris!!. Garanti og reklamsjonsrett er to forskjellige ting. Garanti er noe butikken gir som de ikke må, mens reklamsjonsrett er noe det står om i loven og de er nødt til å ha i et tidsperiode. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Kan ikke tro annet enn at varen regnes som "brukt" når den tross alt selges til redusert pris som demovare. Uansett om den bare har blitt brukt i veldig kort tid, og egentlig ikke er slitt i det hele tatt. Det er jo en grunn til at de selges billigere da, men om det ikke opplyses om at garanti-tiden ikke er den samme, så synes jeg det er noe som bør forbedres ja... Kan vel ikke være værre enn at du sender butiiken en mail, og høffelig ber om at de lager en større notis på demo-salg siden sin. Jeg kan forstå at det er surt å finne ut om noe lsikt i ettertid om du har kjøpt noe såpass dyrt, som er ment å vare i lang tid (og dermed er viktig å ha garanti på). Har du snakket med butikken om dette? Kanskje de er villig til å hjelpe deg med en løsning. For eksempel la deg returnere den brukte og kjøpe den samme skjermen til vanlig pris med full garanti? Jeg vet selvfølgelig ikke hvor lenge siden det er siden du kjøpte skjermen da... -Stigma Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hva bitcher dere om? Kjøpsloven gir dere 5 års reklamasjonsrett på stort sett alle dataprodukter. Hvem pokker trenger garanti da? De kan bare ta "garantien er ute" og stappe det opp i COM-porten. Kjøp av B-varer blir håndtert av kjøpsloven, akkurat som salg av nye varer. PSData kan ikke snike seg unna dette. De selges billigere, fordi de har mangler på en eller annen måte. ALLE manglene må være listet opp, ellers vil alt som ikke er nevnt være å regne som en kjøpsrettlig mangel og gi krav om heving av kjøp, omlevering eller ytterligere avslag i prisen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hva bitcher dere om? Kjøpsloven gir dere 5 års reklamasjonsrett på stort sett alle dataprodukter. Hvem pokker trenger garanti da? De kan bare ta "garantien er ute" og stappe det opp i COM-porten. Kjøp av B-varer blir håndtert av kjøpsloven, akkurat som salg av nye varer. PSData kan ikke snike seg unna dette. De selges billigere, fordi de har mangler på en eller annen måte. ALLE manglene må være listet opp, ellers vil alt som ikke er nevnt være å regne som en kjøpsrettlig mangel og gi krav om heving av kjøp, omlevering eller ytterligere avslag i prisen. Reklamsjonsrett innbeærer at du har bevisbyrden, mens i garanti perioden er det ikke sånn. Garanti er det ikke butikken som står for, men produsent. dersom en vare gåri stykker etter 3 mnd og 2 uker, så er det fremdeles produsent som står ansvarlig for produktet. Elkjøp,Best buy,Expert,Lefdal osv selger b-varer, samme gjør komplett og netshop. Samtlige har 1 års garanti som er produsent garanti. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hva bitcher dere om? Kjøpsloven gir dere 5 års reklamasjonsrett på stort sett alle dataprodukter. Hvem pokker trenger garanti da? De kan bare ta "garantien er ute" og stappe det opp i COM-porten. Han kjøpte gjennom en næringsvirksomhet (bedrift). Da gjelder ikke kjøpsloven, men avtaleloven. Den sier ikke noe om reklamasjonsrett. Man slipper å betale mva hvis man kan kjøpe gjennom et firma. Med gevinst følger vanligvis risiko, og trådstarter tapte dessverre denne gangen. Lenke til kommentar
Schaeffer Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Varene er nedsatt pga emballasje, eller at noen andre har "angret"... Hvis den har andre mangler når den selges så må det oppgis, det er soleklart...ellers så er de pirater... Om den "ryker" etter 4 mnd, så må du kontakte produsent... easy peasy Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Reklamsjonsrett innbeærer at du har bevisbyrden, mens i garanti perioden er det ikke sånn. Garanti er det ikke butikken som står for, men produsent. dersom en vare gåri stykker etter 3 mnd og 2 uker, så er det fremdeles produsent som står ansvarlig for produktet. Elkjøp,Best buy,Expert,Lefdal osv selger b-varer, samme gjør komplett og netshop. Samtlige har 1 års garanti som er produsent garanti. Joda, men ved slike tekniske produkter, har butikken undersøkelsesplikt. Dette fordi vi som privatpersoner, umulig kan vite alle tekniske detaljer om et produkt. Butikken derimot, som den profesjonelle part, skal sitte på slik kunnskap. Hvis det blir noe bråk, er det bare kontakte det lokale forbrukerrådet og så gir de fleste bedrifter seg rimelig fort. Spesielt hvis det er en bedrift som har litt oppegående folk ansatt. Du har handlet av butikken, da er det butikken som står ansvarlig ovenfor deg. Butikken får så fixe ting opp imot produsent... det er ikke noe du trenger å bry deg om. Om du kjøper en Nokia på Elkjøp som går i stykker, er det Elkjøp du skal henvende deg til; ikke Nokia. Hvordan Elkjøp løser problemet, er revne likegyldig for kunde, så lenge det blir fixa. