Gå til innhold

cpu kjøler. Hvilken vei?

shanizar

Anbefalte innlegg

Et ordentlig nybegynner spørsmål, men er det mest optimalt å la vifta på cpu kjøleren trekke luft fra heatsinken, eller blåse luft ned på heatsinken?

Og et annet spørsmål. Hvis man bruker adapter for å bruke 120mm vifte på en heatsink lagd for 80mm vifter, får man bedre effekt i forhold til støy uten ulemper?

Og til slutt. Kan man bruke en slik adapter på Thermalright sine heatsinker som bruker klips for å feste vifte? (alx-800 er den jeg tenker på å kjøpe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et ordentlig nybegynner spørsmål, men er det mest optimalt å la vifta på cpu kjøleren trekke luft fra heatsinken, eller blåse luft ned på heatsinken?

Ned på heatsinken

Og et annet spørsmål. Hvis man bruker adapter for å  bruke 120mm vifte på en heatsink lagd for 80mm vifter, får man bedre effekt i forhold til støy uten ulemper?

Ja, skulle tro det.

Og til slutt. Kan man bruke en slik adapter på Thermalright sine heatsinker som bruker klips for å feste vifte? (alx-800 er den jeg tenker på å kjøpe)

Tror ikke det.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen peiling på hvor stor forskjell det gjør å bruke en slit adapter. Ut fra tallene vil det jo lønne seg noe veldig. En 120mm 26dB papst vifte flytter jo mye mer luft enn en 80mm 37dB papst vifte.

Kanskje jeg skal gå for en volcano 12 med adapter og 120mm papst vifte...

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen peiling på hvor stor forskjell det gjør å bruke en slit adapter. Ut fra tallene vil det jo lønne seg noe veldig. En 120mm 26dB papst vifte flytter jo mye mer luft enn en 80mm 37dB papst vifte.

Kanskje jeg skal gå for en volcano 12 med adapter og 120mm papst vifte...

Bare dropp Volcano 12 her. Kjøp heller en enkeltstående kjøleribbe + en fanduct (fra 8cm til 12 cm) og en 12 cm papst. Så blir det nok saker.

Lenke til kommentar

Stod egentlig mellom volcano 12 og ALX-800. Men sistnevnte fester vifter på en måte som gjør det umulig med en 80-120mm adapter så langt jeg har forstått.

Ikke sikker på hvilken annen heatsink som evt. er bra å bruke?

(synes swiftech'en til nesten 500,- blir litt i dyreste laget.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...