kaofbc Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Vi har fått oss ADSL fra teleHOR. Vi bor i et hus med to egt. Jeg bor på i 2. og vi har en hub og splitter + ISDN-reuter(eller hva det nå er). Alt dette står her oppe hos meg. Hvis jeg stapper kabelen fra min pc inn i huben og den fra PC-en nede inn + ADSL inn i uplink fungerer min ADSL helt fint. MAskinen nede er problemet. Jeg får ikke kontakt med hverken min pc eller teleHOR. Jeg er ikke sikker på om jeg skal bruke min pc som gateway eller ikke, men dette skal jo ikke spille noen rolle...?Må jeg gjøre det?Maskinen nede er en P1-133Mhz som kjører Win98. Jeg kjører XP.Er dette konflikten?Jeg har satt opp hjemmenettverk og lagt inn noe fra en diskett på den maskina nede uten at det hjalp merkbart. Win98 ber om at jeg installerer et modem eller at jeg har koblet pcne sammen via com-portene eller printerporten.. Hjælp! Bare spør hvis det er noe jeg har glemt her. Trokke det.... Alle svar taes imot med stoor takk fra meg, mamm, stefar, stebror, stesøster, stebror og Katten(Tassen).....:smile: Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Først tar du ADSL modemet og stapper det opp i den hårete ræva til Tormod Hermansen! Og deretter bestiller du ADSL ifra nextgentel... Ja ja, litt off topic men jeg er litt sur på telenor for tiden Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Og det er JÆVLIG mange av oss..................! Som om jeg ikke får for lite og betaler for mye fra før...:razz: Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Jeg trenger serriøst hjelp her asså....! :sad: Lenke til kommentar
Roararnt Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Det enkleste er å bruke en router for å dele ADSL tilkoblingen. Lenke til kommentar
tobiaz Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 Stikk på http://www.hjelperdeg.net, og les guidene for deling av ADSL der. Da skulle det funke helt utmerket :smile: Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 Men, må jeg ha enten en ruter eller en maskin som er gateway? Eller kan jeg bruke bare en hub? Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 30. april 2002 Forfatter Del Skrevet 30. april 2002 http://www.hjelperdeg.net/ Har bare info om deling av internett med win2000 maskiner. Jeg har en Xp og en 98 maskin. Kan jeg uansett følge denne guiden? Lenke til kommentar
Mackøl Skrevet 30. april 2002 Del Skrevet 30. april 2002 sett opp XP maskin med internet deling og 98 maskinen med internett via LAN. søk på forum for oppskrift - ligger mange her.. det holder lenge med en hub. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :?: Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 hahaha... du har et godt poeng der.. :smile: Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 har du firewall på hostmakinen, må den disable's eller configureres slik at den akutalle ip'en tillates å ha kontakt med internett, eventuellt installere en proxy programm Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Tror du må ha en router hvis du har ADSL fra Telenor. Bruk enten en router eller en maskin med to nettverkskort. Lenke til kommentar
cooltech Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Hei! Kjøp deg en slik en: 109133 Billion Broadband (xDSL/Cable) IP-Router til kr 926 på http://www.trondheimdata.no Plugg den inn i ADSL-modemet og plugg HUBen inn i routeren. Da skal det meste fungere og du slipper å logge deg på Internett via Telenor's påloggings-"program". Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Eg trur dette er eit nettverksproblem. Det virkar som om nettverket på den maskina som ikkje virkar er skikkelig konfigurert... Ta ein kikk på instillingane. :smile: Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 15:08, Anders Leipsland skrev:hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :?: Fordi hvis søppletelehor hadde levert med en router, istedenfor den skabbete CD'en for oppkoblingsprogramvare, hadde det bare vært å koble til en hub. Da hadde alle vært på nett uten noen store nettverkskonfigurasjoner. Kan ikke få sagt hvor rævva den derre oppkoblingsgreia til telenor er. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: The Jackal skrev (2002-05-01 17:35): Quote: On 2002-05-01 15:08, Anders Leipsland skrev: hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :?: Fordi hvis søppletelehor hadde levert med en router, istedenfor den skabbete CD'en for oppkoblingsprogramvare, hadde det bare vært å koble til en hub. Da hadde alle vært på nett uten noen store nettverkskonfigurasjoner. Kan ikke få sagt hvor rævva den derre oppkoblingsgreia til telenor er. De anbefaler jo tillogmed selv at man ikke bruker CDen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: On 2002-05-01 15:08, Anders Leipsland skrev:hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :???: Fordi de bruker et latterlig system med dial-up. Da får man problemer med å dele tilkobling. NextGenTel er nettverksbasert og da kan man med en HUB dele tilkoblingen enkelt uten å tenke på dial up som ikke fungerer fra flere maskiner samtidig og at man da må være tilkoblet med en og dele fra den maskinen osv osv..... Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Om du legger opp ledningene riktig, så skulle det bare være et spørsmål om instillinger igjen. Utifra det du skrev, så har du en hub, denne er vanligvis på minst 4 porter og/eller en uplink port. Prøv dette: adsl-routeren kobles til huben i uplink porten. begge maskinene kobles til hver sin port på huben. På denne måten vil de to maskinene ha internett, uavhengig av hverandres operativsystem. Et annet tema, jeg håper ikke avstanden til maskinen nede er for stor. Det kan være et alvorlig problem om ledningen fra huben til den er for lang. Sånn maks 15 meter, så skulle det ikke være noe problem. Lord Thaniel Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Nå har jeg bare skumlest gjennom meldingene her så kanskje det har blitt nevnt før, men har du prøvd med en annen kabel? Kan være kabelen som er defekt, det har skjedd meg. Vanlig Cat5 nettverkskabel kan forresten strekkes 100 meter uten tap av signal. Jeg har selv en kabel på 50 meter i huset, funker fint det. Jeg har selv hatt mange problemer med å sette opp nettverk på en Win 98 maskin når de andre maskinene er W2K eller XP. Prøv å gå inn på nettverk under kontrollpanelet, fjerne alle protokoller og slikt og installere dem på nytt. Det har flere ganger hjulpet meg. Du har som jeg forstår ingen router. Dette betyr at bare en av maskinene kan være på internet om gangen. Hvis du vil at begge skal være på internet samtidig må du enten kjøpe en router, eller sette opp den ene pc'en til å være gateway. Det er lettest å sette opp pc'en med Xp installert til å gjøre denne oppgaven. Hvis du velger denne løsningen må XP maskinen være på for at den andre skal kunne gå på internet. For å gjøre dette må du ha to nettverkskort i XP maskinen. Det ene er koblet til ADSL og det andre et koblet til hubben, eller direkte til den andre PC'en (må da bruke krysset kabel) Det virker mest som om du har et nettverks konfigurasjons problem på 98 maskinen. Har du installert drivere som fungerer til dette nettverkskortet og satt opp TCP/IP? Håper du får det til slik at mamma ikke kaster deg ut :smile: Vennlig hilsen Jørgen Jonassen [ Denne Melding var redigert av: JoergenJonassen på 2002-05-01 22:44 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå