Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljelekasje på 96 mod Baleno

XPUserz

Anbefalte innlegg

Har en 96' Baleno som ble kjøpt for et par år siden. Den forrige eieren var en gammel mann som har eid bilen siden den ble kjøpt ny og på den måten er bilen 100% i stand å regne.

Var på EU kontroll for ca 4 måneder siden og da ble bilen løftet opp og jeg så selv under motoren og andre steder, på den tiden var det ikke tegn til lekasje i det heletatt noen steder. Det eneste jeg fikk mangel-lapp på var en bremseskive forran som var slitt. Satte bilen inn på et verksted og de bytta denne..

Da jeg aldri hadde sett tegn til oljelakasjer tidligere før alt startet for ca et par måneder siden har mengden for lekasjen økt hele tiden nå, motoren er tom for olje på en uke og det er egentlig litt alvorlig. Ikke at jeg setter mistillit til bilverkstedet med en gang, men er det noen som tror de kan ha noe med dette å gjøre? (f.eks en dust som tar en nøkkel og ødelegger)

Leste i en annen topic at dette kan ha noe med oljelekasje å gjøre

*Pakning mellom topp/ventildekselet

*Pakningen mellom blokk/topp(toppakning)

*Oljefilter

*Oljekjøler(Hvis du har)

*Oljetrykksbryter(e)/sensor(e)

*Pakningen til bunnpanna

*Sprekker i toppen eller blokka

* Kavitasjon (kanskje ikke olje)

Jeg for min del har 0% greie på bil (har aldri skrudd på noen, bortsett fra å sette inn CD spiller). Men for meg ser det ut som at oljen renner ut ca midt på motoren forran og drypper ned på et deksel som ligger der. Bilen lekker ikke olje når den står stille, men når jeg kjører. Det reagerer sikkert på trykket. Det var ikke lekasje på baksiden av motoren.

Kan det være bare en pakning? i tilfelle kan jeg stoppe denne ved å skru litt mer en knallhardt igjen?

Kanskje en idé å bruke en høytrykkspyler å vaske nedi der?

Det er på en måte litt forbanna og for jeg hadde tenkt å selge denne bilen nå ettersom den hadde ren mangelapp og er (var) i fin stand bortsett fra oljegriseriet.

Takker for alle svar! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du syntetisk olje?

Mange har erfart at synt-oljer vasker bort avleiringer som ligger bak gamle/stive pakningsringer og holder dem tette, og dermed begynner de å lekke. Typiske steder er rundt akslinger i for- eller bakkant av motoren.

Sjekk i instruksjonsboka hva slags oljekvalitet din motor krever, og finn en mineralsk olje som passer og kjør med det et skift eller to, det hjelper ofte. (Mange motorfabrikanter anbefaler synt-olje, men få krever det spesifikt, bruker selv syntetisk bare om vinteren.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...