Gå til innhold

Krise: Tapt Data!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Maxtor Personal Storage 5000DV, det er en ekstern disk på 200gb (7200rpm).

For et par dager siden restartet jeg maskinen og plutselig står det bare at "disken ikke er formatert" og om "jeg vil formatere den nå?"

Dette er en disk med mye viktig data som jeg må få tak i, noen som har en idiotsikker løsning på hva jeg kan gjøre, noen som har vært borti dette før?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for at dere hjelper til! Filsystemet er forresten Fat32.

Skal prøve meg på GetBackData men har lite lagringskapasitet så kan bli vanskelig å få tatt ut alle 200 gb'ene. Er det mulig å få til dette uten å lagre over på andre disker?

Kan det ikke være at det rett å slett er en mindre feil i strukturen som gjør at all dataen blir skjult?

Lenke til kommentar

Etter litt søking på nettet lurer jeg på om det er noe feil med "partition table" programmet GetBackData fant disken som Fat32 men ikke partition magic. Skal prøve easyrecovery.

Men jeg mener at jeg ikke skal trenge å bruke vanlige recovery programmer men at jeg med en enkel fiks kan fikse struktruen (fdisk /mbr)?

Noen fler forslag?

Lenke til kommentar

Tja, du kan _prøve_ å mauelt gjennoprette partisjons tabellen - bruk ptedit eller noe den dur som følger med partition magic. Har gjort dette med hell før, men var da og sikker på start /stop sektorer til partisjonen - og 100% sikker på at det var problemet. (Uansett så gjør det ingenting for selve data'ene på disken om du klusser med PT'en)

- Men viss ikkje getdataback finner filene så trur eg du har hatt skikkelig uflaks!

Og nei, du må kopiere filene over til et annet medium - å begynne å skrive til disken du leser fra kan korruptere filsystemet på langt mer uransakelige veier enn 'herren'.

Og lykke til!!

Lenke til kommentar

Hei, høres ut som om partisjons eller filsystem-informasjonen på disken er blitt skadet. Sannsynligvis er det fremdeles godt mulig å hente ut informasjonen. Det er mulig at du bare kan fikse partisjonstabellen, og få alt tilbake til normalen, men jeg hadde ihvertfall aldri følt meg trygg på den disken igjen før den hadde gjennomgått en full reformat og grundig testing. Når data er blitt korruptert en gang, så kan det lett bli korruptert igjen. Tilfeldig datakorrupsjon på en helt frisk disk skjer ikke ofte, og med all sansynllighet har dette skjedd før med andre filer på disken, bare at du ikke har merket det, fordi det ikke har vært system-kritiske data. Uansett, det er bedre å være føre-var på slikt, spesielt om du har viktige data på disken.

Anyway, jeg har desverre ikke gjort akkurat dette selv, så jeg kan ikke si deg med sikkerhet hvordan det gjøres. Jeg ville tippet på at et av de gode recovery-programmene muligens har en slik funksjon. Det virker logisk at siden de kan lese data nå partisjonstabellene er skadet, så bør de også kunne klare å rette disse opp.

Dette er ihvetfall det jeg ville gjort:

Få tak i en registrert verson av GetDataBack (eller lign. program, om du har en annen favoritt). Det vil la deg (i de aller fleste tilfeller) hente fram filer selv om partisjonsdata er skadet.

Det er VIKTIG at du ikke gjør noe med den disken som er skadet. Om den brukes til noe som helst nå, så kan tilfeldig vikitg data bli overskrevet. Om systemet tror at den ikke er formatert så skal det forhåpentligvis ikke være noe problem uansett siden den ikke vil la deg bruke disken. installer programmet på en annen HD i samme PC som du har den skadede disken i (evt. sett den skadede disken over i en annen PC om nødvendig). Hent deretter ut data fra den skadede disken til en frisk disk.

Når du har reddet alt det viktigste, så bør du reformatere hele disken (fullstendig, ikke "quick-mode") og så kjøre full scandisk med søk etter defekte sektorer osv. Om produsenten har egen verktøy for harddisken (noe jeg er rimelig sikker Maxtor har) så kjør også en full diagnostikk med disse for å se om uhellet ditt bare var uflaks, eller om disken holder på å få problemer.

Finner du problemer, som f.eks. flere defekte sektorer eller annet, bør du være på vakt. Harddisker fungerer som regel enten helt, eller så dør de fort etter de begynner å vise problemer.

Noe jeg selv pleier å gjøre som en siste test om jeg er misteksom for skader på en disk, er å fylle disken med tilfeldig data som jeg har laget en CRC check fil for(med f.eks. QuickSFV), for deretter å sjekke at alt data som er blitt skrevet er fri for korrupsjon. Jeg er ikke sikker på om dette kanskje er "overkill", siden jeg mistenker at scandisk i full-modus gjør noe lignende sektor for sektor, men det kan kanskje noen andre svare på. Jeg liker best å være over-forsiktig når det gjelder harddisker med mulige skader.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har jobbet med dette problemet i fem timer nå, begynner å bli litt lei.

Kjører GetDataBack nå og det tar 4 timer :( men er det ingen andre som har en alternativ løsning til recover programmene men istedet fikse partitionen?

Det må jo finnes en raskere løsning som sikkert er litt mer komplisert?

Endret av Christopher
Lenke til kommentar

Her er instruksjoner hvordan du kan installere Recovery Console i Windows 2000. Antar at det er helt likt for Windows XP:

http://www.microsoft.com/windows2000/teche...veryconsole.asp

Når du har starta maskinen i Recovery Console, skal en enkel '/fixmbr x:' kunne fikse Master Boot Recorden din. Er litt usikker på akkurat den kommandoen da det er veldig lenge siden jeg har gjort det selv, men du vil kunne hente fram alle tilgjengelige kommandoer med '/help'.

Alltid verdt å prøve dette før man setter igang med en langvarig prosess med GetDataBack.

Edit: Her er en mye bedre link:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...3&Product=winxp

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Koblet via USB 2.0.

Ingen flere geniale forslag? Trenger sårt hjelp nå!!!!!

Du får jo søke litt rundt da, og kanskje prøve med noen andre recovery-programmer. I verste fall kjøpe deg en ny 200 gig hd til 718 kroner hos mamoz og overføre det du får ut fra recoveryprogram.

Hvis disken lager klikkelyder, kan du jo som siste utvei før ibas prøve å kjøpe en identisk disk, for så å bytte magnetplata på denne. Dette funker da selvfølgelig bare hvis disken har en mekanisk feil som ikke ligger i selve lageret.

Lenke til kommentar

Du trenger 200 MB disk plass + en linux server. Det er den siste utgaven.

Monter 200 GB defekt

Monter 200 GB ubrukt disk

bruk dd comandoen til å føre over image

Da har du en identisk disk som ikke har mekaniske feil. Hvis det er problemet.

Du kan sikkert gjøre dette med gost også, men det bruker ikke jeg.

Ellers er nokk god tid + en ekstra disk tingen.

Lenke til kommentar

Etter et døgn med tukling har jeg gitt opp å fikse partition strukturen, mens recovery programmene som GetDataBack fane bare 1/100 av det jeg hadde der, mens easyrecvoery kaller alt Fil(nummer) og det er null orden + at ingen av filene funker!

Hjelp?

Endret av Christopher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...