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Han kjøpte gjennom en næringsvirksomhet (bedrift). Da gjelder ikke kjøpsloven, men avtaleloven. Den sier ikke noe om reklamasjonsrett. Man slipper å betale mva hvis man kan kjøpe gjennom et firma. Med gevinst følger vanligvis risiko, og trådstarter tapte dessverre denne gangen. Ved kjøp mellom bedrifter gjelder Lov om kjøp (aka kjøpsloven) og ikke Lov om forbrukerkjøp (aka forbrukerkjøpsloven) Firmaer slipper å betale mva på produkter de kjøper til seg selv. Produkter for videre salg, må de betale mva på. (teknisk sett; de betaler mva og får den refundert i etterkant). Hvor står det at trådstarter kjøpte produkt med en bedrift? Jeg har lest innlegget et par tre ganger, men finner ikke det du sikter til. Lenke til kommentar
ps.no Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Ønsker å komme med en liten oppklaring på hvordan garanti på lagersalgsvarer håndteres hos oss. Alle varer listet på lagersalg har minimum 3 måneders garanti, uavhengig av om der fra produsent egentlig er 0mnd eller 3år igjen. Dette vil si at hvis produktet fra produsentens side f.eks. har 9mnd garanti igjen, vil kunden også få dette, men da det er vanskelig for oss å liste eksagt hvor lang tid der er igjen av garanti på hvert enkelt produkt, er 3 måneder satt som et minimum alle produkter på lagersalg har. Håper dette gjør det litt mere klarere for dere som har hatt spørsmål rundt dette. Mvh PS Data Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hva bitcher dere om? Kjøpsloven gir dere 5 års reklamasjonsrett på stort sett alle dataprodukter. Hvem pokker trenger garanti da? De kan bare ta "garantien er ute" og stappe det opp i COM-porten. Kjøp av B-varer blir håndtert av kjøpsloven, akkurat som salg av nye varer. PSData kan ikke snike seg unna dette. De selges billigere, fordi de har mangler på en eller annen måte. ALLE manglene må være listet opp, ellers vil alt som ikke er nevnt være å regne som en kjøpsrettlig mangel og gi krav om heving av kjøp, omlevering eller ytterligere avslag i prisen. Reklamsjonsrett innbeærer at du har bevisbyrden, mens i garanti perioden er det ikke sånn. Garanti er det ikke butikken som står for, men produsent. dersom en vare gåri stykker etter 3 mnd og 2 uker, så er det fremdeles produsent som står ansvarlig for produktet. Det mange missforstår er at "garanti" er en helt frivillig sak som enten produsent, distributør eller utsalgssted kan gi etter forgodtbefinnende. Det finne ingen regler for "garanti" bortsett fra at det må være bedre for kjøper enn forbrukerkjøpsloven på minstett punkt. Dvs. det kan tilbys 100 års nærmest innholdsløs garanti eller 1 dags garanti med en eller annen super betingelse og fortsatt være lov. Ordet "Garanti" er for meg verdiløst hvis det ikke samtidig opplyses om på hvilke punkter garantien overgår kjøpsloven. Det som har noen verdi for meg er "Reklamasjonsetten". Dollar: Hvis du ikke fikk den under 2 år gamle WD 80GB'en på "garantien" så er det bare å benytte "reklamasjonsretten". Med den skal du få ny disk om ikke det kan bevises at du er skyld i skaden på disken. Lenke til kommentar
loggon Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Fint att PSdata er her på forumet! da kan de forklare meg hvorfor de ikke ville ta i retur en Asus Barebone(kjøpt 29.3.04) som tok kvelden (sikker Psu en som røyk) ?. Etter hva jeg leser her så kunne det vært greit å få vite når 2 års garantien gikk ut og ikke måtte dra de(PSdata) til Hardware.no for å få et fornuftig svar. Mailen jeg fikk : Fra hvem hos PSdata ? Hei! Denne maskinen er kjøpt på lagersalg, og har kun 3 mnd garanti. Beklager. Jeg spurte hvorfor og fikk tilsvar! fra hvem hos PSdata ? Hei! Vi gir 3 mnd garanti på produkter som selges på lagersalg. Det er grunnen til at prisen er såpass lav. Hvis du ønsker full garanti, må du kjøpe et nytt produkt. En bilforhandler gir ikke samme garanti på en bruktbil som på en ny, gjør han vel? mvh PS data Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Da foreslår jeg at du henviser til PSDatas innlegg i denne tråden i en mail til PSData... Lenke til kommentar
loggon Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Ja,Ja ! sendte til [email protected] (Sjef)så får jeg håpe noen får seg en oppstramer!. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Da foreslår jeg at du henviser til PSDatas innlegg i denne tråden i en mail til PSData... Evt. siterer forbrukerkjøpsloven på det punktet med reklamasjonsrett på 2-5år, og linker til riktig sted på www.lovdata.no "garanti" = jalla "reklamasjon" = seriøst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå