Cyris Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg skal bygge meg en web/spill server. Serveren skal hoste 2-4 web sider samt at den skal hoste 2 dedicated spill. Mitt spørsmål er trenger jeg dual cpu til dette? Og bør jeg velge 1 MB L2 cache eller holder det med 512 KB L2 cache CPU? Jeg vil bygge maskinen slik at den er i stand til å håndtere mange web besøkene samt at spillerene ikke vil få noen problemer (lag og slikt), men samtidig vil jeg ikke kjøpe inn kraft som vil bare bli overflødig. For dual system vil jeg velge xoen (512 eller 1MB L2) for singel system P4 (512 eller 1MB). Noen her som kan gi meg råd og veiledning på dette? PÅ Forhånd takk. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Hvilke spill er det snakk om? Noen spillservere eter CPU som det skulle vært godteri, mens andre stort sett bare krever ram. (CS krever stort sett bare ca. 100-130MB ram per server med 16 spillere, og relativt pittelitte CPU) Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 cs har vel blitt mere ivrig på cpu i løpet av de siste oppgraderingene. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Du trenger verken dual-CPU eller 1MB L2 cache for dette. Jeg regner med at en litt oppegående A64 eller P4 vil drive dette helt utmerket. Dedicated servere for spill tar lite systemytelse egentlig, men jeg annbefaler sterkt 1gig ram pga. de tar ofte en del minne, spesielt når du skal kjøre 2 stk. + webserver. For en server som skal være mye trafikk på, er det er vikitig både for ytelse og disk-slitasje at serveren ikke trenger å være avhengig av virtual memory. Om du er helt sikker på at du har nok RAM, så disable helst hele funksjonen. Om du ikke er sikker, så ha den på. Selvfølgelig er alt avhenging av akkurat hvor mye trafikk du forventer på disse sidene dine, men ved mindre du hoster sider som har sinsyk trafikk, så tror jeg neppe det er behov for mer enn en oppegående single-CPU med sunn dose RAM. En Xeon eller Opteron vil jo aldri skade, men det er neppe nødvendig for dette, og de koster flesk. PS: Sett de to spill-serverene som høyere prioritet enn web-serveren. Det er bedre at en som surfer får et par ms mer loadetid enn at en som spiller får det ikke sant? -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå