Gå til innhold

Mamma er LITT sur på meg, telenor og bravida nå...

Anbefalte innlegg

Takker og bukker for mange gode svar!

Jeg tror det jeg skal prøve er å skru av/konfigurere firewallen på XP maskina og bruke denne som gateway.

Må den ha to Nettverkskort for å fungere som gateway eller kan dette gjøres gjennom huben. Jeg skal også prøve å ta bort alt som er av nettverksinstillinger fra win98 PC-en og legge inn dette på nytt. Det er en gammel arbeidsmaskin fra jobben til setfaren min og der hadde de ikke ADSL...:smile:

Skal prøve og mikse og trikse litt. Hva heter en sånn grei som man stikker inn i kabelen for å sjekke om det er den som er feilen? Husker ikke om det finnes en slik dings, men tror det.

Forresten så lurer jeg VELDIG på hvordan muttern lissom skulle ha satt opp dette uten å ringe bravida eller noen andre og betalt de 23432435kr i timen for å gjøre det. Hvis jeg bløir kastet ut skal jeg legge ut en link til Husrom søkes annonsen min her inne...:smile:

Igjen, Takk folkens! Og takk til Hardware.no for dette forumet. Lærer mye mer her inne enn jeg lærte på alt som het IT på videregående...:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at du allerede har fått en god del mer eller mindre gode svar. Det første du må sjekke før du gjør noe som helst, er å få opp nettverket. Får du pinget win98 fra winXP? Og omvendt? Når dette er gjort må du bestemme deg for hvordan du vil dele internett. Du har 3 greie muligheter:

1. Kjøpe router for 1300.

2. Få tak i en gammel PC og kjøre Smoothwall, eller hvis den er veldig gammel, Coyote Linux fra floppy :razz: (Genial løsning. Smoothwall kicker ass)

3. Bruke en av de to PC'ene som gateway/server.

Den første er det enkleste, men dyreste. Nummer 2 er den beste hvis du har muligheter for å oppdrive en gammel PC gratis. Smoothwall er en ypperlig firewall. Den siste er grei nok, men ingen genial løsning. Hvis du velger dette, tror jeg det beste er å kjøre f.eks Sygate Office Network på win98 maskinen. Har dårlige erfaringer med deling av internett med XP. Jeg ville gått for nummer 2 hvis du kan skaffe en gammel PC.

:smile:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Quote:

Den 2002-05-01 18:52, skrev thaniel:

Et annet tema, jeg håper ikke avstanden til maskinen nede er for stor. Det kan være et alvorlig problem om ledningen fra huben til den er for lang. Sånn maks 15 meter, så skulle det ikke være noe problem.

Lord Thaniel

Å nei du :smile: Maks offisiell lengde er 100m men jeg veit at dt fungerer kjempefint over 150m, er ikke sikkert du får 100mbit og må ned på 10, men det er jo de færreste som har mer en 10mbit og da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...