Gå til innhold

Mamma er LITT sur på meg, telenor og bravida nå...

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss ADSL fra teleHOR. Vi bor i et hus med to egt. Jeg bor på i 2. og vi har en hub og splitter + ISDN-reuter(eller hva det nå er). Alt dette står her oppe hos meg. Hvis jeg stapper kabelen fra min pc inn i huben og den fra PC-en nede inn + ADSL inn i uplink fungerer min ADSL helt fint. MAskinen nede er problemet. Jeg får ikke kontakt med hverken min pc eller teleHOR. Jeg er ikke sikker på om jeg skal bruke min pc som gateway eller ikke, men dette skal jo ikke spille noen rolle...?Må jeg gjøre det?Maskinen nede er en P1-133Mhz som kjører Win98. Jeg kjører XP.Er dette konflikten?Jeg har satt opp hjemmenettverk og lagt inn noe fra en diskett på den maskina nede uten at det hjalp merkbart. Win98 ber om at jeg installerer et modem eller at jeg har koblet pcne sammen via com-portene eller printerporten.. Hjælp! Bare spør hvis det er noe jeg har glemt her. Trokke det.... Alle svar taes imot med stoor takk fra meg, mamm, stefar, stebror, stesøster, stebror og Katten(Tassen).....:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-05-01 15:08, Anders Leipsland skrev:

hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :?:

Fordi hvis søppletelehor hadde levert med en router, istedenfor den skabbete CD'en for oppkoblingsprogramvare, hadde det bare vært å koble til en hub. Da hadde alle vært på nett uten noen store nettverkskonfigurasjoner. Kan ikke få sagt hvor rævva den derre oppkoblingsgreia til telenor er.

Lenke til kommentar

Quote:

The Jackal skrev (2002-05-01 17:35):

Quote:

hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :?:

Fordi hvis søppletelehor hadde levert med en router, istedenfor den skabbete CD'en for oppkoblingsprogramvare, hadde det bare vært å koble til en hub. Da hadde alle vært på nett uten noen store nettverkskonfigurasjoner. Kan ikke få sagt hvor rævva den derre oppkoblingsgreia til telenor er.

De anbefaler jo tillogmed selv at man ikke bruker CDen

Lenke til kommentar

Quote:

hvorfor får telenor skylda når dere ikke klarer å sette opp maskinene riktig :???:

Fordi de bruker et latterlig system med dial-up. Da får man problemer med å dele tilkobling. NextGenTel er nettverksbasert og da kan man med en HUB dele tilkoblingen enkelt uten å tenke på dial up som ikke fungerer fra flere maskiner samtidig og at man da må være tilkoblet med en og dele fra den maskinen osv osv.....

Lenke til kommentar

Om du legger opp ledningene riktig, så skulle det bare være et spørsmål om instillinger igjen.

Utifra det du skrev, så har du en hub, denne er vanligvis på minst 4 porter og/eller en uplink port.

Prøv dette:

adsl-routeren kobles til huben i uplink porten.

begge maskinene kobles til hver sin port på huben.

På denne måten vil de to maskinene ha internett, uavhengig av hverandres operativsystem.

Et annet tema, jeg håper ikke avstanden til maskinen nede er for stor. Det kan være et alvorlig problem om ledningen fra huben til den er for lang. Sånn maks 15 meter, så skulle det ikke være noe problem.

Lord Thaniel

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare skumlest gjennom meldingene her så kanskje det har blitt nevnt før, men har du prøvd med en annen kabel? Kan være kabelen som er defekt, det har skjedd meg. Vanlig Cat5 nettverkskabel kan forresten strekkes 100 meter uten tap av signal. Jeg har selv en kabel på 50 meter i huset, funker fint det.

Jeg har selv hatt mange problemer med å sette opp nettverk på en Win 98 maskin når de andre maskinene er W2K eller XP. Prøv å gå inn på nettverk under kontrollpanelet, fjerne alle protokoller og slikt og installere dem på nytt. Det har flere ganger hjulpet meg.

Du har som jeg forstår ingen router. Dette betyr at bare en av maskinene kan være på internet om gangen. Hvis du vil at begge skal være på internet samtidig må du enten kjøpe en router, eller sette opp den ene pc'en til å være gateway. Det er lettest å sette opp pc'en med Xp installert til å gjøre denne oppgaven. Hvis du velger denne løsningen må XP maskinen være på for at den andre skal kunne gå på internet. For å gjøre dette må du ha to nettverkskort i XP maskinen. Det ene er koblet til ADSL og det andre et koblet til hubben, eller direkte til den andre PC'en (må da bruke krysset kabel)

Det virker mest som om du har et nettverks konfigurasjons problem på 98 maskinen. Har du installert drivere som fungerer til dette nettverkskortet og satt opp TCP/IP?

Håper du får det til slik at mamma ikke kaster deg ut :smile:

Vennlig hilsen

Jørgen Jonassen

[ Denne Melding var redigert av: JoergenJonassen på 2002-05-01 22:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...