Gå til innhold

RAID og IDE

Anbefalte innlegg

har et spm. Dette står på hjemmesidene til Komplett data om KR7A hovedkortet.... :

IDE:

Integrert IDE kontroller som støtter UDMA 33 / 66 / 100 og tar opptil 4 IDE-enheter

Integrert RAID kontroller som støtter UDMA 33 / 66 / 100 / 133 og tar opptil 4 IDE-enheter

RAID 0 , 1 , 0 + 1

Betyr det at jeg kan koble 8 harddisker tilsammen på samme kortet eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...
zandzpider: Er enkelt å "hacke" RAID'en på MSI korta til å kunne brukes som "vanlige" IDE-controllere. Fins BIOS'er der ute som fixer det... :smile:

*Bump* (Så slipper jeg å lage ny tråd...)

Hvordan gjør man dette?

Har MSI K3 Ultra, kan kjøre 3 disker som vanlig, men når jeg setter inn en 4. disk, så vil ikke maskinen starte...

Er "hacke" bios en løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Du kan koble til mange disker men husk ::

Du skal beregne et effektforbruk på 35W for hver disk. Da skal du jammen ha litt av en strømforsyning.

Yngve

kjører 5 disker og 2 cd-enheter på min lille qtech 400w, og det er ikke noe problem

Lenke til kommentar

Du skal beregne et effektforbruk på 35W for hver disk. Da skal du jammen ha litt av en strømforsyning.

Yngve

Er dette riktig? Sjekket specs på noen av mine disker, og effektbehovet ligger på max. 10W. Er enig i at man ikke skal suboptimalisere, og at kanskje diskene bruker mer strøm under oppspinn, på den annen side vil skjermkort/CPU ikke være spesielt aktive da (f.eks. under oppstart av maskinen).

timtowtdi

Lenke til kommentar

Yngve

haha! 35watt pr disk? Greit at de suger strøm når de starter opp ,men dette blir aldri mer enn 20watt.. Selv på WD diskene som er store som noen monster.

WD200gig: Spinup 19.0 W

WD250gig: spinup 21.4 W

http://www.wdc.com/en/products/current/dri...?Model=WD2500JB

EDIT: Mente 20watt kontinuerlig effekt. Hvis ikke dette kom helt fram. Men uansett så er dette langt ifra 35watt.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Satser på at det ikke er mangel på strøm som gjør at maskina ikke vil starte opp da......

HD`ene har følgende oppsett på RAID kontrolleren:

IDE3: WD250 Master

WD250 Slave

IDE4: Maxtor 120 Master

Maxtor 120 Slave

Må jeg evt slette "arrayet" som diskene allerede er i for å få dem til å funke?

Ingenting av data på disken går vel tapt da?

Diskene har ikke no RAID 1 eller 0 lissom.. Står bare der som vanlige disker... Det jeg vil ha framover også...

En kamerat snakka om å sette en av hver, på begge kablene, altså:

IDE3: WD250 Master

Maxtor 120 Slave

IDE4: WD250 Master

Maxtor 120 Slave

Kunne dette ha funka? Må jeg i såfall slette arrayet, og lage nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...