tor_erik Skrevet 16. september 2004 Del Skrevet 16. september 2004 Etter min mening burde de heve grensen fra 18 år opp til 20 år! Alt for mange dumme bilførere i den alderen. Kjører som svin og tenker ikke på at de kan kjøre ihjel folk! Ville det hjulpet så mye egentlig? Da blir det bare 2 år til med hyping og glede seg til sertifikatet. Kanskje man da vil få enda mer trang til å få ut adrenalin o.l? Tror egentlig at det ikke ville hjulpet, ulykkesstatistikken ville bare forflyttet seg opp et par år. Ellers er jeg enig med Ktulu og oysfaerg her, man kan ikke si det på noen bedre måte. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Syns nesten det er lavt med 18 også jeg da, noe jeg har erfart etter min første sommer med lappen. Er nok mye jeg fortsatt kunne ha lært meg før jeg tok førerkortet... Man er ikke ferdig utlært bare fordi man har fått lappen. Det er det så mange dessverre tror. Påfallende mange av dem havner i grøfta på landeveien. imo så betyr bare lappen at man kan fortsette "øvelseskjøringen" på egenhånd. Er først da den virkelige treningen begynner. latterlig med de med sertifikater som fremdeles er varme etter lamineringen, som tror de kan kjøre bil som Petter Solberg. det du sa der er noe av det beste jeg har lest i forumet på lenge. du har jo helt rett, det er først når du sitter der alene og skal kjøre i trafikken du lærer. erfaringen du får av å kjøre alene i trafikken kan du ikke lære av hverken bøker eller kjørelærere. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Syns nesten det er lavt med 18 også jeg da, noe jeg har erfart etter min første sommer med lappen. Er nok mye jeg fortsatt kunne ha lært meg før jeg tok førerkortet... Man er ikke ferdig utlært bare fordi man har fått lappen. Det er det så mange dessverre tror. Påfallende mange av dem havner i grøfta på landeveien. imo så betyr bare lappen at man kan fortsette "øvelseskjøringen" på egenhånd. Er først da den virkelige treningen begynner. latterlig med de med sertifikater som fremdeles er varme etter lamineringen, som tror de kan kjøre bil som Petter Solberg. det du sa der er noe av det beste jeg har lest i forumet på lenge. du har jo helt rett, det er først når du sitter der alene og skal kjøre i trafikken du lærer. erfaringen du får av å kjøre alene i trafikken kan du ikke lære av hverken bøker eller kjørelærere. Hør, hør. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Problemet er at altfor mange tror de ikke har mere å lære etter de har tatt lappen, det er de som blir farlig i trafikken og kjører som idioter og tror de er verdensmestere. Lenke til kommentar
andrenos Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Man kan vel begynne på teorien når man er 17,5 år.. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 mener og huske at man kan begynne og øvekjøre med vogntog også når man er 16 men man får ikke lappen før man er 20. Kom etter en EU regel for noen år siden. Jeg er veldig seint ute nå, men mener å kunne si at dette er tull. Selv for lett lastebil må man jo ha førerkort for klasse B for å kunne få øvelseskjøre. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Oppsummering: Teori 17,5 år. oppkjøring 18 år. Lapp tidligst i en alder av 18 år. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Man kan begynne å kjøre med foreldre etter trafikalt grunnkurs når man er 16 år. Har hørt rykter om at hvis man tar moped lappen, så slipper man dette kurset for å øvelsekjøre bil... Men det kurset er vel kanskje det samme som moped-teori kurset man må ta... ? Hvis du tar moped beviset, så trenger du ikke ta det kurset for å øvelseskjøre! Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Man kan begynne å kjøre med foreldre etter trafikalt grunnkurs når man er 16 år. Har hørt rykter om at hvis man tar moped lappen, så slipper man dette kurset for å øvelsekjøre bil... Men det kurset er vel kanskje det samme som moped-teori kurset man må ta... ? Hvis du tar moped beviset, så trenger du ikke ta det kurset for å øvelseskjøre! Selv om fleste med moped lappen, trenger det bad. Jeg har moped lappen og jeg lærte meg ingen ting. var 4 møter 3 ganger kjøring av scooter thats it. Lenke til kommentar
