Gå til innhold

Lynnedslag. PC død. HK?

Walter

Anbefalte innlegg

Hei, skriver dette for min far. Han har en PC som ble utsatt for lynnedslag :( .

PCen starter, dvs viftene starter, men det kommer stygge lyder fra HDD ("dirrende" lyd som om noe rører platene) og bios kommer ikke opp på skjermen. Har testet PCen med to skjermer og to skjermkort.

Antar at HK er dødt. Noen som kan bekrefte eller komme med alternativer som kan spare pensjonisten for noen tusinger? Antar også at ny HDD er påkrevet...

HK er gammelt (HP pavillion 7850) P3 866 CPU. Å bytte dette innebærer ny CPU og ny RAM (muligens ny strøforsyning for P4 kontakt.)

Tips til videre feilsøking anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg, ja, men i dette tilfellet, så får jeg ikke bios opp, og da er det jo ikke HDD som er problem nummer 1? Bios sjekker jo først cpu, minne, etc, så går den over på IDE devices (DVD spiller og harddisker). Eller har HP disablet bios listingen? Slik at jeg ikke ser noe før HP logoen lastes fra harddisken? Noen som vet? Noen som vet hva du trykker for å komme inn i biosen på HP maskiner?

Med andre PCer kan jeg jo vanligvis starte PCen uten HDD og den vil normalt liste bios for så å stoppe. Mener i hvertfall det var slik da jeg bygget pcen. Eller er jeg på bærtur nå?

Men joda, jeg hiver inn en tom harddisk nå, jeg har en i "rotekassen".

Endret av Walter
Lenke til kommentar

Ingen endring. Prøvde også en restart med Win XP i dvd spilleren uten resultat. Men lyden fra hdd forsvant seff med ny hdd :w00t: Hørtes egentlig ut som et hode var i kontakt med en plate under oppstart av hdd før jeg byttet den ut.

Lenke til kommentar

Dersom det er en ferdig-pc, så liker produsenten å bytte ut bios testinga i starten med sin egen logo. På min gamle IBM datamaskin så viste den stygge ibm logoer istedenfor memory test osv.

Sjekk om du kommer deg inn på bios.. i manualen til maskinen bruker det å stå hvordan du kommer deg inn i bios. (Leste en plass at en type HP bruker ctrl+alt+delete keys i oppstarten for å komme inn i bios)

Lenke til kommentar

Hei,

Joda, PCen er en ferdig PC fra HP. Manualen ligger dessverre på andre siden av byen (RTFM - jeg vet, LOL). Fikk kun PC levert på døren.

Jeg kommer ikke inn i bios. Jeg ser ingenting på skjermen (3 ulike skjermer testet, to skjermkort + onboard).

Har resatt bios ved hjelp av batteriet.

Får ikke beep når jeg starter PCen.

Diode viser at det er strøm på HK. Det gjør også CPU viften som går, samt AGP skjermkortets vifte som går.

IDE drives går også.

Anyone?

Lenke til kommentar
litt sånn off topic men innbo forsikringen dekker pc ved lynnedslag...

Dekker tilogmed nypris om pcen er endel år gammel :thumbup:

Aha? Svært interessant. Antok at den ble nedskrevet med 33% per år eller noe slikt uhyrlig. Var litt telefonutstyr som gikk fløyten også, samt mye utstyr hos naboene. Skulle uansett ringe på mandag men takk for oppmuntringen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...