jossa Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) er litt interesert i hvordan du egentlig er som bilist Goophy... hmm .. er 18 tok lappen kl.b på dagen første time om mårran... kjørt siden 30 sept. uten noen uhell eller noe klameri med loven... er jo bare å bruke hue litt.. kjører sjeldent fort.. å er det fort er det på plasser det går ant.. var i nord sveriege... 150 marsj fart (lange rette veier igjennom skog, uten folk og god plass på sidene så du ser eventuelle dyr ol. i god tid). var en kurant sak det.. jeg ligger aldri over det veien tillater... ikke det som nødvendigvis står på skiltet ved siden av veien.. å jeg er bare en uerfaren 18 åring.. nei du har helt rett jeg skulle aldri hadd lappen ... klarer jo ikke å tenke sjøl på noen måte.. Endret 24. januar 2005 av jossa Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) er litt interesert i hvordan du egentlig er som bilist Goophy... Hvorfor? Jeg er ingen god bilist i det hele tatt. Så godt som all erfaring jeg har med bil er fra banekjøring. Jeg har kjørt svært lite på vanlig vei etter jeg fikk lappen, kun et par turer rundt her, 2-3 ganger frem og tilbake til hafjell og en to turer hjem fra Tyskland etter å ha hentet bil. MEN, jeg prøver å være så forsiktig jeg kan på veien, ikke kjøre for fort osv., vil ikke miste seritifkatet eller dunke med noen andre, det har jeg verken lyst eller råd til. Edit: Det jeg skrev var ikke direkte tiltenkt deg. Men her i området er det altfor mange som kjører som om de skulle vært drita fulle og aldri hatt noe kjøreundervisning. Er ikke alltid like koselig når uvitende ungdom skal kjøre i 50-60 i sierraene sine gjennom sentrum og dra i brekket ut av rundkjøringer og nesten dra med seg 3-4 biler i samme slengen. Møtte også en bil sidelengs i en sving engang, da jeg selv kjørte en bil jeg svært lite ville ha knust. Heldigvis gikk det bra, men jeg kunne godt tenkt meg å klippe i filler både sertfikatet og hendene til fyren. Endret 24. januar 2005 av Goophy Lenke til kommentar
jossa Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 true! møtte en bil på vei ut feil retning av en rundkjøring i overigår.. HALLO?! er det noen som sku ha tadd en ekstra time på kjøreskolen eller? det er sterkt gjort.. alle andre kjører andre veien å du motsatt.. neeeei ikke no galt da nei hehe var ikke ute etter å ta noen.. men bare sku fram til at man ikke skal si så mye om andre før det inkluderer en selv... hehe men mente ikke å angripe deg eller no.. du har i alle fall vettig mentalitet i trafikken virker det som.. å det er mangel vare i dag,.. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Største risikogruppen er menn i aldern 20-23 hvis jeg ikke har vært offer for vranglære. Dette av at vi når vi har hatt lappen i et par år begynner vi å tro at vi er mestre og kjører ikke like forsiktig som man burde gjøre. Men som sagt, finnes sikkert et par 16 åringer som hadde klart seg strålende i trafikken, men det finnes også 30 åringer som som ikke er modne og ansvarlige nok til å føre noe farligere enn en sykkel. Lenke til kommentar
jossa Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 sykkel er farlig nokk det altså! Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Joa, du greier vel fint å drepe deg selv med en sykkel og, men det skal litt mer til før du moser en familie som er på vei til hytta for helgen til kjøttdeig med den fordi du er en idiot som ikke greier å ta ansvar. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Når jeg fikk lappen for ca. 5 år siden så sa de at en person skulle kjøre ca. 150 000km før han/hun begynte å bli skikkelig god til å lese trafikkbilde. Hvordan de har komt frem til dette tallet vet jeg nå ikke. Virker litt ekstremt når en tenker på at en normal familiebil ruller mellom 10-15000 km per år. Jeg ligger godt an, med samme tempo som jeg har nå tar det bare 4 år til jeg begynner å forstå trafikkbildet. nesten 25000km i året, på fritidsbasis... huff så mye penger det har gått til bensin Vet at diskusjonen har sporet av, men jeg synes 18 år er en fin plass å sette grensa. En plass må man jo tross alt sette den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har du først venta i 18 år så betyr ein ekstra dag eller veke ingenting...Det med 17 1\2 høyrtes tåpelig ut. Lenke til kommentar
Huscht Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Da jeg skulle kjøre opp fikk jeg beskjed om at jeg kunne bestå teorien et halvt år før jeg ble 18 og kjøre opp rett etter det. Så hvis du ser bort fra de få dagene mellom teorien og oppkjøringen så kan du (kunne du i alle fall) kjøre opp i en alder av 17.5år. Lappen får du riktig nok ikke se noe til før du blir 18. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Hvor lenge siden er det? Her fikk jeg høre at det ikke var noen mulighet til å kjøre opp før fylte 18 år. Lenke til kommentar
Huscht Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Hmm.. er vel ca 4 år. Kan jo være det har blitt forandret i ettertid. Noe som jeg mener gjelder enda er at hvis du skal kjøre opp til tung sykkel. Da kan du kjøre opp når du er 18, men fram til du er 20 får du kun kjøre mellomklasse. Det er jo en tung sykkel du kjører opp til mellomklasse med også. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Ja, det er noe annet. Men du kjører opp til mellomtung og bare får tunglappen når du er 20. Tror det forutsetter at du har hatt lettsykkel-lappen også... Lenke til kommentar
Huscht Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 I forrige post mente jeg slik at det var to forskjellige ting ja! Hvis en på 19 år kjører opp på mellomklasse i dag, får han tunglappen når han blir 20. Uten at jeg har sjekket, er jeg rimelig sikker på at lett sykkel ikke har noe med de større klassene å gjøre.. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Min personlige mening er at ingen på 17,5 år burde ha seg ut i trafikken, jeg tror det vil føre til økt antall ulykker. Ikke så forferdelig mye forskjell på 17,5 og 18 da. Menmen. Nei, men så er det ikke så stor forskjell på en 17 - åring og en 17,5 - åring heller. Eller mellom en 16,5 - åring og en 17 - åring. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Man kan begynne å kjøre med foreldre etter trafikalt grunnkurs når man er 16 år. Har hørt rykter om at hvis man tar moped lappen, så slipper man dette kurset for å øvelsekjøre bil... Men det kurset er vel kanskje det samme som moped-teori kurset man må ta... ? Jepp, dette er sant. Jeg kunne det, og sparte en del penger. Men dessverre, jeg tror det ble slutt på dette etter nyttår, så selv om du har tatt mopedlappen etter nyttår må du ta trafikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå