Dan Hansen Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 De fleste sutrer over at de betaler for mye for linjene sine. Hvordan underbygger de disse påstandene? Finnes det dokumentasjon på hva slike linjer egentlig skal koste? Eller er alt sammen kun basert på hva man selv har råd til f.eks ut fra egen kjøpekraft? I så fall, bør de tie stille og prioritere forbruket sitt anderledes, for da er disse linjene et gode de egentlig ikke har råd til. Å sammenligne oss med andre land er direkte dumt siden mange faktorer her spiller inn, lønn, skatt, generelt prisnivå osv. Det blir liksom litt "kjøtt og flesk" debatt på teknologinivå. At noen tjener penger på deres forbruk virker også som å være et irritasjonsmoment, men uansett hva man ønsker å anskaffe seg vil en eller annen tjene noe på det. Ingen gjør noe gratis, heller ikke linjeleverandører. Ha en fortsatt god kveld. Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Telenor melker hjemmemarkedet for penger de taper i utlandet, samtidig som de har monopol på kobber/ ISDN, noe de fleste forbrukerne vil skal opphøre. - sutring = negativ vinkling på rimelig forargelse = provosering til egen fornøyelse ? Det var venta, at dersom utlandet kaster dårlig av seg, ville Telenor finne måter å melke hjemmemarkedet ytterligere. Staten er delvis eier ( Handelsdept. 70 % ? ), og dropper utbygging av ADSL til distriktene, så egentlig er det politikerne som skal ha 'på kjeften'. Folk er forvirra, noe både politikere og Telenor ikke har det minste imot. Kjøpekrafta... forskere peker på at Telenor bruker utelukkende kjøpekrafta her i landet, som grunnlag for å si 'vi har verdens rimeligste tellerskritt'. Noe som altså er feil for ethvert internasjonalt selskap. Lenke til kommentar
Hjortefjottefett Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Dan! Så det menes at dersom bensinen stiger til 100 kr literen og "folk flest" av den grunn ikke lenger har råd til å kjøre bil, så er det deres problem? Man har ingen rett til å klage - man må heller bare endre forbruksvaner og innse at bilen er et gode en rett og slett ikke har råd til? Er det dumt å sammenligne oss med andre land pga forskjeller i skatt, lønn osv? Kanskje en hadde hatt godt av en utenlandsreise for å utvide din egen horisont noe? Norge er ikke universets sentrum! Selv om mange godtroende sosialdemokratiske fjotter gjerne ønsker å tro det . . . _________________ hJoRTe [ Denne Melding var redigert av: Hjortefjottefett på 2002-05-01 03:24 ] Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 03:08, Hjortefjottefett skrev:Så det menes at dersom bensinen stiger til 100 kr literen og "folk flest" av den grunn ikke lenger har råd til å kjøre bil, så er det deres problem? Man har ingen rett til å klage - man må heller bare endre forbruksvaner og innse at bilen er et gode en rett og slett ikke har råd til?_________________hJoRTe<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hjortefjottefett på 2002-05-01 03:24 ]</font> Å godta noe sånt ville vært direkte nedverdigende. Vi kan ikke ha slike mafia-selskap som gjør hva de vil lengre. Sveinl. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 1. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 03:08, Hjortefjottefett skrev:Dan!Så det menes at dersom bensinen stiger til 100 kr literen og "folk flest" av den grunn ikke lenger har råd til å kjøre bil, så er det deres problem? Man har ingen rett til å klage - man må heller bare endre forbruksvaner og innse at bilen er et gode en rett og slett ikke har råd til?:: Vær litt realistisk. Det finnes faktisk god dokumentasjon på hvorfor bensinen/oljen koster det den gjør. At 60% er skatter og avgifter til staten får så være, men å øke fra 5,- (netto uten skatt/avgift) til 100,- kr pr/l er direkte patetisk. Mitt spørsmål var om det finnes noen dokumentasjon på at linjene er for dyre, og sålangt har ingen kommet med noe saklig svar på dette. Alle er inneforstått med at det skal koste noe, men ingen har noe syn på hvor mye.---------------------------------------------Er det dumt å sammenligne oss med andre land pga forskjeller i skatt, lønn osv?:: Ja det er dumt. La meg ta et eksempel. Man har en jobb, betaler skatt, betaler sine andre faste utgifter, og ender opp med en sum man skal leve for. Hvor mange prosent av denne summen koster de forskjellige varene? Formelen blir da litt forenklet:"bruttoinntekt - sosiale utgifter = kjøpekraft"med sosiale utgifter menes da her nødvendige utgifter såsom skatt, husleie ol. For å gjøre regnestykket om i tall tar vi så en norsk gjennomsnittslønn (her avrunder vi for enkelthets skyld) ca 240000,- pr år. Så trekker vi fra ca 50% i sosiale utgifter. Da har vi en gjennomsnittlig kjøpekraft på 50%, eller kr 10000,- pr/mnd i dette tilfellet. Da har vi sett bort fra utgifter som bil, telefon, fjernsyn ol siden dette ikke er "nødvendige" utgifter. Hvis så en fastlinje koster kr 650,- pr mnd blir dette 6,5% av den totale kjøpekraften. Det er ikke mye, og hvis du gjør det samme regnestykket med Danmark, Sverige, Island eller England (land vi liker å sammenligne oss med) så finner du at faktisk er linjene nest billigst i Norge, kun Danmark er billigere (men her spiller andre faktorer inn, det er billigere å legge linjer der pga manglende telehiv om vinteren, sandbakke ol). Dette vet jeg fordi jeg har nettopp regnet på det.---------------------------------------------Kanskje en hadde hatt godt av en utenlandsreise for å utvide din egen horisont noe?:: Tja, litt har man da reist; Tyskland, Nederland, Finland, England, USA, Den Dominikanske Republikk, Jamaica, ST. Thomas, Thailand og Nepal, og for ikke å glemme at jeg har bodd ett år i Sverige og seks år i Danmark da. Ellers har jeg familie i Danmark, England, Frankrike og USA, omgangsvenner fra Chile, Republikken Georgia, Russland, Tyskland og India for å nevne noen, og gjennom yrke og internett treffer jeg mennesker fra hele verden. Så litt internasjonal innsikt vil jeg da si jeg har.---------------------------------------------Norge er ikke universets sentrum! Selv om mange godtroende sosialdemokratiske fjotter gjerne ønsker å tro det . . .:: Enig, men det er vel heller et politisk spørsmål._________________hJoRTe<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hjortefjottefett på 2002-05-01 03:24 ]</font> Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 stop telehors stjeling her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...est=1&replies=3 Lenke til kommentar
Dan_Stamnes Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 vel, nå kan man jo si det sånn da, telenor garanterer en hastighet inn til deres sentraler, ikke ut på nettet, om du har 1mbit linje, og tar speedometer saken, og ender opp med 900kbit.. så kan vel det ligge i at den serveren som kjøres det på ligger på en høy load, og ikke kan gi ut max... må jo tenke, mange tar testen, og ser at de ikke får den hastigheten de betaler for.. vel, mye avhenger, kvalitet på linje, avstand osv.. egentlig ingen ting å sutre over spør du meg, greit at telenor har elendig support, men da du er så stor som dem, så har du vel lett for og ignorere kundene litt... selv bruker jeg nextgentel, og får 608 på dette speedometret, og jeg klager faktisk ikke, er glad jeg i det heletatt har adsl jeg... er ikke alle som har det.. Dan Stamnes (house) Lenke til kommentar
Curtis Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Det virker som om en "Viss" skribent her ikke taler oss forbrukere sin sak. Men heller repsenterer de selskapene med "Høy selvtillitt og lav moral" Jeg trodde at meningen var at folk flest skulle få råd til adsl, og ikke bare de som tjener mer enn X antall Kroner. Det er også mange uføretrygdede/Pensjonister som får mye mere ut av hverdagen sin med adsl/internett. Som en "Fjomp" av en Landbruksminister sa i valg kampen: "Bredband til folket" Det er det eneste fornuftige han har sagt. Så de får heller ta fra de rike og gi til de fattige. Dvs, legge om prispolitikken for bedriftskunder og ligge unna privatkundene. Det vikigste er jo å få slutt på Telenor monopolet. Men "Mye vil ha mer". Dette temaet burde vel ha stått under "Politikk" Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 15:32, Curtis skrev:Så de får heller ta fra de rike og gi til de fattige. Dvs, legge om prispolitikken for bedriftskunder og ligge unna privatkundene. Det vikigste er jo å få slutt på Telenor monopolet. Kommunistisk kapitalisme? Quote: Dette temaet burde vel ha stått under "Politikk" Enig! Lenke til kommentar