inSain Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Når man er utlært, er man utbrent... enkelt og greit. Den dagen du tror du er kongen på veien, bør du sette fra deg bilen, hive nøklene og tenke over ting på nytt... bare får å være litt usakli: schumacher og solber etc synest sikkert innerst inne at de er kongen på veien edit: eh.. solberGGG ja Endret 19. oktober 2004 av inSain Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Hvis du tar moped beviset, så trenger du ikke ta det kurset for å øvelseskjøre! Moped-lappen er bare tull, synes jeg. De fleste jeg kjenner har ikke lært noen form for teori. Enten har de sagt til trafikk-lærer at de har hatt det og begynner oppkjøring med en gang. Dvs at de aldri har hatt teori. Andre sov seg gjennom teori timene. Det tar ikke lang tid før man kan kjøre en liten farkost i 45 km/t. Jeg har aldri tatt moped lappen, men kjører moped like godt som de som har lappen. Noen påstår at jeg er bedre enn mange også. Konklusjon: Selv om man har moped-lappen betyr det ikke at man kan trafikk teori! Når det gjelder øvelseskjøring med bil så er det et fett om man er 18 eller 20. Man er jo like fersk i trafikken når man får lappen. Uansett hvor gammel man er. Endret 19. oktober 2004 av Apoc_ Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 bare får å være litt usakli:schumacher og solber etc synest sikkert innerst inne at de er kongen på veien edit: eh.. solberGGG ja For solberg\ schumacher har aldri kjørt av veien Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du får ikke kjøre opp før du er fylt 18, uansett. Ikke sjangs i havet Lenke til kommentar
volvo1976 Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Du får ikke kjøre opp før du er fylt 18, uansett. Ikke sjangs i havet Det er det som er så trasig, ikke en dag før engang... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 18 er passe alder spør du meg. Det vil alltid være enkelte som aldri skulle hatt lappen enten de er 18 eller 43 Men det blir feil å la det gå ut over de som faktisk klarer å beherske seg selv og kjøretøyet. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg vil gjerne ha en myyyyye lengre kjøreopplæring, med minst 25 kjøretimer. Det er av timene med kjørelærer du får mest oversikt over hva som skjer i trafikken og hvordan man skal forholde seg til diverse ting. Kjøring med foreldre har en tendens til å skape en del stygge uvaner. Dessuten burde glattkjøring bli utvidet, folk som nettopp har fått sertifikatet har ikke snøring på hva de skal gjøre om rumpa slenger ut eller de begynner å skli. Var en i en sierra som holdt på å ta med seg bakskjermen min igår. Dessuten er det altfor lett å bestå en oppkjøring, jeg kjenner selv flerfoldiger personer som jeg ikke skjønner hvordan er mulig at de kom gjennom oppkjøringen. Vet det virker litt søkt at dette kommer fra akkurat meg, som har hatt lappen i 3 måneder og hadde 3 kjøretimer. Men når sant skal sies hadde jeg et par år ekstra med erfaring av håndtering med bil. Uansett, alderen er grei nok, folk må bare lære å respektere bilene, vite at de kan være dødelige ved uvettig bruk osv. Just my two cents. (Sorry for dårlig formulering, sent nå): Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Du får ikke kjøre opp før du er fylt 18, uansett. Ikke sjangs i havet Det er det som er så trasig, ikke en dag før engang... Trasig? Nah... Sett at du fikk godkjent oppkjøring dagen før, så ville dette igjen ført til at en vil ta oppkjøring 2 dager før, og så er vi igang... Må også huske at du er juridisk ansvarlig under oppkjøring, noe som krever at du er 18 år... Om du skulle kræsje under oppkjøring, blir det fint lite trøbbel om du ikke er gammel nok til slikt, og kanskje foreldra dine må ta seg av det? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg syns at maks 1 uke før man er fylt 18 år så skulle man fått lov til å ta oppkjøring. Herregud det er da ikke så nøye syns jeg. Man blir ikke mer voksen i hue på så kort tid. Men det er jo snakk om å ha litt system i sakene. Jeg skjønner det. Og hvis man hadde sagt at det ikke var så nøye, bare det ikke er mer enn 7 dager til man fyller 18 år, så hadde det jo blitt nesten ny aldersgrense... altså litt under 18 år. Og så begynner folk å klage igjen og sier: "Jamen det er jo bare en dag jo!" Så samtidig så syns jeg det er både teit og bra Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Når jeg fikk lappen for ca. 5 år siden så sa de at en person skulle kjøre ca. 150 000km før han/hun begynte å bli skikkelig god til å lese trafikkbilde. Hvordan de har komt frem til dette tallet vet jeg nå ikke. Virker litt ekstremt når en tenker på at en normal familiebil ruller mellom 10-15000 km per år. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Jeg syns at maks 1 uke før man er fylt 18 år så skulle man fått lov til å ta oppkjøring. Herregud det er da ikke så nøye syns jeg. Man blir ikke mer voksen i hue på så kort tid. Men det er jo snakk om å ha litt system i sakene. Jeg skjønner det. Og hvis man hadde sagt at det ikke var så nøye, bare det ikke er mer enn 7 dager til man fyller 18 år, så hadde det jo blitt nesten ny aldersgrense... altså litt under 18 år. Og så begynner folk å klage igjen og sier: "Jamen det er jo bare en dag jo!" Så samtidig så syns jeg det er både teit og bra Ja, samme som å måtte gå hjem på lørdagen fordi vaktene ikke vil slippe deg inn fordi du har bursdag på mandag. Er jo så nææært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå