9374j Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 PC'en fryser (skjermbilde og mus henger seg opp og lyden forsvinner) spesielt når jeg spiller, men det har også forekommet når jeg ser film eller hører på musikk for eks. Virker som problemet gir seg hvis jeg kjører ned instillingene for CPU i BIOS'en. Når PC'en fryser, er BIOS-instillingene slik: (som også er optimized/fail-safe defaults instillinger) CPU Operating speed 1700 (133) x - Multiplier factor x11 x - CPU FSB Clock(MHz) 133 x - FSB Rate (CPU:SDRAM:PCI) 4:4:1 x - Speed error hold Disabled Og slik er instillingene når PC'en IKKE fryser: CPU Operating speed 1500 (100) x - Multiplier factor x13 x - CPU FSB Clock(MHz) 100 x - FSB Rate (CPU:SDRAM:PCI) 3:3:1 x - Speed error hold Disabled Fastwrite er ON på AGP instillingene I BIOS. Tror frysinga har noe med temperatur å gjøre ettersom "frysing" forekommer hyppigere om sommeren. Har prøvd med både Windows 2000 og XP. Maskinen er også renset for spyware, adaware, malware etc. Siste oppdateringer for windows og norton antivirus er lagt inn. Har heller ikke overklokket noe. Maskinvare specs: Hovedkort: Abit KG7 Prosessor: AMD Athlon 1700+ XP Prosessorvifte: Cooler Master CPU-Vifte DP5-6I31Copp til 1800+ Minne: TwinMOS DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P Skjermkort: MSI GeForce4 Ti4200 128MB DDR Lydkorte: Creative Soundblaster Extigy eksternt usb-lydkort Hard-disk: 2 stk Western digital på 80gb og 120 gb (8mb cache) Håper på svar! På forhånd takk Lenke til kommentar
scary-man Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg hadde en AMD Athlon 1700+ XP før og den var helt jævlig om sommeren, den restarta seg hele tiden. Det var på grunn av varmen, så jeg åpna kabinette og holdt det åpen med en hvifte mot pcen. og det gikk fint. restarta seg ikke etter det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Er en Athlon Xp Palomino prosessor det der med default 1.75v , så den blir nok varm ja . Eller PSU kan bli overopphetet også. Endret 16. august 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
9374j Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 Er en Athlon Xp Palomino prosessor det der med default 1.75v , så den blir nok varm ja .Eller PSU kan bli overopphetet også. Hjelper det å sette ned volt noe på CPU'en? Til PSU så er det standard strømforsyning som er med Chieftec Dragon big tower. Vil jeg løse problemet med frysing ved å ... kjøpe et par vifter? skifte ut PSU'en? kjøpe en ny CPU? eller kjøpe et nytt grafikkkort eller hovedkort? Lenke til kommentar
Vismut Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Min AMD Athlon XP 1700+ Palomino klarte seg fint gjennom en dag med 30 grader . Det kan hjelpe å renske kjøleribbene på CPU'en og viftebladene for støv, CPU vifta mi økte med 100-200 rpm etter det. Eller åpne kabinettet det hjelper noe . Men CPU'en min er nå overklokka med 6% Endret 16. august 2004 av Vismut Lenke til kommentar
Metino Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Vis CPU blir for varm har man vell en funksjon i biosen som gjør at det kommer opp en melding om det og deretter slår pcen seg av? Jeg fikk den meldingen i en periode det var varmt og viften var nedgrodd i støv, me har også skjedd med meg at pcen har hengt seg uten at det har vært spesielt varmt og uten noen varsel om høy temp. Lenke til kommentar
9374j Skrevet 30. august 2004 Forfatter Del Skrevet 30. august 2004 Er det CPU'en eller grafikkkortet som trenger kjøling? Hvem av disse hjelper det mest å "oppgradere" viften for ? Lenke til kommentar
Instict Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Sansynligheten her er stor for at du kanskje har partisjonert en harddisk? Blir ofte kluss ved partisjonering, som medfører til "ulike" partisjoner. Slik at når den ene får mye å gjøre.. Så takler den det ikke, siden minne har blitt delt ulikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå