Gå til innhold

Sertifikat før 18

Jan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er bare tull, det ligger en sperre på navnet ditt hos Biltilsynet som oppheves på 18-årsdagen din.

kan begynne å øve kjøre når man er 16 med mor og far, og kan jo begynne på kjøre skolen når man er 17, sikkert ta oppkjøringa før man blir 18 også, men sertifikatet får man nok ikke før man blir 18 uansett

Man kan begynne å kjøre med foreldre etter trafikalt grunnkurs når man er 16 år. Man kan også begynne på kjøreskole når man er 16 år. Man kan ikke ta oppkjøringen før man fyller 18, se nevnte grunn over.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Har hørt snakk om at når man er 17,5 kan man ta lappen.

Men med diverse forbud.

Kun kjøre om dagen.

Er dette bare tull ?

Det var forslag om dette, men har ikke vært noe mer snakk om dette.

Min personlige mening er at ingen på 17,5 år burde ha seg ut i trafikken, jeg tror det vil føre til økt antall ulykker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Syns nesten det er lavt med 18 også jeg da, noe jeg har erfart etter min første sommer med lappen. Er nok mye jeg fortsatt kunne ha lært meg før jeg tok førerkortet...

Man er ikke ferdig utlært bare fordi man har fått lappen. Det er det så mange dessverre tror. Påfallende mange av dem havner i grøfta på landeveien. :(

Lenke til kommentar
Man kan begynne å kjøre med foreldre etter trafikalt grunnkurs når man er 16 år.

Har hørt rykter om at hvis man tar moped lappen, så slipper man dette kurset for å øvelsekjøre bil... Men det kurset er vel kanskje det samme som moped-teori kurset man må ta... ?

Lenke til kommentar
traffkalt grunnkurs ELLER mopedførerbevis, for å være med presis.

Delvis riktig. De som har mopedlappen kan øvelseskjøre, men må ta deler av det trafikale grunnkurset før de får ta oppkjøring.

Og til trådstarter: Etter det jeg vet kan man ta alt utenom oppkjøringen før man blir 18.

Endret av eught
Lenke til kommentar
Jupp, det er jeg enig i. Vet utmerket godt selv at jeg ikke er utlært, men det fins venner av meg som drar strikket enda lengre ved å finne strekninger uten politi hvor de kan kappkjøre, så den verste er jeg nok ikke.

Kappkjøring er så totalt unødvendig! Blir så sint på folk som gjør dette. Jeg driter i at de setter seg selv i fare, men de setter jo pokker meg andre i fare også! :mad:

Ja til inndragelse av førerkort på stedet ved uvettig kjøring!

Lenke til kommentar
Syns nesten det er lavt med 18 også jeg da, noe jeg har erfart etter min første sommer med lappen. Er nok mye jeg fortsatt kunne ha lært meg før jeg tok førerkortet...

Man er ikke ferdig utlært bare fordi man har fått lappen. Det er det så mange dessverre tror. Påfallende mange av dem havner i grøfta på landeveien. :(

imo så betyr bare lappen at man kan fortsette "øvelseskjøringen" på egenhånd.

Er først da den virkelige treningen begynner.

latterlig med de med sertifikater som fremdeles er varme etter lamineringen, som tror de kan kjøre bil som Petter Solberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...