normail Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Regner med at også linken http://www.normail.net er aktuell for lesere av denne tråden!! Trenger all den hjelp jeg kan få!!! Jan Olav Røine http://www.normail.net Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Jeg hadde fortsatt kjørt bil hvis prisen var 100kr pr.liter, jeg kan ikke svikte audi S6`en! Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Det jeg vet, er at det eneste Telenor må betale for når det gjelder analog og ISDN, er oppkoblingen. Det betaler kundene ekstra for uansett. Tellerskrittene er kun fortjeneste. Hvordan kan man ellers forklare et overskudd på 10 mrd.? Telenor sier også at de utbyggingen koster mer enn de tjener. Det er jo derfor de økte prisene på abbonementene. Når det gjelder ADSL og utbyggings kosnadene, hvorfor klage over at de taper penger når de lanserer kr.1- ADSL pakke? Vet ikke hvor mange som bestilte dette før jul, men sikker mange. Men det er vel den langtids invisteringen de må ta. De vil jo tjene inn dette etterhvert. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 30.04.2002 Telenor første kvartal: Vekst og økte marginer (Oslo, 30. april 2002) I første kvartal økte Telenors driftsinntekter eksklusiv gevinster med 1. 821 millioner kroner eller 19 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) økte med 27,6 prosent til 2.926 millioner kroner i perioden når gevinster og tap holdes utenfor. Det kan hende at Telenor sin ADSL utbygging på kort sikt har kosta meir enn det dei får inn att, men det verkar som om Telenor har råd til å tenke litt meir langsiktig. Eg er nokså fornøgd med ADSL linja mi, og med Telenor sine linjer ut av landet og slikt, men "politikken" og haldninga Telenor har overfor kundane sine gjer at eg lengtar etter den dagen eg kan sleppe å vere så avhengig av Telenor her i bygda mi. Min draum er at det skal kome ei revolusjonerande oppfinning som gjer at vi ikkje lenger er avhengige av koparen som staten gav bort til Telenor. Eg er ikkje spesielt kommunistisk av meg, men eg meinar at denne infrastrukturen var noko av det siste som skulle ha vorte privatisert (les: gitt bort), i staden for å vere noko av det første staten kvittar seg med. Nye vegar skal også betalast av bilistane, og det er vel ikkje lenge før dei sel unna eksisterande vegar. Det same skjer med elektrisitetsverk. Kommunane sel unna for å klare årets budsjett. Abonnementsavgiftene stig til himmels, og det som liksom skulle vere konkurranse vert ein vits. mvh Bent Lenke til kommentar
bentose Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 02:29, Dan Hansen skrev:De fleste sutrer over at de betaler for mye for linjene sine. Hvordan underbygger de disse påstandene? Finnes det dokumentasjon på hva slike linjer egentlig skal koste? Eller er alt sammen kun basert på hva man selv har råd til f.eks ut fra egen kjøpekraft? I så fall, bør de tie stille og prioritere forbruket sitt anderledes, for da er disse linjene et gode de egentlig ikke har råd til. Å sammenligne oss med andre land er direkte dumt siden mange faktorer her spiller inn, lønn, skatt, generelt prisnivå osv. Det blir liksom litt "kjøtt og flesk" debatt på teknologinivå. At noen tjener penger på deres forbruk virker også som å være et irritasjonsmoment, men uansett hva man ønsker å anskaffe seg vil en eller annen tjene noe på det. Ingen gjør noe gratis, heller ikke linjeleverandører.Ha en fortsatt god kveld. Eg er ikkje av dei som klagar mest på prisane slik dei er i dag. Men eg kunne gjerne klart meg utan telefonabonnementet. Men eg vert litt frustrert kvar gong eg vert lokka inn på noko for derette å oppleve at prisane vert skrudd opp ganske kraftig. No får vi vente å sjå om det skjer noko. Det kan hende Telenor ikkje gjennomfører dette. mvh Bent Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Fikk bare så inderlig lyst til å hente frem denne igjen. :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå