ezcey Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med å begynne import av diverse ting, som dvdspillere og lignende.. elektriske artikler. Noen som har peiling på dette og vil hjelpe meg? Gjerne over PM.. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Sikkert noen her som har peiling... http://www.easyimport.shops.no/ PS: Det var en spøk. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Her? Fant den tilfeldig tidligere i dag... Lenke til kommentar
ezcey Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 har vært borti slikt på qxl før ,det er bare et hefte med døde linker.. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Først så må du skaffe deg en leverandør av varene du skal impotere. Skaffe noe penger og impotere ivei Lenke til kommentar
px Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 (endret) Først av alt, ikke kjøp det heftet noen prøver å prakke på deg for 100 spenn, bare tull. Du bør ha litt startkapital, og opprette eget firma, som du kan dra på tradeshows i Kina/Taiwan/(og muligens Japan) på vegne av for å handle, slik at du ikke oppfattes som en forbruker, men en potensiell forretningspartner. Når du så har fått noen i tale der så bør du ha pengene til å kjøpe mye mer enn 10 DVD-spillere, eller hva det nå var du ville importere. Det handles i store kvanta. Hvis du tenkte i lavere tall, for f.eks å selge i liten nettbutikk, så dropp importeringa og forhold deg til en grossist som Norek istedetfor (Du må uansett ha firma som driver med data registrert i Brønnøysund for å kunne handle med de). Skal du imprtere må du være forberedt på å bli en norek innenfor den bransjen du satser på (hvis du er heldig/flink). Import er seriøs business, og ikke noe man vanligvis gjør fra gutterommet. Hvis du lager noe tull for leverandørene dine ved å være uproff får du ikke handlet mer med de... Endret 15. august 2004 av petter; Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Som petter sa: du bør få deg eget selskap. Faktisk mener jeg du MÅ ha et slikt selskap for å få lov til å drive import. Dette er noe myndighetene må gi deg tillatelse til. Det greieste er et enkeltmannsforetak. For å opprette en slik juridisk enhet kan du ta kontakt med lokale myndigheter. Disse er bundet av et prinsipp om å vise deg hvor du må henvende deg. Brønnøysundregisteret tar seg av selskapsregistrering og skjemaer. Se på nettsidene deres. Du må belage deg på en liten papirmølle for å få alt i orden. I tillegg til selskapet må du altså ha lov til å importere, og selskapet må etter hvert registreres i merverdiavgiftsregisteret. I tillegg har du muligens plikt til å få en revisor til å undersøke regnskapene dine. En del slike detaljer må undersøkes nærmere, men jeg har ikke kunnskapen til å fastlegge løpet 100% sikkert. Ikke la papirmølla og byråkrati stanse deg Lykke til! Lenke til kommentar
ezcey Skrevet 16. august 2004 Forfatter Del Skrevet 16. august 2004 hvordan er det med hattelco og norek? Må man ha et registrert firma med inntekt på over 50.000 årlig, eller holder det med et enmannsforetak? Har ikke så mye peiling på dette med firma og greier, men er det ikke så at man må ha en fast sum per år for å kunne holde det gåendes? Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 hvordan er det med hattelco og norek?Må man ha et registrert firma med inntekt på over 50.000 årlig, eller holder det med et enmannsforetak? Har ikke så mye peiling på dette med firma og greier, men er det ikke så at man må ha en fast sum per år for å kunne holde det gåendes? Du blir merverdiavgiftsforpliktet når du går over 50.000kr-grensen. Da må du føre inngående og utgående mva på egen konto. Dette gjelder også enkeltmannsforetak. AS må ha startkapital på 100.000 tror jeg, men det er vel ikke den aktuelle løsning for deg uansett. Om salget går dårlig og du derfor har en lav "fast sum per år", vil det kun være ille for deg. Det er ikke et krav om så så stor inntekt for et enkeltmannsforetak. Så lenge du betaler avgifter, skatter og fører mva fra tidspunktet du når 50.000 i årsinntekt på foretaket, bør alt være i orden. Men selv om jeg har et par pekepinner er dette ikke annet enn nettopp pekepinner; dette sier jeg kun for å gi en grov skissering. Du må ta kontakt med de lokale myndighetene / Brønnøysund om du skal starte firma siden de har oversikt over alle detaljene som MÅ være i stand. Myndighetene har ordninger som skal få ny selvstendige næringsdrivende i gang hva angår papirer og slike formelle saker og ting. Dette er en papirmølle, men er en fase i etableringen av eget firma. Det beste rådet jeg kan gi deg er altså: ta kontakt med lokale myndigheter og spør deg for, eller ta kontakt med Brønnøysund / les på deres hjemmesider. Jeg tror ikke det har noe for seg å få ytterligere råd om detaljer fra forumet, siden det ikke er noen av oss her som har grundig kompetanse på området. Til det har man offentlige organer. Lykke til Lenke til kommentar
xcetera Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Les litt her: http://www.bedin.no/CWObjekter/Guide_import.shtml Mvh KFB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå